Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort program

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-21 23:10

Hej!

Jag fick min macbook för några dagar sedan och jag håller fortfarande på att utforska systemet. Hade en PC innan och jag söker maccens motsvarighet til Kontrollpanelens "lägg till och ta bort program", Var finns denna och finns det någon sådan funktion?

Hur tar man bort ett program med maccen och samtliga filer (mappar) som är inkluderade i programmet?

Tack!

Daniel

Ursprungligen av 399454:

Jag fick min macbook för några dagar sedan och jag håller fortfarande på att utforska systemet. Hade en PC innan och jag söker maccens motsvarighet til Kontrollpanelens "lägg till och ta bort program", Var finns denna och finns det någon sådan funktion?

Det finns ingen sådan funktion, och behövs inte heller.

Ursprungligen av 399454:

Hur tar man bort ett program med maccen och samtliga filer (mappar) som är inkluderade i programmet?

Det smidigaste är att söka efter programmets namn. Spotlight (ikonen högst upp till höger) fungerar förträffligt för det. Flytta helt enkelt filerna du hittar till papperskorgen.

Program du installerar genom att dra dem från en skivavbild till programmappen finns i programmappen. Otroligt enkla att ta bort. Markera programmet i programmappen och flytta det till papperskorgen.

Har programmet installerats med en installerare så kan det hända att filer har lagts i biblioteken. Men om du söker efter programmets namn så brukar de dyka upp. Mer än så behöver man inte göra, och det är minst lika effektivt som de så kallade avinstallerare som brukar återfinnas i Windows, att de tar bort allt är en myt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-21 23:24

Man tar bort ett program genom att ta programfilen och dra den till papperskorgen. Filerna som blir kvar är väldigt, väldigt små, men om du verkligen vill ha bort dessa finns det en uppsjö olika program att välja mellan. Betalprogram såsom gratisalternativ.

Appzapper är ett populärt program som kostar $13.

De överdriver rätt ordentligt när de skriver om hur jobbigt det är att ta bort program. Förståeligt. De vill kränga ett program för 13 dollar. Visst kan jag hålla med om att den som första gången använder en Mac kan ha svårt för det. Men söker man är det inte svårt att ta bort ett program.

Jag påstår att det till och med är enklare att ta bort ett program i Mac OS X än i Windows. I Mac OS X ligger allt i filsystemet och är enkelt att söka och ta bort. I Windows har du t ex registret som saknar motsvarighet i Mac OS X.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-22 00:06
Ursprungligen av Marcus K:

De överdriver rätt ordentligt när de skriver om hur jobbigt det är att ta bort program. Förståeligt. De vill kränga ett program för 13 dollar. Visst kan jag hålla med om att den som första gången använder en Mac kan ha svårt för det. Men söker man är det inte svårt att ta bort ett program.

Jag påstår att det till och med är enklare att ta bort ett program i Mac OS X än i Windows. I Mac OS X ligger allt i filsystemet och är enkelt att söka och ta bort. I Windows har du t ex registret som saknar motsvarighet i Mac OS X.

Både rätt och fel. Att ta bort ett program i windows är otroligt lätt, man väljer bara programmet "i lägg till ta bort program", oavsett var programmet är installerat, vilken hårddisk det finns på osv. Allt förvinner.

Så är det inte i mac. Visst försvinner programmet och alla dess inställningar, (under förutsättning att dom ligger i samma mapp som programmet (program i mac är inte .exe filer, utan består oftast av en massa filer).
Det kan dock vara så att librarys ligger kvar och inställningar, ofast inget större problem men dom finns ändå kvar där.

Windows registry är faktiskt en fil också, och inlägg i registrerat tas bort av unstall oavsett om det är InstallShield eller MSI. Så är faktiskt inte fallet med OSX.

Ursprungligen av studiox:

Både rätt och fel. Att ta bort ett program i windows är otroligt lätt, man väljer bara programmet "i lägg till ta bort program", oavsett var programmet är installerat, vilken hårddisk det finns på osv. Allt förvinner.

Avinstallerarna i Windows ger en falsk trygghet, för de tar verkligen inte bort allt. De kan ta bort mycket, men om du i Mac OS X söker efter filerna så tar du lätt bort minst lika mycket.

Ursprungligen av studiox:

Windows registry är faktiskt en fil också, och inlägg i registrerat tas bort av unstall oavsett om det är InstallShield eller MSI. Så är faktiskt inte fallet med OSX.

Det klart att fallet inte är så med OS X, där finns inget register som man behöver bry sig om.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-22 14:49
Ursprungligen av Marcus K:

Avinstallerarna i Windows ger en falsk trygghet, för de tar verkligen inte bort allt. De kan ta bort mycket, men om du i Mac OS X söker efter filerna så tar du lätt bort minst lika mycket.

Jodå, den tar bort allt. Däremot kan du ofta välja om du vill ha profiler o sånt kvar, då ligger dom kvar i din USERNAME/APPLIKATION mapp. Radera den så är allt borta.
Att du kan söka efter filerna stämmer ju inte alls, hur ska du veta vad aMSN installerat för konstiga librarys för att köra ICQ exempelvis?

Ursprungligen av Marcus K:

Det klart att fallet inte är så med OS X, där finns inget register som man behöver bry sig om.

Nej. Man kan säga vad man vill om windows registry men det sparar ALLT viktigt om OSet på ett ställe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 16:49

Läste just en rekomendation om denna avinstalleraren, Clean App.
Har inte provat själv, med inläggsskrivaren förordade den för AppZapper och AppTrap.

http://synium.de/cleanapp/index.html

Ursprungligen av studiox:

Nej. Man kan säga vad man vill om windows registry men det sparar ALLT viktigt om OSet på ett ställe.

Med andra ord så borde man aldrig få fel på registret på en Windows-maskin? Tycker inte att ditt resonemang håller.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-22 00:07
Ursprungligen av Marcus K:

De överdriver rätt ordentligt när de skriver om hur jobbigt det är att ta bort program. Förståeligt. De vill kränga ett program för 13 dollar. Visst kan jag hålla med om att den som första gången använder en Mac kan ha svårt för det. Men söker man är det inte svårt att ta bort ett program.

Jag påstår att det till och med är enklare att ta bort ett program i Mac OS X än i Windows. I Mac OS X ligger allt i filsystemet och är enkelt att söka och ta bort. I Windows har du t ex registret som saknar motsvarighet i Mac OS X.

Okej, jag förstår. Tack för informationen.

Jag undrar en sak till - behöver ett program där man kan starta ljud och bild konversationer ungefär som messenger, fast messenger för mac har inte den funktionen och inte heller fungerar ventrilo eftersom det inte är färdigutvecklat för mac. Jag betalar inte för ichat heller (för då kan jag väl bara chatta med maccare?)

Vad har jag för alternativ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-22 00:10

iChat kostar ju inte pengar? Den kan du använda för att prata med AIM och Jabber-användande människor också. aMsn stödjer video, och Adium X stödjer jättemånga olika chattklienter, inkluderat MSN - dock saknas videostödet.

AppTrap

The exact opposite would have to be... dragging the application to the trash. Ah, there you go! This is exactly what AppTrap does. Whenever you drag an application to the trash, a dialog window will pop up, asking if you want to delete the associated system files too. Simple as that.

http://konstochvanligasaker.se/apptrap/

1
Bevaka tråden