Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ökar 26% till 3:e största datorleverantör i USA

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple ökar datorförsäljningen med 26% i USA och finns nu på delad tredjeplats på topplistan över största datorleverantörer

Undra andra kvartalet 2007 såldes cirka 17 miljoner datorer i USA varav strax under en miljon kom från Apple. Det ger en marknadsandel på 5,6% och en ökning på hela 26% sedan samma kvartal förra året.

2005 var andelen 4,4%, 2006 4,8% och nu alltså 5,6% med en väldigt kraftig ökningstendens. Det ska bli väldigt intressant att se "Leopard-effekten" senare i höst!

Värt att notera är Dell:s dåliga resultat som tappar mer än 10% av sin försäljning och marknadsandelen har gått från 34% till 28% på bara ett år.

Topplistan i USA - marknadsandel i %
1. Dell: 28,4%
2. HP: 23,6%
3. Apple | Gateway: 5,6%
5. Toshiba: 5,3%
6. Acer: 5,2%

IDC Pressrelease

Tätt på platserna 3-6, lite svårare att ta sig till andraplatsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 22:11

Fint att Apple ökar och inte tvärtom. Fast jag tycker att 5.6% är för lite. Skulle gärna se minst det tredubbla.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-19 22:30

Om Apple får 15% och stannar där är jag nöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 22:55

Om fem-sex år är de runt 10%, eller vad tror n?

Apple lär ha möjligheten att klättra mycket högre rent procentuellt. Allt fler verkar helt klart få upp ögonen för Mac och anser att den är bättre än PC med Windows på.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Apple lär ha möjligheten att klättra mycket högre rent procentuellt. Allt fler verkar helt klart få upp ögonen för Mac och anser att den är bättre än PC med Windows på.

Behöver inte vara bättre. Men idag är det ju mer flexibelt då man kan köra parallels/boot camp eller liknande. hade man inte kunnat göra det idag hade jag aldrig gått över till macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-20 17:47
Ursprungligen av Emanuel L:

...hade man inte kunnat göra det idag hade jag aldrig gått över till macen.

Spännande. Berätta varför.

Ursprungligen av acke:

Spännande. Berätta varför.

Jag jobbar som systemtekniker och är beroende av Win. inom jobbet och jag måste använda det för att hänga med alla konstiga "utvecklingsprocesser" så man hänger med utvecklingen.

Sen jag köpt min MBP och Mac mini har jag bara utvecklats mer och det är bra o ha i bagaget när man söker nytt jobb osv. Visst, jag har lärt mig en del sen dess. Men jag har inte kommit upp till 50% av det jag kan inom windows-världen. Där kan jag princip det mesta utan att ens tänka på det. Den dagen jag säger det med macen är jag en lyckligare man..

Sen för att utveckla svaret lite mer så är det enklare med intel-macen att köra flera olika system (OS) utan bekymmer. Kan köra mac os x, win och linux. Lika enkelt är det inte med en win/pc-maskin.

/manne

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-20 20:21

Jag gick ju över till mac med bootcamp som anledning. Jag hade aldrig använt OSX tidigare men kunde helt enkelt ge mac en chans eftesom jag nu kunde köra windows om jag inte skulle gilla OSX, nu har jag dock aldrig haft windows installerat på min MacBook, vilket säkert säger en hel del

1
Bevaka tråden