Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beskriv SQL-kopplingen i FileMaker för en nybörjare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att kunna koppla upp till externa databaser i version 9 verkar ju smidigt värre. Hur fungerar hämtningen av data? Måste man "trycka på en knapp" eller kan detta ske i realtid (eller varje minut typ)?

Filurar på om man inte skulle kunna bygga en riktigt häftig lösning till min webshop med hjälp av FM:

Alla ordrar som läggs på webben sparas ned i en MySQL-databas, och min fundering är om FileMaker automagiskt vid orderläggning skulle kunna hämta datan, och skriva ut kvitto och adresslapp. Inte nog med att det skulle vara extremt häftigt, det skulle spara mängder med arbete också.

Varje layout i FileMaker har en "visa poster från tabell"-parameter. Denna tabell kan vara en MySQL-tabell. Att gå till denna layout = hämta posterna från MySQL (inte alla, en sorts "pott" på ett 50-tal).

Vill du bygga det du beskriver ovan, vilket är fullt möjligt (jag har redan gjort det), behöver du bara räkna posterna i MySQL och jämföra dem med hur många det var förra gången, och låta det avgöra om det kommit nya ordrar, och sedan skriva ut dem och logga dem som utskrivna och lagra antalet ordrar nu inför nästa koll.

För att bygga en funktion som kollar regelbundet, tex var 10 minut, så behöver du någon plugin som kan schemaläggas att köra ett manus. Ett sådant (det finns flera), är Scriptfire http://www.dacons.net/fmplugins/scriptfire/

Lycka till!

Det låter ju inte överdrivet svårt. Tack för dina mycket professionella svar, jag uppskattar dem verkligen!

Det var kul att höra, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 22:38

Har någon möjligen testat att kolla hur hastigheten blir när man jobbar med stora mängder data (tiotusentals utifrån urval av hundratusentals - miljontals poster). I de tekniska manualerna pratar FM om att man inte ska se ESS-funktionen som en möjlighet att jobbar med större datamängder än vad FM klarar internt, vilket är synd tycker jag, men alltså, blir det till och med kanske en prestandaförlust med denna lösning?

Det är väl klart det blir prestandaförluster pga FileMakers vackra GUI som andra lösningar inte har?

Jag hade tyvärr ingen stor MySQL-databas att testa med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 07:14

Ok, jag ska testa själv inom kort. Återkommer.

(Min fråga gällde alltså om det blir en avseärd prestandaförlust med en ESS MySQL jämfört med en ren FM-lösning)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 12:07

Nu har jag testat att sätta upp en MySQL-tabell med knappa miljonen poster och sedan använt denna som en källa mot FM9. Vid sortering är tabellen AVSEVÄRT långsammare än mot min referensdatabas där rådatatabellen ligger direkt i Filemaker.

Dvs för mig blir ESS just nu en "nice to have"-funktion utan någon direkt applicerbar nytta. Tyvärr.

Ok, jag tror inte att du med detta test kan avfärda denna funktion som meningslös. Kanske du har missat något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 12:44

Visst är ESS-funktionen för att kunna koppla ihop FM mot andra DBMS ett värdefullt tillskott - ingen tvekan om det. Jag ska själv fortsätta utvärdera detta och förstår att många kan ha stor nytta av denna funktionalitet.

För mina behov - att kunna jobba med stora mängder data (sökningar, sorteringar, importer, exporter etc) - tycks dock funktionen tyvärr inte vara just nu vara tillräckligt väl implementerad, vilket FM dessutom varnar för i den tekniska info som släppts om ESS (se public_techbrief_ess_en.pdf).

Mina tester fortsätter dock...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-16 09:22

FileMaker 7 fryser vid fjärröppna.

På en del av våra arbetsstationer så fryser FileMaker 7 Pro totalt när man lagt till en server under favoritvärdar, någon som vet vad som orsakar detta?
Att öppna ett register genom att ange Nätverksfilsökväg går fint utan problem.

/Henrik

1
Bevaka tråden