Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G4 startar tutande med svart skärm

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lägger in den gamla rubriken i texten så att resten blir begripligt.
Baron
Admin

tut tut tut tut

...så lät det när jag startade min imac (globe) igår och skärmen var svart.
Någon som varit med om detta och vad är det för fel? Kan hårddisken ha pajjat och allt gått förlorat eller är det något annat som felar?
Signalerna låter nästan som en upptagetton.

Igår morse funkade allt som vanligt, men igår kväll blev det så här. Har startat den några gånger och samma resultat, har tagit ur minnet (det som går att ta ur själv) men ingen skillnad.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-04 00:42

Konstigt nog hittade jag ingen sökfunktion i Apples diskussionsforum men efter en del googlande hittade jag det här. Verkar vara fel på moderkortet. Sök på "imac g4 4 beeps" eller liknande så hittar du några trådar. Jag tror du måste lämna in datorn för reparation.

Senast redigerat 2007-07-04 00:56

tack homy!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 15:45

Har du tur är det bara minnet som glappar. Det sitter under luckan på undersidan av globen. Man kan öppna luckan, lossa minnet, blåsa rent kontakten med lite tryckuft på burk, rengöra kontakterna på minnet med lite ren alkohol eller liknande och sätta ihop det igen. Var försiktig med hållaren till minnet, piggarna går mycket lätt av.

EDIT: Såg att du redan gjort detta... Då får du nog lämna in den som någon annan sade.

Jag köpte min iMac -04 och köpte Apple Care Protection Plan som räcker fram till december -07, sedan är det slut på "fri service". Frågan är (nu när det här har hänt och förra sommaren hade jag något problem med Logic-kortet (?!) och fick lämna in den till LAN-master som är Apple-service-ställe): Ärdet dags att köpa en ny dator? För vad kan det tänkas kosta om något händer efter att Apple care-tiden gått ut och man själv får betala för sånt som kraschat?!
Låter kanske som "slit-o-släng" men vad ska man göra? Är det någon större idé att fixa mer kräm i min iMac G4:a, för den är lite seg, eller är det bättre att satsa på "en ny + 3-årigt Apple care"?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-05 13:05

Har du Apple Care 6 mån till tycker jag du absolut ska utnyttja det in i det sista, om det inte innebär några stora kostnader för dig. Det lät som du tänker låta bli att reparera datorn :). Om den känns seg kan du efter reparationen sälja den och köpa ny. Om du köper en ny Intel-iMac måste du kanske uppdatera dina program också. Om inte kommer program som t.ex. Photoshop (såg att du jobbar som fotograf) att emuleras och då går det mycket långsammare. En annan detalj är att iMac kommer att uppdateras inom de närmaste 1-3 månaderna. iMacarna nu har skärmdubblering också, vilket betyder att du kan köpa en billigare iMac 17" och koppla en större skärm till den och utöka din arbetsyta, istället för att köpa en iMac 20" eller 24".

Ursprungligen av Homy:

Har du Apple Care 6 mån till tycker jag du absolut ska utnyttja det in i det sista, om det inte innebär några stora kostnader för dig. Det lät som du tänker låta bli att reparera datorn :). Om den känns seg kan du efter reparationen sälja den och köpa ny. Om du köper en ny Intel-iMac måste du kanske uppdatera dina program också. Om inte kommer program som t.ex. Photoshop (såg att du jobbar som fotograf) att emuleras och då går det mycket långsammare. En annan detalj är att iMac kommer att uppdateras inom de närmaste 1-3 månaderna. iMacarna nu har skärmdubblering också, vilket betyder att du kan köpa en billigare iMac 17" och koppla en större skärm till den och utöka din arbetsyta, istället för att köpa en iMac 20" eller 24".

Jag ska absolut utnyttja Apple care så länge det håller i sig! Och ja, jag ska reparera datorn, har skickat iväg den oxå! Så nu är det i princip bara att vänta och hoppas...

Sälja min "Globe"? Åh, nä, då behåller jag den nog och kikar efter en ny ändå...för vilka pengar...?!

Tack för tipsen angående programuppdateringar osv. Jag är inte någon "hävert" på det tekniska när det gäller datorer så alla såna här tips är varmt välkomna.
Hur vet jag förresten hur mycket minne jag kan stoppa i min iMac? Jag har ju en iMac G4 Globe och minnet som man själv kan byta är på 256 och det som man inte kommer åt är på 256 så det är inte konstigt att det är segt va?! Men om jag ska köpa mer minne och byta ut det där på 256...hur vet jag vilken sort (finns det massa sorters minnen eller är det bara ett universalt för Macarna?) och hur mycket som är max att stoppa i?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-05 19:28

Länk 1
Länk 2
Länk 3
Länk 4

Max 1 GB kan man ha enl. Apple vilket skulle betyda att du kan bara installera 512 MB i den lediga platsen men tydligen kan man rent praktiskt ha max 2 GB. Du kan alltså installera 1 GB i den lediga platsen vilket kan behövas eftersom Photoshop är minneshungrigt. .

