Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan min Mac smittas med virus från min PC? (Var: behöver svar snabbt)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 20:22

Jag har några gamla fotoalbum och musik från min gamla pc som jag tänkte föra över till min nya macbook. Finns en viss risk att dessa filer kan innehålla det ena och det andra eftersom jag inte hadet nåt virus-skydd på datorn det senaste typ 20 månaderna.

Kan man macbook smittas om jag för över filerna? Vanliga jpeg-filer och lite musik, en och en annan film också?

Mvh

Ursprungligen av 399454:

Jag har några gamla fotoalbum och musik från min gamla pc som jag tänkte föra över till min nya macbook. Finns en viss risk att dessa filer kan innehålla det ena och det andra eftersom jag inte hadet nåt virus-skydd på datorn det senaste typ 20 månaderna.

Kan man macbook smittas om jag för över filerna? Vanliga jpeg-filer och lite musik, en och en annan film också?

Mvh

Nä, inte om du kör MAc OS X på den. Men om du kör Windows så klart . . .

Ursprungligen av Stefan Swales:

Nä, inte om du kör MAc OS X på den. Men om du kör Windows så klart . . .

Stefan>> Här har vi nästa FUD: Det är lika riskabelt att ha en PC som att ha en Mac, eftersom det går att köra Windows på en Mac.

Jag är också orolig för att någon kommer på ett sätt att utnyttja Mac OS x86 som en bas för något trix a la det som fick Firefox att köra elak kod via Explorer i Windowsmiljö. Vi är inte tryggare än att vi kan bli förkylda allesammans.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-23 08:20
Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Stefan>> Här har vi nästa FUD: Det är lika riskabelt att ha en PC som att ha en Mac, eftersom det går att köra Windows på en Mac.
.

Ja men det är ju precis det han säger!

Hur krävande är ClamXav igentligen?

  • Medlem
  • 2007-07-23 21:04
Ursprungligen av tketobbe:

Hur krävande är ClamXav igentligen?

Jag är också intresserad av att ta del av folks erfarenheter king detta, var på vippen att installera men hejdade mig när jag såg kommentaren i den här tråden. Jag tänkte att man kan vara snäll & scanna burken någon gång då & då, i händelse av att ens klåpare till windowspolare råkat skicka smittade filer till mig

  • Medlem
  • 2007-07-23 22:31

Enligt den amerikanska förlagan av MacWorld har programmet sina begränsningar i viss funktionalitet, samt att det är långsamt under scanningsproceduren. I övrigt ska det tydligen erbjuda "a decent level of protection".

MacWorld Review: ClamXav

Nej, om det är Mac OS X du kör på Macbooken så är det bara att tuta och köra. Finns nämligen inte några virus som fungerar till Mac OS X.

Kan dock vara värt att nämna att OS X kan föra virus vidare till Windowsdatorer. Jag hade suttit i flera timmar och skrivit en uppsats i Word. Dagen efter så skulle jag fortsätta att skriva i skolan, och då upptäckte jag att filen var infekterad med något virus och gick inte att öppna. Var bara att skriva om alltihopa, eftersom jag var tvungen att lämna in samma dag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 20:37

Tack för svaren! Då vet jag att jag kan vara relativt säker. Hur som helst - jag tror inte att man som student kan undkomma att "transitera" filer mellan macbooken och en och en annan pc - man gör grupparbeten osv.

Men kan man inte isolera filerna man fört över på nåt sätt? I en skyddad mapp eller liknande? Vore ju kanonbra om det fanns nåt sånt?

  • Medlem
  • 2007-07-22 20:39

Du kan göra en krypterad skivavbild i skivverktyget, som du kan lägga dina filer i. Det är en virtuell disk.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-22 21:59
Ursprungligen av 399454:

Tack för svaren! Då vet jag att jag kan vara relativt säker. Hur som helst - jag tror inte att man som student kan undkomma att "transitera" filer mellan macbooken och en och en annan pc - man gör grupparbeten osv.

Men kan man inte isolera filerna man fört över på nåt sätt? I en skyddad mapp eller liknande? Vore ju kanonbra om det fanns nåt sånt?

