Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra program för kontakthantering?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2007-07-18 14:51

Behöver snabb hjälp!

Håller på att försöka lista ut lämpliga alternativ som finns för att hantera telefonnummer och mailadresser.
I dagsläget så använder vi "Telefonboken" och kör det under Classic. Men det har ju hänt mkt sedan det programmet lanserades.
De alternativen som jag funderar över är:
* Adressbook.app
* Telefonboken X
* Filemaker
Finns det fler alternativ?
Kan ngn hjälpa mig att räkna upp för och nackdelar med de?

De kriterier som jag bland annat har att utgå från är:
* Framtida uppgraderingar. Tex MacOS 10.5
* Användarvänlighet. Lägga till samt hitta uppgifter
* Hur det fungerar på Mac och PC?
* Användas utanför jobbets väggar.
* Administration
* Stabilitet
* Pris
* Kompabilitet med andra program i MacOS, tex Mail.app och Adressbook.app.

Tacksam för snabba svar!!!

Förtydligade rubriken.

Mod

Senast redigerat 2007-07-20 14:43

Jag kör med den inbyggda adressboken och jag tycker att det fungerar jättebra. Har inte testat något annat, men tycker att det klarar sitt syfte bra.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2007-07-18 15:44

Tanken är våra användare skall ha en telefonbok med gemensamma kontakter. Då verkar det inte fungera så bra med den inbyggda Adressbook.app.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-18 16:12

Om ni kör Exchange eller OSX Server så kan ni använda gemensamma kalendrar. Adressboken har stöd både för Exchange och 10.4 Server.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2007-07-18 16:18

Vi har en exchange server, som är kopplat till fler exchange servrar.
Så som jag förstått det så om man lägger till en massa konto uppgifter så blir de även sökbara globalt, vilket jag inte vill.

Jag tycker inte att Adressbook.app verkar ha ngt smidigt sätt att hantera den informationen som man kan hämta via LDAP från Exchange-servern.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2007-07-18 16:19

Finns det ngn som har erfarenhet av ''Telefonboken X''?

  • Oregistrerad
  • 2007-07-18 23:23
Ursprungligen av Groaghach:

Vi har en exchange server, som är kopplat till fler exchange servrar.
Så som jag förstått det så om man lägger till en massa konto uppgifter så blir de även sökbara globalt, vilket jag inte vill.

Jag tycker inte att Adressbook.app verkar ha ngt smidigt sätt att hantera den informationen som man kan hämta via LDAP från Exchange-servern.

Du ville dela katalogen med flera anställda? I så fall låter du väl katalogen tillhöra en OU ?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2007-07-20 08:25

Vi har nu bestämt att vi skall testa FileMaker. Får se hur det tas emot av användarna.

Tack för alla tips!

  • Oregistrerad
  • 2007-07-20 14:24

Tänk på att filemaker är tomt från början, dvs du måste skapa både databas och layout från scratch. Så vitt jag vet har du ingen integration med andra program alls i filemaker. Filemaker är en databas, inte en adressbok. Men det är bara min åsikt..

Ursprungligen av studiox:

Tänk på att filemaker är tomt från början, dvs du måste skapa både databas och layout från scratch. Så vitt jag vet har du ingen integration med andra program alls i filemaker. Filemaker är en databas, inte en adressbok. Men det är bara min åsikt..

Med filemaker följer färdiga mallar för t.ex. kontakthantering så jag skulle nog säga att man får mycket på köpet även om vissa anpassningar kan behövas.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2007-07-20 14:52

Ja, med den mallen som medföljde så täckte det grundbehövet. Det behövs anpassas lite, men det skulle vi nog behövt göra oavsett vilket system vi tagit.
Nu skall vi som sagt sätta igång med lite tester, så får vi se hur användarna tar emot det hela.

Ursprungligen av studiox:

Tänk på att filemaker är tomt från början, dvs du måste skapa både databas och layout från scratch. Så vitt jag vet har du ingen integration med andra program alls i filemaker. Filemaker är en databas, inte en adressbok. Men det är bara min åsikt..

Du har rätt i att det är en åsikt.

Ursprungligen av Groaghach:

Kan ngn hjälpa mig att räkna upp för och nackdelar med de?

De kriterier som jag bland annat har att utgå från är:

Jag hjälper dig gärna lista ut om Filemaker Pro i kombination med andra produkter och lösningar kan uppfylla alla era behov.

Ursprungligen av Groaghach:

* Framtida uppgraderingar. Tex MacOS 10.5

FileMaker som ägs av Apple har historiskt sett alltid legat i framkant med att uppdatera sina produkter när det kommer nya versioner av OS X och de har samtidigt varit mycket duktiga på bakåtkompabilitet. Tex öppnade jag en FileMaker Pro webblösning (byggd i FileMaker 4 med WebCompanion och CDML - en sorts språk) tre år efter att jag byggt den och den fungerade perfekt i version 6 av FileMaker - behövde inte ändra något utom IP-numret. Under de tre åren hade ett antal versioner av operativsystemet också lanserats.

