Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 x Windows XP Pro via Bootcamp?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-18 22:15

Jag kör senaste OSX 10.4.10 och jag undrar om jag kan använda Boot Camp för att ha två partitioner med vardera en uppsättning Windows XP Pro-installation?

Anledningen till denna galna idé är för att det ej går att köra två versioner av Internet Explorer i ett operativsystem. Jag har då IE6 och IE7 i åtanke. Tillgången till dessa två versioner av IE är för att jag ska testa layout och formatering med CSS.

En parantes. Om ovanstående funkar, borde jag inte kunna använda samma installationsskiva och produktnyckel för Windows XP Pro? Eller jag måste köpa två licenser/installationsskivor?

...Så mycket bök för att man ej kan köra två versioner av IE i ett operativsystem! Skrattretande...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-19 07:58

Jag vet inte hur det är med Bootcamp i detta läget (använder inte det längre, orkar aldrig starta om datorn för Windows), men för testande av webbsidor fungerar VMWare / Parallels bra, du har inte funderat på detta? Jag använder två instanser av Windows just för detta. Iofs är det på jobbet, så Windows-licensen är av "obegränsad typ". Därmed kan jag inte svara på om du behöver två licenser av Windows.

Ursprungligen av Reisan:

...Så mycket bök för att man ej kan köra två versioner av IE i ett operativsystem! Skrattretande...

Har du testat att köra Safari3 och Safari2 på Macen? Installerar du 3'an och lyckas behålla 2'an så använder 2'an fortfarande den nya renderingsmotorn... Exakt samma sak går att göra på Windows, du KAN ha IE6 och IE7 installerat samtidigt, men IE7's renderingsmotor används i båda fall, bara skalet skiljer dem åt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-19 08:46
Ursprungligen av Timber:

...men för testande av webbsidor fungerar VMWare / Parallels bra, du har inte funderat på detta? Jag använder två instanser av Windows just för detta. Iofs är det på jobbet, så Windows-licensen är av "obegränsad typ". Därmed kan jag inte svara på om du behöver två licenser av Windows.

Jo, jag har haft Parallels och WMWare i åtanke. Om Bootcamp kan partionera och hantera två operativsystem (2xWinXP) så kan jag leva med att behöva boota om datorn när jag skiftar operativsystem. Jag misstänker att man behöver unik nyckel och licens för respektive installerad operativsystem...

Ursprungligen av Timber:

Har du testat att köra Safari3 och Safari2 på Macen? Installerar du 3'an och lyckas behålla 2'an så använder 2'an fortfarande den nya renderingsmotorn... Exakt samma sak går att göra på Windows, du KAN ha IE6 och IE7 installerat samtidigt, men IE7's renderingsmotor används i båda fall, bara skalet skiljer dem åt.

Nej, jag har ej testat att köra Safari 3. Angående renderingsmotorn så är jag inte så insatt i vad den gör. Misstänker att det är den som "tolkar" CSS-koden. Men om så är fallet, är det inte mindre bra att det är samma motor som tolkar CSS-koden i två versioner av IE? Jag vill ju att förutsättningarna ska vara som om bara IE6 används, respektive endast IE7.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-19 09:09
Ursprungligen av Reisan:

Nej, jag har ej testat att köra Safari 3. Angående renderingsmotorn så är jag inte så insatt i vad den gör. Misstänker att det är den som "tolkar" CSS-koden. Men om så är fallet, är det inte mindre bra att det är samma motor som tolkar CSS-koden i två versioner av IE? Jag vill ju att förutsättningarna ska vara som om bara IE6 används, respektive endast IE7.

Det enda jag ville ha sagt med det var att det är samma bök med Mac OS om du vill testa för både Safari2 och Safari3.

Du fick det att låta som ett Windows-only-problem med detta:

Ursprungligen av Reisan:

...Så mycket bök för att man ej kan köra två versioner av IE i ett operativsystem! Skrattretande...

Helt OT, en tanke som slog mig. Kan man dualboota en Mac med två instanser av OS X av samma anledning? Att ha Safari2 på den ena och Safari3 på den andra?

Ursprungligen av Timber:

Helt OT, en tanke som slog mig. Kan man dualboota en Mac med två instanser av OS X av samma anledning? Att ha Safari2 på den ena och Safari3 på den andra?

Jajjomän. Inga problem. Installera Mac OS X på varsin volym och sedan kan du genom att hålla inne Alt vid start eller gå till Startskiva i Systeminställningar välja vilken av dem du ska starta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-19 10:04

Alltså på nått sätt borde det gå att lösa... tycker att bootcamp borde klara det bra. Men om det e problem så testa att lägga in en XP i bootcamp sen lägg den andra XP i windows uppstarten. Vet ej om det fungerar men du kan kanske testa. Det blir givetvis lite klydd med tanke på att du då först vid uppstart måste välja OS X eller XP och väljer du XP så får du välja vilket XP...

