Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Progressiv Metal

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla.. Tänkte bara kolla upp en sak: Hur många är intresserade av Progressiv metal?

Jag lyssnar nästan uteslutande på denna genre med artister som Adagio, Symphony X, Dream Theater m.fl. Nu undrar jag bara hur många andra som lyssnar, och skulle gärna se att många svarar med exempel på band i genren. Vill gärna ha tips på nya för mig outforskade band... Ha´re

typ power metal?

Inte för att de spelar progressiv metal, men kommer osökt o tänka på Kansas. De spelar progressiv hårdrock och jag har för mig att de är Dream Theaters stora förebild.

Jag lyssnar en del på det, kommer dock inte på vilka band just nu, otroligt frustrerande...

Ursprungligen av ztaafen:

Jag lyssnar en del på det, kommer dock inte på vilka band just nu, otroligt frustrerande...

Helloween

Queensryche sparkar stjärt med det mesta. I alla fall Operation: Mindcrime skivan och till viss mån Rage for Order och Empire.

Kan tipsa om ett danskt band som heter royal hunt riktigt bra e dom!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-07 09:45

Fantômas
The Dillinger Escape Plan

Båda de banden är hyfsat progressiva/experimentella. Kanske inte riktigt exakt rätt genre, men ändock.

  • Medlem
  • 2006-01-21 18:54

Hej Eugene! Jag lyssnar mycket på proggressiv metal/rock. Det absolut bästa just nu är svenska A.C.T.
Dom har gjort 3 skivor och släpper snart sin fjärde. Bästa albumet heter "Last Epic". Inte en enda dålig låt!!!
Dom beskrivs som en blandning av Dream Theater och Saga! Fixa den skivan så kommer du bli helnöjd!
/Ola

Tool
The Dillinger Escape Plan
Scarve
Ephel Duath
Opeth
Porcupine Tree

Några band jag kommer på så här rakt upp-o-ner

  • Medlem
  • 2007-07-22 21:10

Rush och Dream Theater såklart när det gäller progressiv metal Rush är väl inte så metal men..

1
Bevaka tråden