Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapar man en Hostfil?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon hur man skapar en hostfil i OS X??

I OS 9 så la man ju bara en textfil med host-konfigurationen direkt i systemmappen.

Hittade detta på ett forum på macnn.com:

"Use NetInfo Manager.

OS X is based on NeXT which used NetInfo for virtually all of the configuration information that is normally in the /etc. NetInfo is basically a hierarchical database than can be shared around a network.

Go into the /machines directory of NetInfo, add a subdirectory, add a property for ip_address and a property for serves. Set the value for serves to ./local and ip_address to the address. Change the name to the name of the machine. Save changes. "

ja, öppna terminalen och titta på filen hosts som ligger i katalogen /etc.

Grabbar, läser ni inte alla trådar?

I en annan tråd beskrev jag precis hur man gör.

1. Starta Utilities/NetInfo Manager
2. "lås upp" med root-lösenordet.
3. Välj /machines/localhost
4. Klicka på "duplicate selected Directory"
5. Döp om kopian till serverns namn.
6. Ändra ip-adressen till serverns adress.
7. Spara och ladda om inställningarna.

Det finns en /etc/hosts-fil, men används bara i single-user-mode. I alla andra (normala) fall används NetInfo.

[ 19-12-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Tackar för hjälpen! Det var ju väldigt smidigt om man jämför med hur det varit i tidigare MacOS.

Man slutar inte och bli imponerad ac MacOS X och Unix fördelar.

Finns det några nackdelar med o skapa hosts?

Märkte vid installation av MySQL på en OSXS att den började bråka lite angående hostnames.. slutade med att jag fick installera om med localhost som hostname..fast man här egentligen borde ha servernamnet kanske..

Ja, men du ska inte ta bort localhost som pekar på 127.0.0.1 (den pekar på den egna datorn) och OS X förväntar sig att den alltid har en sådan så att den har möjlighet att kolla på sig själv om det man söker efter finns där..

så duplicera localhost och skapa en ny som du kallar nånting annat än localhost och styr till rätt IP-nummer.

Jag har editerat min /etc/hosts och det fungerar utan problem. jag sitter inte vid min mac nu men jag antar att det är specat i en fil som heter /etc/resolv.conf i vilken ordning den ska söka efter hostnamn (DNS, hosts, Netinfo eller NIS) Det brukar vara så på unix:ar iaf

/Andreas

  • Medlem
  • 2002-01-16 12:01

Jag kan inte få det att funka med hjälp av:
1. Starta Utilities/NetInfo Manager
2. "lås upp" med root-lösenordet.
3. Välj /machines/localhost
4. Klicka på "duplicate selected Directory"
5. Döp om kopian till serverns namn.
6. Ändra ip-adressen till serverns adress.
7. Spara och ladda om inställningarna.
Serverns namn måsta väl var typ "www.hansenmedia.se" och IP-numret det interna man har servern. Vad kan jag ha gjort fel?

Nä, servernamnet måste inte nödvändigtvis vara en URL. Du kan ge den namnet "tjosan" om du vill. Ska du använda hostnamnet i t ex Mail så måste du ange "tjosan" som mailserver.

Fast det är ju mer praktiskt att ge den namnet "datornamn.domän.com".

  • Medlem
  • 2002-01-16 14:05

Jag hänger inte med riktigt. Vi har ett antal domäner som ligger på våra webservrar. Vad jag vill är att kunna se dessa i någon browser trots att dom ligger lokalt. När jag skriver in www.hansenmedia.se så skall browsern gå till exempelvis 192.0.0.4 internt.
/L

Jag vet inte om NetInfo klarar av multipla domäner på samma maskin, kanske om man skriver in hela sökvägen i IP-adressen. Jag är som sagt inte säker.

Med separata maskiner funkar det dock. jag har vår filserver (NT med Apache) som "File-Server" i NetInfo. Går jag med en webbläsare till http://File-Server/ så får jag upp Apaches standardsida.

Prova först med en maskin, t ex "test.hansenmedia.se" och skriv in den sökvägen i en webbläsare. Kruxet är ju att få till sökvägen på webbservern.

  • Medlem
  • 2002-01-16 16:51

Nu har jag lyckats komma så långt att jag döpt servern till bara hansenmedia i Netinfo Manager. Skriver jag sedan in hansenmedia i browsern så kommer jag i till Lassos startsida vilket inte riktigt var meningen. Jag vill ju komma till www.hansenmedia.se fast via vårt lokala nätverk. Vi har dessutom flera olika domäner på samma server som man vill kunna skriva in adressen til i browsern...
Lars

Vet inte om det finns någon nyare tråd i detta ämne men jag kunde inte hitta varje fall.
Jag har aldrig fått det till att fungera genom att ändra i NetInfo hanteraren men dock lyckats genom att ändra i hosts-filen.
Är det någon som kan visa en skärmdump på hur det ska se ut?
Jag har några kunder som behöver komma åt sidor på min server och det hade varit smidigt om det gick att ändra i NetInfo istället för att hacka i terminalen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-18 22:09

Alltså, jag hittar inte hosts filen någonstans. Hittar inte ens /etc Jag har en w2k3 server som jag har en hemsida på och jag vill komma åt den genom att skriva in blaha.se i min browser. Har gjort detta på mina gamla windozeburkar tidigare men nu på min macbook så hittar jag inte hosts som sagt. Någon som kan hjälpa mig?

- Öppna terminalen
- Skriv 'sudo pico /etc/hosts'
- Skriv ditt lösenord
- Redigera hostfilen
- Tryck ctrl + Y

Klart!

1
Bevaka tråden