Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kombinera tva mappar till en utan overskrivning

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har tva backups av min musik katalog, de ar olika gamla och innehaller for det mesta samma musik med nagra undantag i bada, nu vill jag kombinera dessa automatiskt och helst ocksa utan att skriva over nagot.

Visst finns det en enkel losning?

  • Oregistrerad
  • 2007-07-18 20:01

kopiera den ena till den andra ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 21:20

Passa dig för en rak kopiering, speciellt om dina båda kataloger heter samma sak. När jag bytte från Windows skulle jag flytta över lite bilder från en mapp ("bilder" på en extern disk) till en annan mapp ("bilder" i min hemkatalog). OS X frågade om jag ville ersätta saker och van som jag var vid Windows sätt att slå ihop gammal + ny katalog samt ersätta filer med samma namn klickade jag ja. Frustrationen var stor då jag insåg att OS X hade helt och hållet ersatt hemkatalog-"bilder" med den som fanns på den externa disken och därmed fått de redan existerande bilderna att försvinna…

Citat:

OS X hade helt och hållet ersatt hemkatalog-"bilder" med den som fanns på den externa disken och därmed fått de redan existerande bilderna att försvinna…

det ar precis det jag vill undvika! och eftersom all musik ar ordnad efter artist/album/sanger sa skulle det vara att kopiera alla mappar var for sig som skulle ta eviheter...

Om det inte gar med osx finns det kanske nat 3dje parts program som kan fixa biffen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 21:51

Du kan nog göra det i Terminalen utan problem, i alla fall enligt de högst ovetenskapliga tester jag just gjort.

Citat:

cp -Rn /katalog/med/gammal/musik/* /katalog/med/ny/musik/

-R innebär rekursiv kopiering, dvs att cp går nedåt i katalogträdet, -n att den inte skriver över befintliga filer. Bäst är nog att testa i liten skala först innan du släpper loss den på hela din samling.

Perfekt, fungerade riktigt bra tack! (Borde vara enklare an sa tycker man)

1
Bevaka tråden