Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget Classic-läge i Leopard

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Riktigt trista nyheter för alla oss som vill kunna spela gamla spel...

http://kommando-n.se/news/182-inget-stod-for-classic-i-leopard

Jag har en gammal G3 som ska fixas till. Jag kan köra mina gamla spel på den. Har egentligen aldrig riktigt använt Classic på min G5'a annat än för mindre grejjor. det som stör mig mest med Classic när det är igång är att det inte finns någon egentlig indikation på detta - ingen ikon i dockan. Det ska kanske förstås finnas en classic-meny och det kan tänkas att jag har deaktiverat den av något skäl men en ikon i dockan hade varit en bättre lösning.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

det som stör mig mest med Classic när det är igång är att det inte finns någon egentlig indikation på detta - ingen ikon i dockan. Det ska kanske förstås finnas en classic-meny och det kan tänkas att jag har deaktiverat den av något skäl men en ikon i dockan hade varit en bättre lösning.

Det syns i menyraden när det är igång om du ställt in det i Systeminställningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-19 00:17

Bye bye, kommer inte att vara saknad på mitt bord.n Har inte kört ett Classic-program eller Mac OS 9 på flera år. Var tvungen att kolla igenom en gammal hårddisk med Mac OS 9 idag faktiskt. Jag kunde inte jobba då jag hela tiden låste systemet.

Hur som helst, de flesta som kör Classic i dagsläget har väl någon gammal häck att köra det på?

Ursprungligen av acke:

Hur som helst, de flesta som kör Classic i dagsläget har väl någon gammal häck att köra det på?

Iofs, men det är kanske inte alla som har plats med flera datorer.

So long Blue Box.

Classic är inget jag kommer sakna, och jag tror inte att jag är särskilt ensam om det. Men vill man absolut köra gamla program kan man ju köra SheepShaver.

Ingen fara, har kvar en SE/30 och en Blåvit. Klart att evolutionen leder till att djurparkerna blir trängre.

Jag kommer att sakna Classic, kör ofta NE på DVD med min iBook, som kräver Classic. Det är min enda dator, så jag får se vad som händer..

Har inte kört Classic på många år, och inte ens då mer än för nåt enstaka program som skulle testas. Det vore dock kul att kanske kunna köra nån emulator, t.ex. Basilisk, även om det bara är 68k emulator.

Det finns ingen anledning att köra Basilisk. Det ni ska köra är SheepShaver som ger möjlighet att köra upp till Mac OS 9.0.4 på såväl Intel- som PowerPC-Macar. På PowerPC-Macar körs det dessutom helt utan emulering.

Ursprungligen av Marcus K:

Det finns ingen anledning att köra Basilisk. Det ni ska köra är SheepShaver som ger möjlighet att köra upp till Mac OS 9.0.4 på såväl Intel- som PowerPC-Macar. På PowerPC-Macar körs det dessutom helt utan emulering.

Har du eller någon annan testat? Verkar intressant..

  • Medlem
  • 2007-07-19 11:55
Ursprungligen av headlessmike:

Har du eller någon annan testat? Verkar intressant..

Det funkar bra, även på Intelmacar.

Ursprungligen av headlessmike:

Har du eller någon annan testat? Verkar intressant..

Det är många som använder det. Jag körde det tidigare med alldeles utmärkt resultat på min iBook G4.

Ursprungligen av headlessmike:

Har du eller någon annan testat? Verkar intressant..

Det funkar, men är lite instabilt.

Det sägs dessutom finnas en förinstallerad variant att ladda ner för den som inte orkar med allt meckande, men den har jag inte testat än.

1
Bevaka tråden