Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBooks skärm - inte 100% nöjd

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-07-12 17:45

Packade upp min nya svarta MacBook häromdagen. En liten fråga till er andra som har en MacBook, är skärmen ljusare nedtill? Någon millimeter upp från nederkanten?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-07-12 18:03

Min svarta skönhet är av första generationen och den är inte ljusare i nederkanten på det sätt du beskriver.

  • Medlem
  • 2007-07-12 18:14

Det är en liten effekt men tillräckligt tydligt för att jag skulle lägga märke till det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-12 18:59

Inget jag ser på min. Däremot är jag lite avundsjuk på min sambo som har den vita. Den tycker jag numera är snyggare. Sen tycker jag att mina tangenter blir feta av fingeravtryck mycket snabbare än hennes. (och nej, jag sitter inte med en chipspåse brevid mig...

  • Medlem
  • 2007-07-12 19:19

Jo det är så. Helt sjukt, räcker att man nuddar den. Man har ju sett hur de i butikerna ser ut.. men då får man förklaringen "de står ju framme hela dagarna med hundratals som testar dem".. men vafan.. min ser likadan ut efter ett par minuter. Trist.. och inte speciellt lyckat ur designperspektiv av Apple.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-12 23:10

En microfiberduk gör ren tangenterna kan jag trösta dig med.

  • Medlem
  • 2007-07-12 23:37

Ja de kunde ju ha skickat med en kan man tycka.. Men funkar det även om man inte använder den så ofta? Eller sätter det sig på nåt konstigt sätt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-13 00:17
Ursprungligen av rodin:

Packade upp min nya svarta MacBook häromdagen. En liten fråga till er andra som har en MacBook, är skärmen ljusare nedtill? Någon millimeter upp från nederkanten?

Jo, jag har lite "backlight bleeding" utmed kanterna på min, men det är ett ganska vanligt fenomen för LCD/TFT. Är det så mycket att du stör dig på det, så tycker jag att du ska byta ut den, annars så vänjer du dig nog efter ett tag.

Jag bytte ut en 23" Cinema Display två ggr just p g a för mycket backlight bleeding. Men då såg det bedrövligt ut... Den jag har nu är i princip perfekt, så jag ångrar inte allt besvär.

  • Medlem
  • 2007-07-13 00:24

Det stämmer, det är runtom och inte bara i nederkant. Dock har jag mest lagt märke till nederkanten, speciellt vid mörka bakgrunder.. Min första tanke var att det handlar om just en MacBook, dvs Apples billigaste modell i och med att jag faktiskt aldrig råkat ut för detta på min två tidigare Powerbooks eller på min Cinema HD 23".

Går inte LCDn in en bit bakom skalet? Är detta något som ofta syns precis i kanten av en skärm?

Edit: Off topic, men på tal om min Cinema HD så har den ett annat märkligt problem; man kan se redan stänga fönster svagt i bakgrunden ibland... som att de etsat sig fast.. efter ett tag försvinner de :/

  • Medlem
  • 2007-07-19 13:44

Nu har jag varit och frågat på inLife.. är lite förvånad över svaret.

1, De höll med om att skärmen inte är helt ok
2, De beställer en ny och sa att jag får hoppas att Apple skickar en bra skärm. Är det exempelvis upp till tre trasiga pixlar på den nya (istället för problemet jag har med min nuvarande) får jag troligtvis nöja mig med det eftersom Apple har sån dålig pixelpolicy.
3, Byte av dator direkt sker normalt inte, skärmen ska bytas ut.
4, Reparationstiden tar 1-2 veckor.
5, Jag är helt beroende av datorn i mitt jobb men under tiden kan jag få hyra en dator för en "rimlig penning".

Låter det här rimligt? Inte i mina öron..

Trodde Apple stod för kvalitet men de verkar släppa ifrån sig vad som helst ibland. Att jag denna gång köpt en MacBook istället för en Pro betyder väl knappast att jag ska acceptera en dålig skärm. När det gäller skärmar är det tydligen meningen att man ska acceptera lite vad som helst?

Fär övrigt måste jag säga att jag är nöjd med MacBooken, jag har nog aldrig fått så mycket dator för pengarna innan. Den känns snabb osv.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-23 21:50
Ursprungligen av rodin:

Nu har jag varit och frågat på inLife.. är lite förvånad över svaret.

