Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Min iMac bara dör!

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en iMac G5 2.0 med 2Gigg minne och den är väl snart 2 år gammal. Har senaste
uppdateringarna och inga märkliga program i burken.

Igår stängde jag inte av datorn utan lät den stå på över natten och när jag vaknade så
var den avstängd...hum? Jaja...tänkte inte mer på det utan startade den men den drog
igång (lampan lös) och bara dog igen.

Tryckte på knappen igen och då gick den igång så för några minuter sedan medans
jag satt och surfade lite så bara slocknade den.

Nu är den igång igen.....vad är det som händer? Någon som vet?

mvh/Johnny

Jag tog en titt i Disk Utillity nu och hittade följande meddelande för min interna disk:

This drive has reported a fatal hardware error to Disk Utility.

If the drive has not failed completely, back upp as much data as you can and then
replace it with a working drive.

Är det bara att byta disken eller, kan man rädda det här på något sätt?

Är nog att byta disken som gäller om det endast är det som är felet. Du kan ju kanske få tillbaka nån data från den sen genom att stoppa den i ett firewire-case och köra DataRescue eller liknande.

Tack för svaret Johan. Ja, jag misstänkte väl att det var så, försökte starta från skivan och
reparera den via disc utility, men det var helt kört! Backup har gjorts och en ny disk är
beställd så jag hoppas att det "bara" är det som är fel.

Men att disken är kass det råder det nog inget tvivel om!

Surt sa räven....visst hårddisken var kass, men jag har fortfarande problem med att datorn
då och då bara stänger av sig...får inte kläm på det här!

Ni vet när man stänger av en dator så varvar den ju ner lite...men inte i mitt fall, här dör den
bara rakt av...inga fläktar eller någon hårddisk som varvar ner, bara död. Sen kan man sätta
på den igen och köra som vanligt.

Någon som har varit med om något liknande?

Har haft precis samma problem, hos mig var det logikkortet som gått sönder men det ska tydligen finnas flera orsaker till att en iMac G5 startar om sig.

Testa att starta om SMU kanske? http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301733

Jag tycker det låter som glappkontakt. Det är mycket obehagliga saker, det kan vara svårt att hitta, och är det på ett kretskort det glappar så är det bara att byta hela kortet.

Men först kan man ju kolla att det inte bara är korrosion på kontakterna i strömförsörjningen. Det har jag faktiskt haft på två av mina knädatorkragg. En del gamla kragg får glapp i sladdarna, för att någon dragit i dem, men i det här fallet var det kontaktblecken. Det var bara att trycka till lite så började den ladda igen. För en stationär skulle samma fel göra att den tvärdog ibland.

Och när det handlar om trasslande hårddiskar så är saken klar: Backup, backup, backup... och köp DiskWarrior. Och byt hårddiskar med hårdvarufel, så klart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-13 15:40

Är det en 20" så är det nätdelen.
Är förlängd garanti på den.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Är det en 20" så är det nätdelen.
Är förlängd garanti på den.

B.D

Vart kan jag läsa om den förlängda garantin?

Har samma problem som trådskaparen, men får inga varningar på disken. Så jag gissar att det antigen är logikortet eller minnena (som jag själv satt in).

Tackar för era svar!

Jag har nu kört i två dagar utan problem...jäkla skumt.....det kanske löste sig efter byte
av disk....jag hoppas!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-14 16:52

Fanns en hel serie iMaccar med kortis i.
När man tryckte ihop främre och bakre delen där äpplet sitter så stängdes dom av.
Har du kollat det.
Efter ett tag så bränner man moderkortet och nät delen.
Har precis bytt nät del i en sådan.

B.D

Här finns mer info om förlängd garanti på nätdelen:
http://www.apple.com/support/imac/powersupply/repairextension/

Ursprungligen av Diesel:

Här finns mer info om förlängd garanti på nätdelen:
http://www.apple.com/support/imac/powersupply/repairextension/

Underbart! Har EMC No 2056 och att det är en iMac G5 2.0 GHz 20" samt att den är inköpt juni 2005. Så garantin borde gälla oss.

Bäst att kolla upp det bara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-18 17:56

Nätdelen.

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Underbart! Har EMC No 2056 och att det är en iMac G5 2.0 GHz 20" samt att den är inköpt juni 2005. Så garantin borde gälla oss.

Bäst att kolla upp det bara.

Garantin gäller din .
Se nu till så dom testar moderkortet också.
Brukar vara fel på dom också för nät delen har matat kortet med fel spänning.

B.D:cool:

Ursprungligen av bodahl:

Garantin gäller din .
Se nu till så dom testar moderkortet också.
Brukar vara fel på dom också för nät delen har matat kortet med fel spänning.

B.D:cool:

Fick datorn ordnad när det gällde nät-delen. Men har fortfarande problem med att datorn dör, så nu är jag rädd för att moderkortet tagit skada.

Var tillbaka till Service-stället och de menar på att moderkortet inte täcker den förlängda garantin. Så jag måste nog ta och ringa till Apple och försöka få dem att erkänna att nät-delen som förstört moderkortet. Hur stor är den chansen? Suck!