Tjao... Tror att om du installerar Norton så har den en quarantine, men du kommer ångra dig om du installerar Norton Antivirus på en Mac. Men den stora frågan är ju varför? Det finns ingen risk alls att de smittar din dator eftersom OS X och Windows är två helt separata operativsystem som är uppbyggda på olika sätt (olika APIs etc). Virus är i princip ett elakt program och som du nog vet kan inte Windows program köras på en Mac. QED: Windowsvirus är ingen risk (för dig) och kommer aldrig vara en. För övrigt, virus infekterar inte bilder, musik, filmer etc. Virus är körbara filer (med vissa sällsynta undantag, WMF exploiten för Windows bland annat) och är därför oftast script eller program som du eller ett annat program måste köra.

Ursprungligen av stfm:

Du kan göra en krypterad skivavbild i skivverktyget, som du kan lägga dina filer i. Det är en virtuell disk.

Men det isolerar inte filerna.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 22:09
Ursprungligen av shandar:

Tjao... Tror att om du installerar Norton så har den en quarantine, men du kommer ångra dig om du installerar Norton Antivirus på en Mac. Men den stora frågan är ju varför? Det finns ingen risk alls att de smittar din dator eftersom OS X och Windows är två helt separata operativsystem som är uppbyggda på olika sätt (olika APIs etc). Virus är i princip ett elakt program och som du nog vet kan inte Windows program köras på en Mac. QED: Windowsvirus är ingen risk (för dig) och kommer aldrig vara en. För övrigt, virus infekterar inte bilder, musik, filmer etc. Virus är körbara filer (med vissa sällsynta undantag, WMF exploiten för Windows bland annat) och är därför oftast script eller program som du eller ett annat program måste köra.

Men det isolerar inte filerna.

Nähä? Varför har jag då skapat en skivavbild?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-22 22:15
Ursprungligen av 399454:

Nähä? Varför har jag då skapat en skivavbild?

Det undrar jag också En skivavbild kan liknas vid ett zip-arkiv. Den samlar alla filer i en mapp / virtuell enhet i en enda fil och krypterar den om du vill det. Problemet är bara att förutom krypteringen så skyddar den dig inte alls från virus, packar du upp en zipfil med ett virus ligger viruset oskyddat på din dator. Det samma gäller med en skivavbild, monterar du den ligger alla filerna oskyddade och hade det funnits virus för mac hade de kunnat infektera din dator från skivavbilden. Till exempel kan du ju köra program från en skivavbild, och eftersom virus är program kan du köra dem också när skivavbilden är monterad.

Med andra ord, en skivavbild skyddar dig inte alls från virus. Den kanske gör det svårare att köra misstänkta program men har du väl monterat skivavbilden är det kört.

Edit: Lite rörig förklaring kanske

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 22:38
Ursprungligen av shandar:

Det undrar jag också En skivavbild kan liknas vid ett zip-arkiv. Den samlar alla filer i en mapp / virtuell enhet i en enda fil och krypterar den om du vill det. Problemet är bara att förutom krypteringen så skyddar den dig inte alls från virus, packar du upp en zipfil med ett virus ligger viruset oskyddat på din dator. Det samma gäller med en skivavbild, monterar du den ligger alla filerna oskyddade och hade det funnits virus för mac hade de kunnat infektera din dator från skivavbilden. Till exempel kan du ju köra program från en skivavbild, och eftersom virus är program kan du köra dem också när skivavbilden är monterad.

Jag har lite filer i min iPod som kommer från min gamla PC. Ska jag bara dra filerna till skivavbilden så komprimeras/krypteras filerna automatiskt? Alltså, en fil är alltså skyddad i skivavbilden eftersom den är komprimerad, men så fort du extraherar filen till skrivbordet så är filen "farlig" igen?

Med andra ord, en skivavbild skyddar dig inte alls från virus. Den kanske gör det svårare att köra misstänkta program men har du väl monterat skivavbilden är det kört.

Vad menar du med att montera skivavbilden? Tar du en skruvmejsel och snurrar lite eller vadå?

Edit: Lite rörig förklaring kanske

Ja, faktiskt, men nu måste jag kolla på kvällens MotoGP i Laguna Seca Du såg att jag skrev mellan raderna va?