Sen använda samma licens på windows tror jag inte heller ska vara några problem. Har aldrig hört talas om nån där dem har behövt ha flera olika licenser för installation på flera datorer i samma hem. I princip vad man gör på ett företag men där köper man väll mest fler licenser för det ska vara "rätt". Det e kanske inte "rätt" att installera XP på flera datorer i hemmet men jag tror det går... och jag tycker det är inte mer "rätt" att du ska behöva fler licenser med tanke på att det är kanske 1 person som "äger" alla datorerna i hemmet och det är ju hans licens...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-19 10:22
Ursprungligen av Kajan:

Alltså på nått sätt borde det gå att lösa... tycker att bootcamp borde klara det bra. Men om det e problem så testa att lägga in en XP i bootcamp sen lägg den andra XP i windows uppstarten. Vet ej om det fungerar men du kan kanske testa. Det blir givetvis lite klydd med tanke på att du då först vid uppstart måste välja OS X eller XP och väljer du XP så får du välja vilket XP...

Ja, jag förstår sättet med två olika OS av XP som du nämner ovan. Det är ju som man kan göra på PC som har två partitioner och man får då välja i uppstarten. Men smidigast hade ju varit om man kan välja då man startar datorn, att man väljer mellan tre OS.

Ursprungligen av Kajan:

Sen använda samma licens på windows tror jag inte heller ska vara några problem. Har aldrig hört talas om nån där dem har behövt ha flera olika licenser för installation på flera datorer i samma hem. I princip vad man gör på ett företag men där köper man väll mest fler licenser för det ska vara "rätt". Det e kanske inte "rätt" att installera XP på flera datorer i hemmet men jag tror det går... och jag tycker det är inte mer "rätt" att du ska behöva fler licenser med tanke på att det är kanske 1 person som "äger" alla datorerna i hemmet och det är ju hans licens...

Jag håller med dig om resonamangen angående licenser. Dock är det ju så att licenser knyts till per dator. Såvida det inte är grupplicens av en installationsskiva. Men nu är det ju så att alla installationer av OS sker på en och samma dator. Så det borde funka...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-20 20:39
Ursprungligen av Reisan:

Jag kör senaste OSX 10.4.10 och jag undrar om jag kan använda Boot Camp för att ha två partitioner med vardera en uppsättning Windows XP Pro-installation?

Anledningen till denna galna idé är för att det ej går att köra två versioner av Internet Explorer i ett operativsystem. Jag har då IE6 och IE7 i åtanke. Tillgången till dessa två versioner av IE är för att jag ska testa layout och formatering med CSS.

En parantes. Om ovanstående funkar, borde jag inte kunna använda samma installationsskiva och produktnyckel för Windows XP Pro? Eller jag måste köpa två licenser/installationsskivor?

...Så mycket bök för att man ej kan köra två versioner av IE i ett operativsystem! Skrattretande...

Vidareutveckling av huvudinlägget:

Jag har funderat ett tag och läs olika berörda trådar. Och jag skippar Bootcamp i detta fallet.

Mitt ändamål är som tidigare, att kunna testa webbsidor där jag använder CSS för både layout och textformatering. Och jag vill testa i två olika versioner av IE.

Och det lutar mot att jag köper VMWare Fusion och en licens av Windows XP Pro SP2. Har sett i denna tråd att man kan göra två virtuella installationer av Win XP via VMWare Fusion. Det är ju jättebra och praktiskt. Och passar mitt behov utmärkt.

Nu är frågan, ska man köpa en OEM-licens eller en vanlig licens av Win XP Pro SP2? OEM-licensen blir ju knuten till den dator där den installeras första gången. Och det är ju helt ok, ska bara ha den på min hemdator.

Skapar detta något problem eller hinder när jag installerar samma licens på två virtuella "datorer" på min hemdator?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-20 21:48
Ursprungligen av Reisan:

Skapar detta något problem eller hinder när jag installerar samma licens på två virtuella "datorer" på min hemdator?

Om jag inte minns fel så innebär väl OEM att du använder en licens till en uppsättning hårdvara. I så fall borde det även vara korrekt även ur "petnoga-aspekten". Så använder jag i alla fall en OEM-licens på jobbet.

Ett tips om du gör så här: Du kan installera det en gång, duplicera sedan din virtuella maskin och installera sedan IE7 på den ena av dem, så slipper du gå igenom processen att installera Windows två gånger.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-20 22:11
Ursprungligen av Timber:

Ett tips om du gör så här: Du kan installera det en gång, duplicera sedan din virtuella maskin och installera sedan IE7 på den ena av dem, så slipper du gå igenom processen att installera Windows två gånger.

Aha, om det går att göra på det viset är det ju lugnt med en OEM-licens. Tack för tipset!

Nu har du redan bestämt men jag tänkte ändå tipsa om ett annat alternativ. Virtual PC för Windows är gratis så hade du installerat Windows med BootCamp skulle du kunnat installera Windows i VPC.

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-20 21:41
Ursprungligen av Rickard A:

Nu har du redan bestämt men jag tänkte ändå tipsa om ett annat alternativ. Virtual PC för Windows är gratis så hade du installerat Windows med BootCamp skulle du kunnat installera Windows i VPC.

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/default.mspx

Tack för tipset. Dock behöver jag endast Windows för webbläsarnas skull. Ska inte ha Windows till något annat. Så jag behöver inte kunna boota till Windows. Och skippar därför Bootcamp. Men det var ett bra tips/alternativ med VPC.

1
Bevaka tråden