1, De höll med om att skärmen inte är helt ok
2, De beställer en ny och sa att jag får hoppas att Apple skickar en bra skärm. Är det exempelvis upp till tre trasiga pixlar på den nya (istället för problemet jag har med min nuvarande) får jag troligtvis nöja mig med det eftersom Apple har sån dålig pixelpolicy.
3, Byte av dator direkt sker normalt inte, skärmen ska bytas ut.
4, Reparationstiden tar 1-2 veckor.
5, Jag är helt beroende av datorn i mitt jobb men under tiden kan jag få hyra en dator för en "rimlig penning".

Låter det här rimligt? Inte i mina öron..

Trodde Apple stod för kvalitet men de verkar släppa ifrån sig vad som helst ibland.

Certified Resellers != Apple. Det har jag lärt mig den hårda vägen. Går du direkt till Apple, tex en AppleStore (vilket inte går i Sverige ) får du en helt annan service som inte går att jämföra med den katastrofen man får stå ut med hos en certified reseller.

Har lämnat in min dator två gånger i Sverige och två gånger i England, båda gångerna i Sverige har jag bemöts av irriterade och ointresserad personal som bara ville ta min dator och bli av med mig, och servicen har tagit ca 2 veckor, utan möjlighet att förbeställa prylarna som ska bytas ut.

AppleStore UK? Aldrig väntat längre än 24h på att en reparation ska genomföras. Behövde ha min skärm utbytt eftersom backlighten höll på att dö, så jag kontaktar Apple per telefon som direkt beställer en skärm (kontrollerad för pixelfel) till min närmaste AppleStore. När de väl får den två dagar senare ringer de mig, jag lämnar in datorn och får tillbaka den dagen därpå. Under hela tiden är alla jag pratar med mycket artiga och trevliga och gör allt de kan för att hjälpa mig så fort som möjligt. (man får nästan en känsla av att de är så måna om att allt är bra att de antagligen hade följt med dig in på toa och räckt dig toapappret och sen spolat efter dig när du är färdig) De erbjöd sig även att göra reparationer som inte täcktes av garantin (problem med underredet).

Tyvärr Det hade varit trevligt om Apple öppnade egna butiker i Sverige...

  • Medlem
  • 2007-07-19 15:24

Du var nog inte tillräckligt snabb med att byta ut den. Om man hittar något fel ska man anmäla det direkt.

En sak jag tycker är lite underlig är däremot att man inte kan registrera sitt fel, vänta på delen och få den lagad när delen finns inne. Nu måste man lämna in den först, och bli av med datorn medan man väntar på att delen ska skickas.

  • Medlem
  • 2007-07-23 20:40

En vecka får väl anses som snabbt? Det är inte alltid man har möjlighet att åka fram och tillbaka med sånt här strul. I vilket fall byter inte Apple ut en dator, de ska ALLTID repareras (suck..) och det efter deras extremt omständiga rutiner som du också beskriver ovan. Droppen är om de inte håller med om felet när den väl kommer fram till Holland.

I vilket fal, jag måste vänta till efter sommaren för att dra ned på tiden jag blir utan dator.

  • Medlem
  • 2007-07-24 14:47

Aha ok, jag antar att det blir möjligt när Apple själva (Apple Store) kan kontrollera skärmen och på det sättet beställa en i förväg.

Trots detta kan jag tycka att Apple borde lita på en premium reseller och certifierat serviceställe istället för att be dem skicka ner skärmen till Holland, där Apple kontrollerar den, och skickar upp en ny. I detta fall tror jag att det är Apple som är den stora flaskhalsen.

Senast redigerat 2007-07-27 12:17

Undra när Apple ska ta efter HP/Dell etc etc.
Fler och fler blir mer och mer beroende av sin dator i sitt arbete, för vissa är det ohållbart att inte ha en dator i jobbet, då blir det att man antingen får köpa in extra macar och ha på hylla eller det alternativ som de flesta företag väljer köpa PC med serviceavtal.

"Går du direkt till Apple, tex en AppleStore (vilket inte går i Sverige ) får du en helt annan service som inte går att jämföra med den katastrofen man får stå ut med hos en certified reseller. "

Nej.

1
Bevaka tråden