Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag passar på att ställa en fråga om samma sak, om det går bra.

Om man ska starta en e-handel och ska registrera en domän och webhotell, behöver man då registrera dessa på företaget? Det är nämligen så att en nära vänn till mig äger en vanlig butik, han tänkte nu testa att sälja lite på internet. Eftersom det är billigare och enklare att registrera domänen och webhotellet på sig själv och inte företaget så undrar jag nu om detta är okej?

Måste inte e-butiken man säljer i från vara ägare till domänen och hotellet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 16:39
Ursprungligen av snouser:

Måste inte e-butiken man säljer i från vara ägare till domänen och hotellet?

Nej men det kan kanske bli svårare att dra kostnaderna för webbhotell och domän på firman.

Ursprungligen av calle:

Nej men det kan kanske bli svårare att dra kostnaderna för webbhotell och domän på firman.

Precis. Har man en enskild firma går det i regel att dra av kostnader som är ställda på en som privatperson (naturligtvis som är relaterade till verksamheten..), men det är betydligt knepigare i ett AB.

Men varför vill man då registrera en domän eller ett webhotell på företaget?
Det blir ju hemskt mycket dyrare om man är företag gent emot en privatperson

Ursprungligen av snouser:

Men varför vill man då registrera en domän eller ett webhotell på företaget?
Det blir ju hemskt mycket dyrare om man är företag gent emot en privatperson

Vilken domänregistrerare tar mer betalt för företag än privatpersoner?

Så hemskt mycket dyrare är väl inte webhotellen. Loopia tar 66 respektive 113 kronor, dvs en skillnad på 47 kronor (564 kronor på ett år). Då får man dubbelt utrymme och dubbel bandbredd. Lägg också till att många webhotell inte tillåter dig att driva komersiell verksamhet på privatabbonemang.

Diskussionen är helt OT. Flyttar inläggen till egen tråd.

Mod

Okej, tack för svaren.

Jag har webhotell och domän nu. Funderar på att starta eget (enskild firma). Hur gör jag efteråt? Ska jag skriva allt på företaget och dra av kostnaderna för webhotell och domän på företaget eller fortsätta betala som privatperson? Med tanke på att jag ska syssla med hemsidor, logotyper och liknande så kommer min hemsida vara ett sätt för mig att kommunicera utåt.

Om jag ska ha det på företaget, hur skriva man in det och i vilken ordning. Allt ska ju skrivas i ordning, vet inte hur noga detta är.

Tacksam för svar..

Ursprungligen av Emanuel L:

Jag har webhotell och domän nu. Funderar på att starta eget (enskild firma). Hur gör jag efteråt? Ska jag skriva allt på företaget och dra av kostnaderna för webhotell och domän på företaget eller fortsätta betala som privatperson? Med tanke på att jag ska syssla med hemsidor, logotyper och liknande så kommer min hemsida vara ett sätt för mig att kommunicera utåt.

Om jag ska ha det på företaget, hur skriva man in det och i vilken ordning. Allt ska ju skrivas i ordning, vet inte hur noga detta är.

Tacksam för svar..

Du har rätt att dra av utgifter du haft inför företagsstarten. Tror de kan vara upp till ett år gamla (bäst att du kollar detta med masen).

Eftersom du driver enskild firma kan du fortsätta att ha webhotellet registrerat som privatperson - du och firman är samma sak. Det är dock möjligt att webhotellet själva har policys som inte tillåter företagsanvändning på privatkonton, och i så fall får de väl konvertera ditt konto. Huruvida du använder ett privatabonnemang eller ej är inget skatteverket bryr sig om (när det handlar om en enskild firma), men webhotellet själva kan alltså sätta sig emot det.

Kristofer: tack

1
Bevaka tråden