Här kan du köpa 1 GB:
Dustin, InWarehouse, Macoteket

Minnet på Dustin är inte Mac-specifikt men det borde passa. Vissa Macar är kinkiga och tar bara emot "Mac-minnen".

Här är ett 512 MB speciellt för Mac.

Det ska i alla fall vara PC2700 333Mhz DDR SO-DIMM. Det måste vara SO-DIMM annars får det inte plats.

Ursprungligen av Homy:

Länk 1
Länk 2
Länk 3
Länk 4

Max 1 GB kan man ha enl. Apple vilket skulle betyda att du kan bara installera 512 MB i den lediga platsen men tydligen kan man rent praktiskt ha max 2 GB. Du kan alltså installera 1 GB i den lediga platsen vilket kan behövas eftersom Photoshop är minneshungrigt. .

Här kan du köpa 1 GB:
Dustin, InWarehouse, Macoteket

Minnet på Dustin är inte Mac-specifikt men det borde passa. Vissa Macar är kinkiga och tar bara emot "Mac-minnen".

Här är ett 512 MB speciellt för Mac.

Det ska i alla fall vara PC2700 333Mhz DDR SO-DIMM. Det måste vara SO-DIMM annars får det inte plats.

Tack för dina utförliga svar homy! Du är ju värsta klippan!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-07 00:58
Ursprungligen av annelito:

Tack för dina utförliga svar homy! Du är ju värsta klippan!

iMacen är nu lämnad till LAN-Master i Sthlm för reparation. Tydligen är det logikkortet som felar så det är det som ska bytas ut.
Jag hade problem med logikkortet förra sommaren oxå och fick lämna in datorn. Börjar nästan likna filmen "Måndag hela veckan" snart...

Är det "rimligt" att det blir fel på logikkortet 2 gånger (även på det nya) under 2 somrar?! Är logikkort något som sitter på moderkortet och vad gör ett sånt?
Sorry för "dumma" frågor men alla är vi bra på olika saker!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-10 01:15

Allt är möjligt i datorernas värld. Som tur är har du garanti kvar men det här räknas som fabrikationsfel och enl. konsumentköplagen kan man reklamera det under datorns tre första år. Så Apple hade varit tvunget att reparera det även utan Apple Care. Annars blir det en dyr historia. En Google-sökning ger några träffar på trasiga logikkort i iMac G4 så du är inte ensam. Om det är ett vanligt fel hos iMac G4 vet jag inte.

Apple brukar kalla det logikkort, andra säger moderkort men det är samma sak. Det är det gröna (eller blåa) kortet som många av datorns delar sitter på såsom processor, minne, grafikkort, batteri osv. Kolla länk 1 & länk 2.

Kom ihåg bara ifall du får samma fel på kortet igen , även efter att Apple Care har gått ut, kan du prata vänligt men bestämt med Apple om att du haft samma fel nu tre gånger och att du vill ha en ny dator. Även om det låter som ett högt krav så finns det flera fall där folk har fått en ny dator efter att samma fel dykt upp tre ggr under en kortare period. Berätta hur mycket det har påverkat ditt arbete varje gång du fått lämna in den osv. Om det inte fungerar kan du åtminstone begära någon kompensation.

Ursprungligen av Homy:

Apple brukar kalla det logikkort, andra säger moderkort men det är samma sak.

Aha! Då är jag med! Moderkort vet jag ju vad det är.

Ursprungligen av Homy:

Kom ihåg bara ifall du får samma fel på kortet igen , även efter att Apple Care har gått ut, kan du prata vänligt men bestämt med Apple om att du haft samma fel nu tre gånger och att du vill ha en ny dator. Även om det låter som ett högt krav så finns det flera fall där folk har fått en ny dator efter att samma fel dykt upp tre ggr under en kortare period.

Ja, det låter ju rimligt tycker jag att reklamera hela datorn om felet uppstår igen! För det kan ju inte vara meningen att man varje år ska behöva laga datorn pga att logikkortet pajar.