Vägrar betala 5000 kr för att byta moderkortet. Suck igen!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-18 15:53

Annars var det ju kraftigt åskväder med regn- och hagelstorm igår i södra Sverige (i Norrköping i alla fall). Det var i och för sig på eftermiddan, inte natten. Hur var vädret i Göteborg? Annars om den stänger av sig plötsligt under drift är det nätdelen.

Jag har ett liknande fel på min iMac 20" G5.

Den stängs inte av när jag kör datorn men ett flertal gånger har den varit avstängd dan efter trots att jag inte stängt av den. Igår hände detta igen. När jag startar om den så blixtar det eller det sprakar i skärmen - flimmer. Igår hände detta igen man startar om och datorn går igång en kort stund och poff dör. Man startar om igen och den kommer lite längre samt detta grafik flimmer och - poff - död. Efter tredje försöket kommer jag dock in och nu har jag haft den på sedan igår utan avstängning och inget flimmer syns.

Igår ringde jag Apple - jag har Apple care som går ut i oktober.

Efter ett väldigt långt samtal eller väntetid, då de var tvungna att prata med någon annan avdelning så säger han att jag ska installera om mitt OS och sedan se om det händer något. Om det fortfarande är fel så ska jag ringa så kommer de på besök, hembesök till Gotland.

Kan detta verkligen bero på min installation?

Kan jag inte kontrollera detta genom att köra ett OS från en extern disk istället - så slipper jag installera om hela skiten.

Kan bli trött på Apple.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-02 16:00
Ursprungligen av draags:

Igår hände detta igen man startar om och datorn går igång en kort stund och poff dör. Man startar om igen och den kommer lite längre samt detta grafik flimmer och - poff - död.

Att man inte kan stänga av eller något liknande genom menyer kan bero på systemet men det är det du beskrivit ovan som inte kan bero på mjukvaran. Jut nu verkar det som att du får göra färdigt ditt projekt och säkerhetskopiera dina filer konstant och skicka in datorn senare. I och med att ditt serienr finns bland de drabbade datorerna beror det hela säkert på det.

Ingen som har något bra svar?

Kan verkligen skärmen flimra med små streck som blixtrar vid uppstart som om det vore något fel på grafikkortet enbart genom något fel på mitt OSX?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-31 14:35
Ursprungligen av draags:

Ingen som har något bra svar?

Kan verkligen skärmen flimra med små streck som blixtrar vid uppstart som om det vore något fel på grafikkortet enbart genom något fel på mitt OSX?

Det beror på vilken årsmodell det är. Det finns ju tre generationer iMac G5 från aug 04, maj 05 och okt 05. Ett mjukvarufel skulle knappast få datorn att stänga av sig så där så ominstallation av systemet skulle inte hjälpa tror jag men man vet aldrig. Du skulle kunna starta från extern HD och testa. Det ska gå. Dina symptom liknar felet som beskrivs i dokumentet ovan men det liknar också det här. Fel på iMacs kondensatorer orsakade

* Scrambled or distorted video
* No video
* No power
Du kan se bilder här.

Which iMac G5 computers are affected by the iMac G5 Repair Extension Program for Video and Power Issues?

The program is available for certain first generation iMac G5 models that were sold between approximately September 2004 and June 2005 featuring 17- and 20-inch displays with 1.6GHz and 1.8GHz G5 processors.

The affected iMac G5 computers have serial numbers where the first 5 digits fall into the ranges noted below.

Serial Number ranges:

* W8435xxxxxx - W8522xxxxxx
* QP435xxxxxx - QP522xxxxxx
* CK435xxxxxx - CK522xxxxxx
* YD435xxxxxx - YD522xxxxxx

Ursprungligen av Homy:

Det beror på vilken årsmodell det är. Det finns ju tre generationer iMac G5 från aug 04, maj 05 och okt 05. Ett mjukvarufel skulle knappast få datorn att stänga av sig så där så ominstallation av systemet skulle inte hjälpa tror jag men man vet aldrig. Du skulle kunna starta från extern HD och testa. Det ska gå. Dina symptom liknar felet som beskrivs i dokumentet ovan men det liknar också det här. Fel på iMacs kondensatorer orsakade

* Scrambled or distorted video
* No video
* No power
Du kan se bilder här.

Which iMac G5 computers are affected by the iMac G5 Repair Extension Program for Video and Power Issues?

The program is available for certain first generation iMac G5 models that were sold between approximately September 2004 and June 2005 featuring 17- and 20-inch displays with 1.6GHz and 1.8GHz G5 processors.

The affected iMac G5 computers have serial numbers where the first 5 digits fall into the ranges noted below.

Serial Number ranges:

* W8435xxxxxx - W8522xxxxxx
* QP435xxxxxx - QP522xxxxxx
* CK435xxxxxx - CK522xxxxxx
* YD435xxxxxx - YD522xxxxxx

Tack!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-01 17:48
Ursprungligen av draags:

Tack!

Fanns ditt serienr bland de där?