Senast redigerat 2007-07-22 22:57
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-22 22:56
Citat:

Jag har lite filer i min iPod som kommer från min gamla PC. Ska jag bara dra filerna till skivavbilden så komprimeras/krypteras filerna automatiskt? Alltså, en fil är alltså skyddad i skivavbilden eftersom den är komprimerad, men så fort du extraherar filen till skrivbordet så är filen "farlig" igen?

Yes, och ja. Så fort du monterar (se nedan) skivavbilden är filerna på den farliga igen. Förutom att det inte finns farliga filer till Mac vilket gör det hela meningslöst och slöseri med tid (ur virussynpunkt).

Citat:

Vad menar du med att montera skivavbilden? Tar du en skruvmejsel och snurrar lite eller vadå?

När du dubbelklickar på en .dmg fil så att en skivavbild dyker upp på skrivbordet har du monterat/mountat den på Macspråk När du matar ut den/drar den till papperskorgen avmonterar du skivavbilden.

  • Medlem
  • 2007-07-23 00:02
Ursprungligen av shandar:

Med andra ord, en skivavbild skyddar dig inte alls från virus. Den kanske gör det svårare att köra misstänkta program men har du väl monterat skivavbilden är det kört.

Edit: Lite rörig förklaring kanske

Jag ser ingen direkt anledning att lägga filerna isolerat, men något bättre sätt att göra det kommer jag faktiskt inte på.

Bästa sättet att rensa eventuella virus är ju att köra en virus-scanner. Det finns väl ett open-source-projekt har jag för mig?

  • Medlem
  • 2007-07-23 00:16
Ursprungligen av stfm:

Jag ser ingen direkt anledning att lägga filerna isolerat, men något bättre sätt att göra det kommer jag faktiskt inte på.

Bästa sättet att rensa eventuella virus är ju att köra en virus-scanner. Det finns väl ett open-source-projekt har jag för mig?

Ja, jag har inte provat själv än men ClamXav borde göra jobbet.

Finns här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 00:16
Ursprungligen av stfm:

Bästa sättet att rensa eventuella virus är ju att köra en virus-scanner. Det finns väl ett open-source-projekt har jag för mig?

http://www.clamxav.com/

Jag körde Clam en sväng precis efter jag bytt till Mac, men slutade efter ett tag. Det var något som strulade vill jag minnas, tror det var hög CPU-last eller problem vid uppdateringarna. Hursomhelst insåg jag att jag inte hade något behov av antivirus då de jag byter filer med till största delen kör Linux.

Senast redigerat 2007-07-23 00:31
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-23 00:06

Är du Nordea-kund kan du även ladda ner Norman helt gratis från hemsidan.

Nyaste versionerna av Parallells Desktop ställer en fråga när man startar det första gången.

"Vill du göra alla mac-filer tillgängliga för Windows?"

Det är så klart jättesmidigt att båda operativsystemen ser samma filer men här har tanken slagit mig. Vad händer om man får in ett elakt virus i Windows som raderar allt? Om den då även ser Mac-sidan så finns risken att även detta ryker. Jag kör med en enda mapp som delar filer mellan mac-pc.

Men om jag kopplar in en firewire kabel eller usb mellan min Macbook oc min gamla pc och för över musik o filer så är slutsatsen att jag är säker?

Och eftersom ag aldrig skulle utsätta min macbook för windos så e jag ännu säkrare ?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-08-18 13:55
Ursprungligen av _pojke:

Men om jag kopplar in en firewire kabel eller usb mellan min Macbook oc min gamla pc och för över musik o filer så är slutsatsen att jag är säker?

Och eftersom ag aldrig skulle utsätta min macbook för windos så e jag ännu säkrare ?

Ja. Vad du än kopplar in i din Mac är du säker, eftersom det inte finns några virus som kan drabba den.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-18 17:42

Risken att du skall få virus via foton, musik eller film är i princip noll oavsett os.

Visst skulle något av dem kunna vara knepigt utformade så att de exploitar spelaren du spelar dem i, men det lär inte vara särskilt vanligt, och det lär med största sannolikhet inte vara gjort för att kvadda sönder din mac. Så oroa dig inte.

Olika former av programvaror däremot är ju lite mer riskabla, men inte (särskilt) i macen då.

1
Bevaka tråden