Pratade med LAN-Master igår som ringde och det visade sig att logikkortet dom hade fått från apple som skulle in i min imac inte fungerade...så nu måste dom vänta på ett nytt=dröjer innan jag får hem datorn. verkar vara ett vanligt problem det här med att logikkortet inte fungerar?!
Är det "rimligt" att det är så här ofta/mycket:
1. Förra sommaren fick jag lämna in min mac för att byta logikkortet då det slutade att fungera
2. Förra veckan fick jag lämna in datorn för att logikkortet slutade att fungera
3. LAN-Master fick ett nytt logikkort som inte fungerade och väntar på ett nytt från Apple...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-11 14:09
Ursprungligen av annelito:

Pratade med LAN-Master igår som ringde och det visade sig att logikkortet dom hade fått från apple som skulle in i min imac inte fungerade...så nu måste dom vänta på ett nytt=dröjer innan jag får hem datorn. verkar vara ett vanligt problem det här med att logikkortet inte fungerar?!
Är det "rimligt" att det är så här ofta/mycket:
1. Förra sommaren fick jag lämna in min mac för att byta logikkortet då det slutade att fungera
2. Förra veckan fick jag lämna in datorn för att logikkortet slutade att fungera
3. LAN-Master fick ett nytt logikkort som inte fungerade och väntar på ett nytt från Apple...

Tråkigt! Rimligt är det inte men fullt möjligt. Påpeka för dem att du är beroende av datorn i arbetet och att det inte får bli fler förseningar annars får Apple kompensera dig. Du skulle kunna kontakta Apple i och med att du har Apple Care och berätta för dem också och säga samma sak.

Nu är det fan sanslöst!!! Paniken sprider sig i alla nervbanor och jag vet inte vad jag ska ta mig till!
Min dator har skickats från LAN-Master i Stockholm (med företagspaket till en privatperson=fördröjd leveranstid eftersom Posten då måste skriva om ärendet) och har inte rört på sig från ett postkontor i Stockholm på över en vecka!
Jag har pratat med både Posten och LAN-Master och undrat vad som händer. Posten säger att paketet blir fördröjt pga att det skickats som företagspaket och LAN-Master sa i tisdags att dom har pratat med postkontoret vid sitt kontor, som i sin tur säger att paketet finns där men måste skrivas in på nytt. Då dröjer det kanske eventuellt till fredag (idag).
Jag har kollat kolli-nr på Postens hemsida (det ligger fortfarande på postkontoret i Sthlm enligt sajten), LAN-Master säger idag att dom pratat med postkontoret som i sin tur säger att dom inte hittar paketet!!!
Vad fan!!!
I tisdags sa man till mig att paketet inte är förlorat utan tar bara längre tid, men idag säger man att paketet är borta, man hittar det inte!!!
VAD GÖR MAN?
Jag skulle ju bara få ett nytt logikkort men nu är allt jag har i datorn puts väck...om man nu inte mirakulöst hittar paketet...! JAG FÅR PANIK!!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-20 12:46

Tråkigt, tråkigt! Vad säger postens hemsida? Om det står att paketet är kvar ska det nog vara kvar såvida ingen har stulit paketet. Det kan vara så att någon ställt undan paketet för att skriva om ärendet och sen när någon annan kollat om det är kvar inte hittat det. Så det kan vara en miss bara.

Ursprungligen av Homy:

Tråkigt, tråkigt! Vad säger postens hemsida? Om det står att paketet är kvar ska det nog vara kvar såvida ingen har stulit paketet. Det kan vara så att någon ställt undan paketet för att skriva om ärendet och sen när någon annan kollat om det är kvar inte hittat det. Så det kan vara en miss bara.

Paketet har inte rört på sig på 8 dagar...jag hoppas du har rätt...
Jag får svälja lite is och vänta till nästa vecka om något kanske hänt då...*svettas* *har frossa*

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-20 13:14
Ursprungligen av annelito:

Paketet har inte rört på sig på 8 dagar...jag hoppas du har rätt...
Jag får svälja lite is och vänta till nästa vecka om något kanske hänt då...*svettas* *har frossa*

Om paketet skulle varit framme efter 3 dagar och du får det efter 2 veckor borde du prata om kompensation med LAN-Master även om det skulle handla om liten sådan. Jag menar det är ju deras fel att skicka företagspaket till en privat kund. Ta upp det där om att du är beroende av datorn i arbetet och hela historien. De borde bjuda dig på glass åtminstone .

Ursprungligen av Homy:

Om paketet skulle varit framme efter 3 dagar och du får det efter 2 veckor borde du prata om kompensation med LAN-Master även om det skulle handla om liten sådan. Jag menar det är ju deras fel att skicka företagspaket till en privat kund. Ta upp det där om att du är beroende av datorn i arbetet och hela historien. De borde bjuda dig på glass åtminstone .

