Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det något gratis eller apbilligt dj-system?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-16 14:49

Jo, ibland hamnar jag i situationer då jag vill använda mitt Traktor (v1 såklart!:)). I september t ex kommer jag att göra det.

Nu har jag ju skaffat Mac och till min irritation är den gamla installations-cd:n till Traktor PC only.

Jag vill inte lägga pengar på det här utan bara ha ett program där man kan mixa över låtarna så det blir flow. Inget avancerat och inga avancerade dj-ambitioner alls.

Så jag undrar helt enkelt om det finns något sånt gratis eller billigt de luxe? Till osx då också.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-07-16 17:58

Du får börja med att kolla på http://www.versiontracker.com där kan man typ hitta massa gratis eller billiga program...

Ars Technica har en hyfsat ny översikt över DJ-program med några billiga program. Det verkar finnas en del gratisprogram också.

Men Native Instruments har sommarrea just nu, så det går att uppgradera till Traktor 3 för €50. Det känns som vettigaste alternativet om det inte ska vara gratis, tycker jag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-16 19:50

Tack grabbs!

Fastnade för DJ-1800 direkt för att den kan tydligen lira ITMS-filer utan problem. Därmed är den bättre än Traktor för mig. Ska iofs bara installera det hela o se att det funkar över huvud taget. Kostar $10 i alla fall, å det kan man ju leva med.

Ska kolla Mixxx också. Fast att det låter som en porrfilmsdistrubitör... eller just därför..

Tack igen.

Även om det är ok pris för en Traktoruppgradering känner jag lite att jag använder det så lite att jag föredrar gratis, även om det fattas funktioner. Funktioner som jag förmodligen inte använder ändå.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-17 01:03

Har suttit och tittat o lirat lite på DJ-1800 och det är verkligen e x a k t vad jag var ute efter. Under hundringen kostar den och jag vill hellre ha den än Traktor 3.

En klassisk rockklubbsmixer a la mjukis utan en massa tingel-tangel! Perfa!

Ibland blir man lite lycklig för såna smågrejer med.

Äger iofs Traktor själv, men ville bara poängtera (i fall du inte sett det själv alltså) att DJ-1800 kostar 60 USD för Mac OS X-versionen. Den som kostar 10 USD är för Classic. Antar i min enfald att du har en ny Mac (Intel). Då kommer det garanterat inte fungera med Classic varianten.

Ska själv prova den dock... Verkar klart kompetent.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-17 13:42
Ursprungligen av lappalainen:

Äger iofs Traktor själv, men ville bara poängtera (i fall du inte sett det själv alltså) att DJ-1800 kostar 60 USD för Mac OS X-versionen. Den som kostar 10 USD är för Classic. Antar i min enfald att du har en ny Mac (Intel). Då kommer det garanterat inte fungera med Classic varianten.

Ska själv prova den dock... Verkar klart kompetent.

men förihelvete... åh.

Jaha, det tänker jag inte pröjsa för så ofta använder jag inte det. Tråkigt. Får leta vidare.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-17 13:51

iofs funkar den en halvtimma i taget så man kan ju växla till cd nån gång då o då o starta om det. snålvariant... äh får se. Jag kanske köper det ändå.

annars kan du ju köra Ableton..

(har för mig du har det..)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-17 22:19
Ursprungligen av thomasjaldemark:

annars kan du ju köra Ableton..

(har för mig du har det..)

Ja jo... det är ju liksom mitt "instrument"...

Ja... why not?

har testat att dj:a ute med det en liten stund, funkade skitbra

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-18 14:50
Ursprungligen av thomasjaldemark:

har testat att dj:a ute med det en liten stund, funkade skitbra

Men du körde alltså i mixerläge och med controller då? Vill helst undvika controller så de är bökigare att göra schyssta övergångar (2 reglage istället för 1).

Du vet... som jag sa är det verkligen inget avancerat dj:ande det rör sig om, mer spela musik och få flow i det.

Funderar lite på Future Decks Lite också. Jobbigt interface dock, men whatevva...

Ursprungligen av Skilling:

Men du körde alltså i mixerläge och med controller då? Vill helst undvika controller så de är bökigare att göra schyssta övergångar (2 reglage istället för 1).

Det finns en crossfader undangömd i Ableton Live. Inte så jättesmidig att ratta på med musen, men det går.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-18 17:27
Ursprungligen av false messiah:

Det finns en crossfader undangömd i Ableton Live. Inte så jättesmidig att ratta på med musen, men det går.

Jehapp. Där ser man. Då får jag leta efter den.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-07-18 14:00

Testade demot på Deckadance, från samma företag som gör Fruityloops. Slår enligt mig traktor i hästlängder, drar verkligen noll cpu på min lilla 1,4 ghz med 512 ram. Snyggt är det också+vst support!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-18 14:45

Hmm, Deckadence finns inte till osx.

Funderar på att göra en liiiiiten windowsavdelning på MacBooken, fast jag vill det egentligen inte.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-07-18 16:08
Ursprungligen av Skilling:

Hmm, Deckadence finns inte till osx.

Funderar på att göra en liiiiiten windowsavdelning på MacBooken, fast jag vill det egentligen inte.

Inte just nu, men det ska komma

Crossfadern gömmer sig under x:et längst till höger i session view, så den är inte så jättesvår att hitta. Lite hemligare är det att man kan välja olika kurvor genom att högerklicka på den..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-19 23:21

Jaha, helt oväntat uppgraderade jag Traktor istället för de andra alternativen. Impulsåtgärd som i alla fall innebär att jag slipper fundera mer på det.

1
Bevaka tråden