Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Pro och inte Express?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-19 12:12

Konfigueringen av Skilling från PC till Mac fortsätter och Cubase ska nog känna sig lite hotat av Logic. Cubase är bra, javisst. Jag har kört Cubase sen kriget, javisst. Jag kan det utan och innan, javisst. Men jag hatar det likafullt. Det är fult och har en fönsterhantering från helvetet.

Så, Logic då...

Varför ska jag satsa på Pro istället för Express? Det skiljer ju rätt mycket i pris. Undrar man vad jag ska ha det till för musik kan man kolla här!

Använder midi ibland.

Det beror helt på om du kan leva med begränsningarna i Express och inte behöver de pluggar som följer med i Pro men inte i Express. Det finns en bra jämförelse hos Apple.

Jag skulle tro att Logic Express räcker gott och väl, men det finns ju en demoversion att testa för att se om det fattas något du behöver. Det kan vara värt att testa Digital Performer också.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-19 13:02

Hur kan man hitta en demo för DP?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-19 14:02

Finns inte. Du får gå till en musikaffär. Logic Express är ruskigt kompetent och känns inte alls speciellt begränsat.

  • Medlem
  • 2007-07-19 19:02

Raderade inlägg om piratkopiering.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-19 19:12
Ursprungligen av jgb:

Raderade inlägg om piratkopiering.

O:-)

Inte för att jag hann läsa det och därmed kan veta vad du skrev, men jag måste säga att tillverkarna av Digital Performer biter sig i foten. Jag har tittat på det i alla fall och det är säkert ytterst kompetent, men så ogästvänlig miljö att jag sågade det direkt. Det var det fulaste jag har sett.

Jag hittade för övrigt ingen demo på Express heller (däremot en film om det) hos Apple, men det programmet vet jag ju hur det funkar även om jag inte direkt jobbat med det. Jag får samma uppfattning som PF i alla fall och vad jag förstår så är Express ungefär vad jag vill ha. Jag är inte intresserad av medföljande pluggar (bonus om det är någon jag skulle använda) och jag hittar verkligen inget bland det som skiljer i en jämförelse som känns viktigt alls.

Genast känns Logic Express som ett av de mest prisvärda musikprogram jag kan komma på och en förebild.

Det blir det nog.

På rak arm är konvultionsmojängen det enda jag saknar i express som pro har.

bara en sån sak som att man inte kan använda aux:ar som i pro gör valet enkelt för mig.

De allra mest prisvärda alternativen är om man studerar och innehar csnkort.
Då kostar Pro 6500kr och har för mig att Express kostar 2000kr.

Jag skulle aldrig köpa ett express för 3000kr det fanns väl ett begagnat Pro till salu för 5500 kr för ett tag sen? Fikade efter detta själv...
Det är värt att lägga till +2-3kkr för att få allt gottiset i en begagnad Proversion.
Man får så mycket mer bra pluggar. Sen går det väl inte att uppgradera från Express till Pro när man vill ha den fetare versionen. Bortkastade pengar isf.

Men Express är bra också...inte det jag menar. tycker bara att dom skulle sänkt priset till 1500-2000kr eller nåt sånt.

EDIT: Såg nu att du inte var så intresserad av pluggar. Okidoki, det finns det färre av i Logic Express. Så då är det nog valet..

Ursprungligen av reverbsvansen:

Jag skulle aldrig köpa ett express för 3000kr det fanns väl ett begagnat Pro till salu för 5500 kr för ett tag sen? Fikade efter detta själv...
Det är värt att lägga till +2-3kkr för att få allt gottiset i en begagnad Proversion.
Man får så mycket mer bra pluggar. Sen går det väl inte att uppgradera från Express till Pro när man vill ha den fetare versionen. Bortkastade pengar isf.

Men Express är bra också...inte det jag menar. tycker bara att dom skulle sänkt priset till 1500-2000kr eller nåt sånt.

1800 är priset för express på apple education.
Lite märkligt att jämföra mellan ny express och begagnad pro kan man tycka.

eskimo: Kanske lite märkligt men för att man ska få så mycket som möjligt för pengarna och att man ska slippa behöva uppgradera för en massa tusen när man "växer ur" sitt program. Vad jag menade var att Jag tycker 3000 kr är lite i överkant för ett express när man kan för en liten slant till få ett beg. Pro. Man behöver ju inte stirra sig blind på Pro'ets nypris på 10.000kr om man kan tänka sig köpa begagnat. Så länge all dokumentation finns med är det ju lugnt.

det var det liksom...

DP har lite annat tänk än de andra stora sequencerprogrammen; mer av ett klassiskt macprogram snarare än Cubase och Logics anor från Atari-tiden med audio påspikat i efterhand på 90-talet. Det jag suttit med det har känts rätt ovant, men med en hel del smarta funktioner. Jag har fått uppfattningen att det är mer populärt i USA.

Men jag tror absolut att avsaknaden av en demoversion har gjort att inte särskilt många känner till eller använder det. Fast Audiodesk (som i princip är DP minus mididelen) följer med många av MOTU:s ljudkort. Logic Express-demon finns här, fast det är bara en gammal PPC-version. :/

reverbsvansen: man kan uppgradera till Pro från Express 6 eller 7 för 7500kr, lite mer än prisskillnaden mellan dem alltså.

false messiah: aha, my wrong...

