Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Extern FW-hårddisk mountar inte

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-20 09:37

Har gått igenom en del Hårdvarutrådar och sammanställer här i min tråd, förslag på lösningar av problem med FW-porten och ansluta extern FW-hårddisk.

Skriv gärna inlägg och komplettera/korrigera anvisningarna nedan, så uppdaterar jag huvudinlägget i denna tråd.

Värsta-fallet-senario
Om det inte är mjukvaruproblem, att FW-porten/arna är sönder, då är enda lösningen att byta ut logikkortet (moderkortet). Så är det i mitt fall med min 12" PB G4 1,5GHz. Och nytt logikkort plus arbetskostnad blir 7000 kr + 1750 kr på MacSupport.

Omstarter
Variant 1

  1. Stäng ner FW-hårddisken

  2. Koppla bort FW-kabeln från datorn

  3. Vänta en kort stund och koppla in FW-kabeln igen

  4. Starta upp FW-hårddisken igen

Variant 2

  1. Stäng ner dator och FW-hårddisk

  2. Koppla loss alla kablar (vänta några minuter)

  3. Koppla in alla kablar igen

  4. Starta upp dator och FW-hårddisken igen

Andra kablar
Prova att byta FW-kabeln och starta om både datorn och FW-hårddisken.

Anslut till en annan Mac-dator

  1. Anslut FW-hårddisken till en annan Mac-dator

  2. Dyker FW-hårddisken upp på den andre datorn, så är den ok (OBS! Två datorer kan ha samma problem. Testa då de andra åtgärderna i denna tråd)

  3. Mata ut FW-hårddisken

  4. Anslut FW-hårddisken till föregående dator igen

  5. Starta om

Återställ PRAM

  1. Starta om datorn

  2. När datorn startar upp, tryck och håll ner tangenterna Apple-tangent + alt + p + r (innan startljudet)

  3. Låt startljudet låta minst 3 ggr

  4. Släpp tangenterna och låt datorn starta upp

Återställ PMU
Det skiljer sig i tillvägasätt för återställning av PMU för olika modeller. Se söklistan här hos Apple.

Använda Apple Hardware Test
Du kan undersöka om det finns problem med datorns maskinvara med hjälp av Apple Hardware Test.

  1. Koppla från alla externa enheter från datorn utom nätadaptern.

  2. Om du har en Ethernetkabel ansluten så kopplar du loss den.

  3. Mata in skivan Mac OS X Install Disc 1 som följde med datorn.

  4. Starta om datorn och håll ner alternativtangenten när datorn startar om. En lista med tillgängliga startenheter visas. Klicka på Apple Hardware Test och sedan på högerpilen.

  5. När huvudfönstret för Apple Hardware Test visas efter ungefär 45 sekunder följer du anvisningarna på skärmen.

  6. Om Apple Hardware Test upptäcker ett problem visas en felkod. Skriv ner felkoden innan du söker assistans. Om Apple Hardware Test inte upptäcker några maskinvarufel så beror problemet på programvaran.

Mer information om Apple Hardware Test finns i filen Om Apple Hardware Test på
skivan Mac OS X Install Disc 1 som följde med datorn.

Manualer
Användarmanualer för Apple-produkter som t ex bärbar- och stationär dator finner du här.

Reparera skivbehörigheter

  1. Koppla eventuellt bort ansluten FW-hårddisk

  2. Starta Skivverktyget

  3. Markera datorns hårddisk

  4. Välj alternativet "Reparera skivbehörigheter"

  5. Anslut FW-hårddisken

  6. Starta om datorn och FW-hårddisken

Senast redigerat 2007-07-21 10:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-20 14:35

1. Jag skulle vilja ha in Diskvarrior efter Anslut till en annan Mac-dator. Det är nog det bästa tipset efter att ha kollat självklara saker som ström och kabel.

2. Reparera Skivbehörigheter skulle jag sätta längst ned om jag ens skulle ha med det då det problemen som man fixar med Reparera Skivbehörigheter inte påverkar externa enheter.

3. PMU Det du skrivit där är för hur man resettar datorns PRAM. Som egentligen inte heller gör något för en extern enhet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-20 15:08
Ursprungligen av acke:

1. Jag skulle vilja ha in Diskvarrior efter Anslut till en annan Mac-dator. Det är nog det bästa tipset efter att ha kollat självklara saker som ström och kabel.

Om jag ska ange DiskWarrior, så behövs en guide också.

Ursprungligen av acke:

2. Reparera Skivbehörigheter skulle jag sätta längst ned om jag ens skulle ha med det då det problemen som man fixar med Reparera Skivbehörigheter inte påverkar externa enheter.

3. PMU Det du skrivit där är för hur man resettar datorns PRAM. Som egentligen inte heller gör något för en extern enhet.

Så guiden med reparera skivbehörighet och återställ PMU och PRAM har ingen inverkan på problem att mounta enheter via FW alls?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-20 16:37
Ursprungligen av Reisan:

Om jag ska ange DiskWarrior, så behövs en guide också.

Ska se vad jag kan göra...

Ursprungligen av Reisan:

Så guiden med reparera skivbehörighet och återställ PMU och PRAM har ingen inverkan på problem att mounta enheter via FW alls?

Inte enligt mig. PRAM innehåller mig veterligt ingenting som påverkar externa enheter.
Reparera skivbehörigheter, samma sak där. Känns som att det behövs användas sällan och inte i det här fallet.

Nu kommer jag få Reparera skivbehörigheter-maffian på mig...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-20 16:50
Ursprungligen av acke:

Ska se vad jag kan göra...

Ja, det uppskattas om en guide kunde göras.

Ursprungligen av acke:

Inte enligt mig. PRAM innehåller mig veterligt ingenting som påverkar externa enheter. Reparera skivbehörigheter, samma sak där. Känns som att det behövs användas sällan och inte i det här fallet. Nu kommer jag få Reparera skivbehörigheter-maffian på mig...

Ok, om fler instämmer med detta så tar jag bort dem ifrån originalinlägget.

För mig brukar det räcka att dra ur hårddiskens firewirekabel, bryta strömmen till hårddisken, sätta på strömmen igen och plugga i firewirekabeln. Datorn har jag aldrig behövt starta om när hårddisken har trilskats.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-21 10:46
Ursprungligen av gusax840:

För mig brukar det räcka att dra ur hårddiskens firewirekabel, bryta strömmen till hårddisken, sätta på strömmen igen och plugga i firewirekabeln. Datorn har jag aldrig behövt starta om när hårddisken har trilskats.

Ja, den varianten funkar också. Ska även ta med den varianten. Tack för tipset.

1
Bevaka tråden