Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar en krypterad skivabild?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 21:46

Nu har jag skapat en skivavbild som jag tänkte använda för diverse filöverföringar mellan datorer. Skivavbilden är krypterad.

Jag döpte skivavbilden till "olle" - fick fram en ikon på skrivbordet (en som man kan "eject" men också en fil som heter olle.dmg.

Jag har fortfarande inte förstått varför jag får upp såna här dmg. filer? Varför skapas såna här dmg filer?

I alla fall, när jag klickar på "olle" så öppnas ett fönster och jag förmodar att det bara är att dra filerna man vill skydda in till fönstret? Inga andra konstigheter? Eller ska jag kanske dra filerna till olle.dmg?

Sen undrar jag vad det egentligen är för skillnad på en skivavbild och en hemmapp skyddad av Filevault?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-22 22:26

Som jag skrev i den andra tråden:

Ursprungligen av http://www.99.se/mac-os-x/221025-min-mac-smittas-med-virus-fran-min-pc-behoever-svar-snabbt.html:

En skivavbild kan liknas vid ett zip-arkiv. Den samlar alla filer i en mapp / virtuell enhet i en enda fil (en .dmg fil, i ditt fall olle.dmg) och krypterar den om du vill det. Problemet är bara att förutom krypteringen så skyddar den dig inte alls från virus, packar du upp en zipfil med ett virus ligger viruset oskyddat på din dator. Det samma gäller med en skivavbild, monterar du den (dubbelklickar på den så att du får upp en enhet som heter Olle) ligger alla filerna oskyddade och hade det funnits virus för mac hade de kunnat infektera din dator från skivavbilden. Till exempel kan du ju köra program från en skivavbild, och eftersom virus är program kan du köra dem också när skivavbilden är monterad.

Med andra ord, en skivavbild skyddar dig inte alls från virus. Den kanske gör det svårare att köra misstänkta program men har du väl monterat skivavbilden är det kört.

För att lägga till filer på en skivavbild monterar du Olle.dmg så att du får en ny enhet på skrivbordet som heter Olle, sen drar du över filerna du vill skydda till den nya enheten. När du är färdig drar du enheten Olle (INTE olle.dmg!) till papperskorgen så att den avmonteras igen. Nu ligger alla filerna ihoppackade i olle.dmg där de är krypterade och bara kan öppnas igen med ditt lösenord.

Skivavbilder används framförallt till att skydda privat info, jag har till exempel lite viktiga serienummer, kundnummer och lösenord skyddade i en skivavbild.

1
Bevaka tråden