Nänä, men köper du ett begagnat express för säg 1300 är det en ganska bra bit upp till ett begagnat pro.

now we're talking...

köööp!!

  • Medlem
  • Avesta
  • 2007-07-19 21:06

är också inne på logic express. kommer det komma en expressversion av nya logic(eller vad det blir) när det släpps? man borde kanske vänta och se innan man slår till.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-19 21:14

Jag kan lugnt säga att för pluggarnas skull så tar jag hellre mellanskillnaden och lägger på pluggar jag vill ha och inte på paket där man gillar några stycken.

Aux skiter jag i med så det är inget argument. Inte heller det där med att "växa ur", jag har hållit på med att använda sequencers i datormiljö i många år och är snarare rätt medveten om vad jag behöver av det. Därmed ganska kritisk till det som mest blir "bling" för mig. För ett antal år sedan hade jag varit inriktad på Pro för sakens skull, men inte idag. Snarare tycker jag att en viss enkelhet är bättre. Ett sequencerprogram behöver liksom inte kunna koka kaffe åt mig... Det får nån av brudarna som hänger i studion göra.. haha..

Har du provat Cubase 4 Studio? går att köpa för 1995:- (om man har en LE, som man lätt kan få av någon som just köpt ljudkort...) och då har du en väldigt kompetent sequenser med bättre mixer än Nuendo 3! (med AUXar och allt...)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-19 22:09
Ursprungligen av Gilbert 2:

Har du provat Cubase 4 Studio? går att köpa för 1995:- (om man har en LE, som man lätt kan få av någon som just köpt ljudkort...) och då har du en väldigt kompetent sequenser med bättre mixer än Nuendo 3! (med AUXar och allt...)

Jag har kört Cubase sedan... ja 98 eller nåt... länge i alla fall och har SX, men jag vill gärna komma ifrån det eftersom jag hatar deras fönsterhantering och allmänt fula upplägg. Har försökt med en del andra men kommit tillbaks för att jag helt enkelt kan det så bra... ja och för att det är bra. Förutom interfacet då.

Så jag tänker ge Logic en chans och förhoppningsvis fastnar jag för det, annars får jag gå tillbaks igen.

Tror du kommer trivas med logic, är precis som du då det gäller estetiska preferenser. Logic är nog den enda sequensern jag inte blir helt tokig på.

Ser det bra ut så låter det bra...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Ser det bra ut så låter det bra...

Jajemän!

Nämen precis som skilling säger, för mig handlar det om hur überjävligt saker och ting är upplagt i många program.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-19 23:14

alltså det handlar ju om miljön man arbetar i. Det jag har svårt för att acceptera i Cubase är att det är så jävla uselt på att hantera fönster. Fruktansvärt och skiljer sig från andra sequencerprogram på det. Det är inte inspirerande alls, tycker jag. Det handlar inte om utseendet där utan att det är ett undermåligt program i det avseendet.

Jag tillbringar många timmar där.

Vad det gäller utseendet i övrigt kan jag hantera det, men jag tycker inte det är ett minus när det ser snyggt ut. Finns gränser där också iofs. Digital Performer var för anskrämligt.

Sedan är det såklart en självklarhet att programmet ska kunna prestera och det är kvaliteten på vad Cubase gör som är skälet till att jag inte har lämnat det ännu, trots att jag har försökt. Nu har jag skaffat Mac så då vill jag ge Logic, som med all säkerhet inte är avsevärt sämre än Cubase, en chans.

Är väl inte så konstigt?

Betyder inte att jag är så korkad att jag tror att det låter bättre om det ser bra ut.

Ursprungligen av Skilling:

Betyder inte att jag är så korkad att jag tror att det låter bättre om det ser bra ut.

Det var ett skämt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-19 23:58
Ursprungligen av Gilbert 2:

Det var ett skämt.

Jaja, jag anande det. Men man vet aldrig i cyberrymden.

Jag borde kanske börja använda smilies men jag tycker det känns lite för för mig.

Logic Express blir man hypergalen på om man är van Pro, det är en katastrof för alla funktioner man använder mest av finns inte, tex när man spelar in i loopläge så skapar det inte nya spår och mutar automatiskt, galet dåligt. Jag kommer inte på så många andra specifika funktioner som saknas med det är enormt många smågrejjer som gör att man inte kan arbeta med ett bra flow. Skaffa LogicPro men vänta eventuellt någon månad för då vet man kanske om det läggs ner eller uppdateras till Logic pro 8 eller mer troligt Logic HD.

Ursprungligen av Firechild:

Logic Express blir man hypergalen på om man är van Pro, det är en katastrof för alla funktioner man använder mest av finns inte, tex när man spelar in i loopläge så skapar det inte nya spår och mutar automatiskt, galet dåligt.

Vet inte vilken version du använt, men det du nämner fungerar alldeles utmärkt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-21 00:39

"Köp en långtradare i stället för en personbil, för det är mycket lättare att backa med långtradare, man ser allt i de stora speglarna". Var känslan jag fick av Firechilds inlägg...

Har själv just suttit och proddat i Express och tycker det funkar svinbra.

Om man inte kör "Pro" så är man ju inte "Pro" och då blir resultatet inte "Pro"...;)

Bevaka tråden