Ursprungligen av Groaghach:

* Användarvänlighet. Lägga till samt hitta uppgifter

FileMakers stora styrka är just här - du kan bygga väldigt intelligenta lösningar som är mycket användarvänliga och samtidigt tidseffektiva (om du vet vad du gör alltså). En annan av FileMakers stora fördelar är just att en person utan några större kunskaper i databasteori med FileMaker i näven kan åstadkomma en hel del användbart. Att lära sig FileMaker till en riktigt bra nivå (tillräckligt för att göra allt jag skissat på här), går på 2-4 dagar beroende på utbildningsformer och förkunskaper.

En del förslag som har kommit fram i tråden är med förlov sagt ganska otympliga - tex Open Directory eller Exchange.

Ursprungligen av Groaghach:

* Hur det fungerar på Mac och PC?

Detta är nog den stora delaren - det är i stort sett bara FileMaker (eller skräddarsydda och därmed dyra webblösningar) som fungerar för Mac och PC, på den här punkten finns i stort sett inga alternativ.

Ursprungligen av Groaghach:

* Användas utanför jobbets väggar.

Det går lätt att sätta upp en FileMaker Pro server som är nåbar utifrån, du behöver bara internet och FileMaker (eller om den är webbpublicerad, Internet och en webbläsare), för att komma åt alla adresser.

Ursprungligen av Groaghach:

* Administration

Rena drömmen att administrera, allt du behöver lära dig lär du dig på en kurs som tar en halv dag.

Ursprungligen av Groaghach:

* Stabilitet

FileMaker Pro är en väldigt stabil produkt.

Ursprungligen av Groaghach:

* Pris

Smakar det så kostar det, i andra trådar har jag berättat vad priserna på FileMaker Pro 9 är (svensk version kommer den 2 aug):

http://www.99.se/tester/220435-test-filemaker-9-ett-stort-steg-framat-foer-integration.html

(Mera nyheter finns i 10 separata inlägg i FileMaker-forumet här):

http://www.99.se/filemaker/

Ursprungligen av Groaghach:

* Kompabilitet med andra program i MacOS, tex Mail.app och Adressbook.app.

Det finns plugins för att manipulera adressboken här:

http://www.addressbookmanipulator.com/index.php?ID=104

FileMaker kan skicka epost via Mail.app (om den är inställd att vara epostprogrammet som används), annars används det programmet, tex Entourage fungerar också väl.

När det blir lite mera volym på mailen så finns det ett antal lösningar för att få FileMaker att alldeles själv skicka och även ta emot epost (med bilagor, med data ur kundregistret, med HTML-mail mm).

Just nu jobbar jag med denna som jag gillar skarpt:

Mail.It 3
http://www.dacons.net/fmplugins/mailit/
(Finns för Mac och PC).

En gammal klassiker är dessa två som tillsammans gör vad den ovan gör själv (därmed är dessa två betydligt dyrare):

http://www.smtpit.com/ (Produkterna heter SMTPIt och POPIt)

Man kan alltså sätta upp lösningar som gör utskick baserat på en massa kriterier. Man kan sätta upp lösningar som "autosvarar" på vissa frågor (FileMaker kollar epost, letar efter vissa ord, komponerar ett mail med länkar till artiklar på en support-webbsite, och autosvarar med dessa länkar och ger kunden ett supportärendenummer).

Eftersom tex FileMaker Pro 9 kan lätt sammankopplas med en massa Open Source-lösningar, tex Content Management Systems (CMS) som tex Joomla http://www.joomla.org/ och det i sin tur till dessa finn mailinglistefunktioner där användare av en webbsite kan registera sig och man kan skicka ut nyhetsbrev (formaterade med HTML), så öppnar detta för en mängd roliga lösningar det med. (En anmälan att vara med på mailinglistan ger automatiskt en post i ett kundregister).

Ursprungligen av Groaghach:

Tacksam för snabba svar!!!

Som nämnts tidigare i tråden så finns det ett antal start-lösningar som medföljer FileMaker som gör det lätt och snabbt att komma igång, tex en lösning för små företag som går att ladda hem gratis här:

http://www1.filemaker.se/solutions/smallbusiness/?class=Homepage&page=Bildung&type=40&g=219019181767&estat_url=http%3A//www1.filemaker.se/solutions/smallbusiness/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-20 17:37

Filemaker har sina för och nackdelar. Har man tid / råd / ork att sätta sig ner och lösa funktioner som efterfrågas är det en fantastisk produkt som också kan kopplas till mycket annat.

Vi körde en gemensam adressbok just i Filemaker för ett par år sedan. Grymt när man blir flera, vill söka / filtrera information osv.

Det jag saknade då var en någon FileMaker <-> Adressbook sync.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-31 14:58

Objective har en app som heter contactizer, som verkar kompetent, 99US /licens kan delas över nätverk - hanteraräven delade kalendrar.

/Tangen

1
Bevaka tråden