Ursprungligen av Homy:

Ett mjukvarufel skulle knappast få datorn att stänga av sig så där så ominstallation av systemet skulle inte hjälpa tror jag men man vet aldrig. Du skulle kunna starta från extern HD och testa. [/I]

Det svåra med att testa på en extern disk är att detta fel inte är konstant utan händer då och då. I morse hände detta att datorn dog när jag skulle väcka den ur vila.

Detta skulle kunna tänkas vara mjukvaran då jag har svårt att stänga av datorn när jag är inloggad som användare - oavsett som vem. Däremot om jag går ut till inloggnings-fönstret då kan jag både stänga av och starta om.

Det som däremot inte känns relaterat till mjukvaran är det grafik flimmer som uppkommer vid uppstart. Detta kan finnas där oavsett om datorn dött tidigare eller inte.

Nu sitter jag och arbetar på ett större projekt och är därför väldigt mån om datorn och att skicka iväg den känns jobbigt både gällande att göra backup som att bli av med arbetsdator i minst en vecka. Apple har klart och tydligt sagt att de inte längre ger lånedatorer så det är uteslutet.

Man kan visserligen alltid kontakta ARN.

ja det var mitt serienr bland de

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-01 18:05
Ursprungligen av draags:

ja det var mitt serienr bland de

Vad "bra"! Har du mycket tur får du kanske en ny dator i och med att det nu har gått 2-3 år och de kanske börjat sluta reparera såna fel. Det är liten chans men man kan drömma :).

Ja det hade varit kanon, men vågar knappt drömma om det

Otroligt dåligt att Apple supporten ber mig att installera om flera gånger när detta fel är dokumenterat och de borde veta av min beskrivning - framförallt då man har Apple care. Även märkligt att de inte tillhandahåller utbytesdatorer då man sitter med produktioner kontinuerligt som måste bli klara. Tur är att man alltid kan åberopa konsumentköplagen samt alltid har ARN att kontakta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-03 14:52
Ursprungligen av draags:

Otroligt dåligt att Apple supporten ber mig att installera om flera gånger när detta fel är dokumenterat och de borde veta av min beskrivning - framförallt då man har Apple care. Även märkligt att de inte tillhandahåller utbytesdatorer då man sitter med produktioner kontinuerligt som måste bli klara. Tur är att man alltid kan åberopa konsumentköplagen samt alltid har ARN att kontakta.

Sa du att ditt serienr finns bland de drabbade datorerna? Då vet den som svarat inte vad han pratar om. Hänvisa till dokumentet! Säg annars att du installerat om, hur ska de annars veta att du inte gjort det. Tala om annars att det inte spelar roll för faktum är att din dator finns bland de drabbade datorerna och att den börjat bete sig konstigt med symptom som beskrivs i dokumentet.

Ursprungligen av draags:

Otroligt dåligt att Apple supporten ber mig att installera om flera gånger när detta fel är dokumenterat och de borde veta av min beskrivning - framförallt då man har Apple care. Även märkligt att de inte tillhandahåller utbytesdatorer då man sitter med produktioner kontinuerligt som måste bli klara. Tur är att man alltid kan åberopa konsumentköplagen samt alltid har ARN att kontakta.

Alla företag vill se en genomgång av problemet innan man lämnar in. Detta brukar ofta vara nödvändigt även om problemen är dokumenterade hos andra. Det är möjligt att du slipper detta om du går in i en butik som är Service Provider för Apple. I vissa enstaka fall är väl inte utbytesdatorer omöjligt i en butik heller - lite beroende på täckningen.

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och Konsumentköplagen är oftast luft i dessa sammanhang eftersom Apple vidhåller ett annat lands lagstiftning. Detta speciellt om du har köpt din dator via deras butik på internet. Konsumentköplagen kräver dessutom att du som konsument visar att det är ett fabrikationsfel - inte tillverkaren.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Alla företag vill se en genomgång av problemet innan man lämnar in. Detta brukar ofta vara nödvändigt även om problemen är dokumenterade hos andra. Det är möjligt att du slipper detta om du går in i en butik som är Service Provider för Apple. I vissa enstaka fall är väl inte utbytesdatorer omöjligt i en butik heller - lite beroende på täckningen.

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och Konsumentköplagen är oftast luft i dessa sammanhang eftersom Apple vidhåller ett annat lands lagstiftning. Detta speciellt om du har köpt din dator via deras butik på internet. Konsumentköplagen kräver dessutom att du som konsument visar att det är ett fabrikationsfel - inte tillverkaren.

Visst kan det tänkas enbart vara luft men det är ändå gällande oavsett om de vidhåller sin lagstiftning i ett annat land.

Självklart är det jag som konsument som ska kunna visa på fabrikationsfelet - men i detta fall är det dessutom troligtvis även dokumenterat av Apple. Självklart ska man köra en genomgång av problemet innan man lämnar in men gärna inte flera gånger och framförallt inte vara så förbannat motvillig till att hjälpa till. Jag är dessutom boende på en ö utan för Sverige och kan därför inte ta mig till någon butik hur som helst.

Jag brukar faktiskt alltid bli bra behandlad av Apple men denna gång känns det som tvärstopp totalt.

Bevaka tråden