Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kapslat format-bryderi InDesign CS3

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 18:56

Jag blir galen (kanske delvis på att jag sitter med norra europas grymaste förkylning) på hur jag ska få till formateringen av en enkel produktbeskrivning med hjälp av Kapslade format/Nested styles.

Rubrik (radbryt)
Produktbeskrivning bla bla bla. Vikt: 4 kg. Färger: Blå, Röd, Grön. Pris: 14:-

Rubriken gör jag som en egen Paragraph style/Styckeformat eftersom den avslutas med radbryt. Därefter vill jag att all text ska vara formaterad på ett visst sätt med undantag att det ord som står framför kolon ska vara utmärkt i fet stil till exempel, men det som följer därefter ska vara normalt.

Har jag uttryckt mig begripligt eller är det snoret som talar, och går detta att göra?

Kapslade format bygger på att texten kan indelas i tydliga delar via angivna tecken, t.ex. komma, punkt, kolon, eller vad du nu vill. Sen kan du lägga flera såna avgränsningar i följd.

Om texten alltid har såna avgränsningar som ditt exempel skulle det vara typ så här:

Inget format via 3 meningar (meningar avgränsas bl.a. genom punkt)
Format för fet stil via 1 ord

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 21:06

Tack Richard! Men vad händer om det inte finns någon konsekvent indelning (3 meningar i ditt exempel)? Kan man vända på det på något vis och säga att allt som slutar med kolon ska vara kursivt till exempel, medan resten ska vara normalt - både före och efter ord+kolon?

Nja, det finns begränsningar för vad du kan göra. Däremot kan du ju ange dig av specialtecknet "Slut på kapslat format" som är ett tecken med nollbredd och som du infogar där du vill ett kapslat format ska sluta och ett annat börja.

Eftersom frågan avser CS3 så finns det dock ett annat sätt att lösa det, nämligen genom att använda stödet för GREP (mönstermatchning) i sök och ersätt.

Du skulle t.ex. kunna göra så att du söker efter ett mönster som är ord +kolon + ord + slut på rad och fetar det. Sen gör du en tillsökning på ord + slut på rad och återställer det.

Nåt i den stilen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 12:50

Hmmm... det verkar inte som att det finns en alldeles enkel lösning på detta alltså. Vi får väl se över problematiken i samband med det andra när vi träffas efter sommaren

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 14:04

Kan du inte ha en TAB framför ordet som ska vara i fet stil, sen byter du tillbaka med kolon.
Det ser ju ut som du ska ha någon form av tabelluppställning och då borde en tabulator funka.

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-22 14:11

Hej Janne! Det hade nog fungerat, men dessvärre är texterna redan skrivna men för att se det hela ur ett ljusare perspektiv; det blir ju ett antal saker som åker in på att-tänka-på-listan till nästa produktion. (som jag för övrigt hoppas på ska vara betydligt mer automatiserad än denna - dags att uppdatera och bygga ut ditt script för skärpning av bilder...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 10:37

Det är uppdaterat för CS3 nu

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-23 10:40

Trevligt

1
Bevaka tråden