Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med färgprofil MBP

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-19 20:52

Hejsan, har haft min Macbook Pro i snart en månad, det är 15.4" modellen med 2.4 ghz. Och en ICKE glossy skärm till det.
Jag upplever ett problem med färgprofilen för skärmen, vilket är väldigt irriterande.
För några dagar sedan beställde jag en släktbild till framkallning, jag hade snyggat till den lite i Lightroom. Den såg fin ut där och jag tänkte inte så mycket mer på det utan beställde bilden.
När den sedan levererades lade jag märke till att bilden var väldigt grå och tråkig. Den är såpass grå och trist att den inte kan användas.
Jag tyckte det var mycket konstigt. Jag provade iaf av någon anledning att öppna bilden i Firefox, och då såg den ut exakt så som den blivit framkallad. Alltså grå och tråkig.
Men i alla andra bildprogram på min Mac ser den fin ut och färgerna är varma.
Jag har provat ställa om färgen för skärmen i systeminställningarna, provat de flesta olika där.
Jag testar dem genom att redigera en bild tills jag tycker den är bra, sedan öppna den i Firefox eller safari. Och det blir alltid olika resultat mellan Photoshop och Firefox.

Jag hoppas ni förstår mitt problem, jag vänder mig till er innan jag går och lägger pengar på en sån sak som man sätter på skärmen för att korrigera färgerna..

Vem vet, jag kanske är helt ute och cyklar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-20 19:08

Kan det vara så att det stället där du framkallar dina bilder inte bryr sig om färgprofiler över huvudtaget utan förutsätter sRGB?

Vilken färgrymd valde du när du exporterade bilden från Lightroom?
---
/Samuel

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-21 09:23

Jag framkallade hos crimson.se som jag har förstått det ska de vara duktiga. Och jag valde bort deras automatiska korrigering. Jag valde sRGB när jag exporterade.

Om jag ska ge mig på att köpa ett kalibreringsverktyg till skärmen, vad ska jag då köpa för någon? Och kommer det överhuvudtaget lösa mitt problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-21 10:13

Då är det väl lika bra att du kontaktar crimson direkt och frågar varför det blev som det blev?
---
/Samuel

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-21 17:22

Jag tror inte felet ligger på deras sida, eftersom att mina bilder blir gråa och tråkiga så fort jag öppnar dem i t.ex Firefox. Har för mig jag läst någonstans att Firefox kan vara lurigt när det gäller färger osv.

  • Medlem
  • 2007-07-21 20:33
Ursprungligen av sim161:

Jag tror inte felet ligger på deras sida, eftersom att mina bilder blir gråa och tråkiga så fort jag öppnar dem i t.ex Firefox. Har för mig jag läst någonstans att Firefox kan vara lurigt när det gäller färger osv.

Något har troligen blivit fel på färgprofilen i din bild, det problemet har inget med din skärm att göra. Det kan vara fel på din skärmprofil också, men om vi börjar med din bild, så kan du öppna den i Colorsync och tilldela olika profiler. Då ser du direkt hur bilden ser ut i olika profiler, och du kan trycka på "i" i menyraden för att se vilken profil som används. Jag tror faktiskt att du har AdobeRGB, eftersom det brukar ge exakt detta problem med tunna färger vid ohanterad visning och utskrift.

Tillägg: Firefox verkar använda det som heter endast sRGB, och inte sRGB IEC1966-2.1 ... varför man gort en variant av en standard vet jag inte riktigt, och det känns instinktivt dåligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-21 19:11

Firefox bryr sig i dagsläget inte ett dugg om inbakade färgprofiler.
Har du provat och framkalla bilder framställda i något annat program än lightroom?

Det kan ju vara så illa att bilden inte är konverterad till sRGB utan bara 'taggad' som sRGB och då kan det lätt bli fel. Hoppas att du har uppdagterat till LR1.1 i alla fall.
---
/Samuel

Mina sådana problem löstes någorlunda när jag ändrade skärmens gamma till 5200. Kunde inte hitta något sätt att genom profiler få bilderna att se likadana ut i photoshop + lightroom + safari + firefox. Olika i varje program, men det fungerar hjälpligt om man först ändrar skärmens inställningar, och sedan samma srgb-profil i alla program. Safari har ingen sådan inställning, du är utlämnad till browserns hantering och måste låta resten av dina program härma Safari om du vill att bilderna ska se likadana ut. Det är med största sannolikhet inte Crimsons fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-06 01:47

Färgproblem på skärmen...

Med den senaste uppdateringen av systemet hände det något med färgerna på min skärm (en 17" MacBook Pro) Alla färgerna blev ljusa och det vita spricker upp, texterna likaså. Den går inte att kalibrera bättre även om man väljer "expert" kalibrering, eftersom hela skärmen visar fel färger.

Jag har varit med om det före Leopard, jag installerade då om systemet men det hjälpte inte. När jag uppgraderade till Leopard gjorde jag en vanlig uppdatering men problemet kvarstod. Det var inte förrän jag formaterade om den och installerade Leopard som det löste sig.

Men nu har det alltså kommit tillbaka igen med den senaste uppdateringen.

Är det någon som vet vad göra utan att helst formatera om den igen?

Finns det någon inställningsfil som man kan radera?

Tacksam för hjälp!

/xpdtios

  • Medlem
  • 2008-02-06 04:29

Xpdtios:

Gå in i systeminst./hjälpmedel/"förbättra kontrasten" och se om något du gör där hjälper.

Senast redigerat 2008-02-06 18:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 17:18

eftersom bilden ser bra rät ut i firefox men inte i lightroom så är inte skärmen felkallibrerad, eftersom firefox använder sig inte av profiler egentligen utan den skicar bilden tillgrafikktortet så är det den profilen som korrigerar, och där funkar det, jag tror mer du har gjort något konstig inställning i lightroom.

hur ser bilden ut om du öppnar upp den i photoshop, och vad har du för inställningar i PS för fär hanteringen?

1
Bevaka tråden