Jag håller med att LAN-Master gjort en tabbe här och det är ju helt sjukt att man ska behöva vänta så här länge på att få sin dator!
Kruxet är väl att jag inte är världens "stå-på-mig":are och hittar formuleringar för såna här argumentationer utan tackar och tar emot och väntar tålmodigt...

Men det är ju en aningens oschysst av LAN-Master att först säga att dom inte har skickat paketet som företagspaket (trots att dom idag t o m sa att dom alltid skickar sina paket som företagspaket!) och dessutom efter att dom pratat med posten i tisdags sa till mig att "paketet är i alla fall inte förlorat utan kommer bara lite senare än vanligt" men idag säger dom att posten inte vet var paketet är...oroväckande och förtroendet känns ju noll efter en sån här grej!

Nu har LAN-Master gjort en reklamation till Posten...inte vet jag om det hjälper eller vad som händer nu. Men det är kanske läge att börja fundera på vad man ska kräva för ersättning från LAN-Master (dom får ju ersättning från Posten)...hur sjutton ska man kunna få ersättning för förlorade bilder, lösenord, mail, mp3-filer och allt annat man sparar och har i sin dator?? Plus att det i dagens läge inte är det lättaste att hitta en ny iMac G4 20" (Globe) eftersom den är några år gammal...och det var ju just en globe jag ville ha då när jag skulle switcha över till mac från pc...
Hjälp! Hur skulle ni göra/begära ersättning? Hur sjutton begär man ersättning för allt sånt här? Jag känner mig helt panikslagen och min is i magen har smält för länge sen...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-23 15:37
Ursprungligen av annelito:

Nu har LAN-Master gjort en reklamation till Posten...inte vet jag om det hjälper eller vad som händer nu. Men det är kanske läge att börja fundera på vad man ska kräva för ersättning från LAN-Master (dom får ju ersättning från Posten)...hur sjutton ska man kunna få ersättning för förlorade bilder, lösenord, mail, mp3-filer och allt annat man sparar och har i sin dator?? Plus att det i dagens läge inte är det lättaste att hitta en ny iMac G4 20" (Globe) eftersom den är några år gammal...och det var ju just en globe jag ville ha då när jag skulle switcha över till mac från pc...
Hjälp! Hur skulle ni göra/begära ersättning? Hur sjutton begär man ersättning för allt sånt här? Jag känner mig helt panikslagen och min is i magen har smält för länge sen...

Hemskt tråkigt om datorn inte skulle komma fram. Vid såna här tillfällen är det ju inte datorn man bryr sig om utan just allt som finns i den, det är ju oersättligt. Du kan läsa om Postens försäkring här.

DPD Företagspaket 16.00

Försäkring

Vi ansvarar för varuvärden upp till 50 000 SEK. Varuförsäkring kan tecknas på hela värdet om det överstiger detta belopp.

Så frågan är om innehållet i varan räknas i värdet. Jag skulle krävt hela den summan i skadestånd men jag vet inte vad lagen säger.

En gång lämnade jag in en filmrulle för framkallning. Det var bilder från utlandssemester och studentavslutning. Rullen försvann på vägen mellan fotobutiken och labbet. Jag fick två nya filmrullar och en gratisframkallning som ersättning . Jag pratade med den lokala konsumentombudsmannen och han tyckte det var en rimlig ersättning och att man inte kunde göra mer. Det var många år sen då jag var yngre och jag orkade inte driva ärendet vidare.

En fråga som kanske kan komma upp i det här fallet är vem som hade ansvaret för att ta säkerhetskopia på hårddisken ifall något skulle hända, du eller LAN-master. LAN-master kommer nog hävda att det är du, skulle jag tro, iom att de inte skulle göra något med HD:n. Så det kanske slutar med att du får bara ersättning för datorns marknadsvärde vilket är bara några tusenlappar. Fråga vad de har för rutiner, om de alltid först tar säkerhetskopia på hårddisken innan de reparerar och i så fall om de gjorde det i det här fallet. Du kan hävda att du tog det för givet iom att du själv inte kunde göra det för att datorn var död. Begär annars en kopia på postens svar till LAN-master i fråga om ersättning så att de inte får 50000:- och du får typ 3000:-.

Hoppas datorn hittas.:tveksam: Sök annars i forumet eller skapa en ny diskussion så du får fler tips.

Fortfarande inget nytt om min dator...men det som är nytt är att sex stycken andra har råkat ut för samma förfarande i juli månad...så det luktar lite "sommarjobbare" över det här tycker jag...
Får väl bli en polisanmälan även om jag inte tror så mycket på den i och för sig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-02 17:56
Ursprungligen av annelito:

Fortfarande inget nytt om min dator...men det som är nytt är att sex stycken andra har råkat ut för samma förfarande i juli månad...så det luktar lite "sommarjobbare" över det här tycker jag...
Får väl bli en polisanmälan även om jag inte tror så mycket på den i och för sig.

Tänkte faktiskt igår fråga hur det hade gått. Usch, det har gått en månad nu. Var det LAN-master som berättade om de andra "stölderna"? Var det deras datorer? Borde de inte reagerat tidigare i så fall? Vems fel det än är borde någon få betala för förlust av tid och pengar? Posten, LAN-master eller försäkringsbolag? Mycket tråkigt!

Ursprungligen av Homy:

Tänkte faktiskt igår fråga hur det hade gått. Usch, det har gått en månad nu. Var det LAN-master som berättade om de andra "stölderna"? Var det deras datorer? Borde de inte reagerat tidigare i så fall? Vems fel det än är borde någon få betala för förlust av tid och pengar? Posten, LAN-master eller försäkringsbolag? Mycket tråkigt!

Ja, det var LAN-Master som berättade om dom andra stölderna. Och när jag nämnde det för telefonisten på Posten så sa hon "ja, jag är medveten om det"...
Datorerna är olika personers datorer antar jag eftersom LAN-Master är ett serviceställe för Mac-datorer och dom servar datorer som kommer in och skickar sedan tillbaka dom.
Jag tycker oxå att dom borde ha reagerat plus att dom borde ÅKA till Posten och slå näven i bordet och gå till botten med det här. Det är ju lättare för dom som ändå finns i Sthlm att åka dit än att jag från Örebro ska åka dit...mig skulle dom nog ändå inte bry sig om.

Men en polisanmälan måste jag säkerligen göra och frågan är ju om jag kommer att få namn på anställd hos Posten som man misstänker...för jag lär ju inte komma någon vart om jag gör en polisanmälan mot Posten. Dom är ju bara ett enda stort företag som säkert har sina "ursäkter" för vad som kan hända med paket...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-03 16:13

Vad svarar LAN-Master på frågan "Och hur har ni tänkt att lösa det här"? Jag menar om jag köper en dator av Dustin och datorn försvinner på vägen ber de inte mig att polisanmäla det. De skickar en ny och sköter det där själva. Nu var datorn din egendom men din motpart är LAN-Master och LAN-Masters motpart är Posten. Visst måste du också göra en anmälan men när det gäller skadestånd ska LAN-Master stå för det. Sen får de själva begära ersättning från Posten. Jag menar att du ska se upp så att LAN-Master inte försöker få dig att själv begära ersättning från Posten och lägga det ansvaret på dig så de själva slipper att göra något. Lägg också in en varning här i forumet för stöldgodset och hänvisa till den här tråden så att ingen försöker sälja datorn här eller i Macworlds forum.

Jag har fått ersättningspapper från Posten där jag ska skriva vad jag vill ha i ersättning eftersom det är min dator...jag kommer att begära 50.000 kr, sen om jag får det eller inte återstår att se...jag är knappast hoppfull.
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att LAN-Master som är avsändare "kommer undan" för dom har väl oxå ett ansvar i det hela tycker jag.

Så nu får jag ta och kika på en ny dator, visst, kul med nytt och snabbare, men det är dock innehållet i min egna dator OCH modellen i sig, som svider allra mest, ända in i hjärtat faktiskt! Det är ju ett intrång i den personliga sfären som är värst.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 19:23

Det är rätt. Om de inte går med på 50000:- får du kräva att de hittar tjuven och innehållet i datorn. Så antingen eller. Innehållet måste ingå i värdet. Tänk om man skickar en målning. Ramen, pappret och färgen kostar inte så mycket men själva arbetet och värdet kan kosta som en Picasso. Om du inte får hela beloppet kan du begära resten av LAN-Master och ditt försäkringsbolag.

Tråkig historia.

Att du sen vågar skicka iväg datorn med hårddisken i är för mig en gåta, du borde åtmistone gjort en säkerhetskopia. Men som alltid, det är lätt att vara efterklok.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-09 20:09
Ursprungligen av wilhelm-pod:

Tråkig historia.

Att du sen vågar skicka iväg datorn med hårddisken i är för mig en gåta, du borde åtmistone gjort en säkerhetskopia. Men som alltid, det är lätt att vara efterklok.

Svårt att göra säkerhetskopia när datorn inte startar. Det är inte lättare heller att ta ut disken när det är en Globe, men det är som det alltid är. Vi är alla lite dåliga på att säkerhetskopiera.

Bevaka tråden