Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X-versionerna sammanfattade

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 00:28

Nu när den sjätte versionen av Mac OS X snart kommer ut, tyckte jag det passade med en liten sammanfattning av vad de olika versionerna hittills har inneburit.
Många listor på nya funktioner har producerats, men jag har försökt mig på att spegla känslan av vad uppdateringarna faktiskt har betytt i stor skala.

Public Beta ("Kodiak") - Prototypen (2000)
Mer som en prototyp än en produkt ens i beta-version. Är ganska olikt det system som sedan blev populärt. Mycket är fult och ogenomtänkt och mycket verkar taget direkt från NeXTSTEP fast med annorlunda färgschema. Ett intressant experiment, men inget användbart system.

10.0 ("Cheetah") - Den tidiga beta-versionen (2001)
Mer som en tidig beta-version än en produkt. Systemets grundläggande funktionalitet och koncept är i ordning. Men det saknar många essentiella funktioner och är i stort sett inte ett färdigt system som vanliga användare kan köra. Nördarna och utvecklarna kan dock ha ett intresse i att bekanta sig med de nya koncepten i förväg.

10.1 ("Puma") - Beta-versionen (2001)
Mer som en beta-version än en färdig produkt. Systemet är numera funktionellt, i den bemärkelsen att det inte kraschar lika ofta. Men det är en bit kvar innan vanliga användare kan ersätta Mac OS 9 med Mac OS X. Få program finns och många funktioner saknas. Nördarna och de åtminståne måttligt insatta användarna kan köra systemet parallelt med Mac OS 9.

10.2 "Jaguar" - Den färdiga produkten (2002)
Nu är Mac OS X färdigt. Allting finns på plats och är i sin ordning. Det är nu ett fullt användbart, funktionellt och lättanvänt system som kan ersätta Mac OS 9 helt och hållet. Det känns dock som en typisk förstaversion och mycket kan behöva förbättras.

10.3 "Panther" - Det fulländade systemet (2003)
Nu har man finslipat och förbättrat allt till perfektion. Mac OS X är helt fulländat. 10.2 var färdigt, men det var ändå bara första versionen egentligen. Nu är det version två och allt ser ut som det egentligen borde - åtminståne på ytan. Nästan alla brister är eliminerade och allt det där lilla extra, alla genvägar som gör livet så mycket enklare, finns på plats.

10.4 "Tiger" - En samling nya, häftiga funktioner (2005)
Nu är det dags att lägga till de där nya speciella finesserna, som gör systemet mycket mer unikt och intressant. Utvecklingen av systemets grundfunktioner har avstannat något, då det inte finns så mycket att förbättra, så nu är det bara att implentera fler nya, roliga funktioner.
Även under huven kan systemet dessutom nu betraktas som färdigt.

10.5 "Leopard" - Ny teknik, enat gränssnitt och kommersialism (2007)
Denna gång höjer man systemet till en högre teknisk nivå, samt standardiserar hårdare hur allt ska se ut och fungera. De nya finesserna och utvecklingarna är inte alla helt nya uppfinningar, men de är perfekta och Macigt enkla implentationer av mycket avancerade funktioner som kommer att ta Mac OS X långt in i framtiden. Man har dessutom, utan så mycket tanke på funktion, anpassat många delar av systemet så att de lockar till sig switchers som tidigare använt Apples mer marknadsandelsmässigt framgångsrika produkter.

Någon som håller med? Har jag helt fel?

Senast redigerat 2007-07-19 13:09
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-18 00:41

Inte för att mina kunskaper sträcker sig mycket längre än 10.4 Tiger, men det lät som en bra och logisk sammanfattning av operativsystemen. Kan du läga till åratal också?

Jag tycker att du är lite väl hård med Cheetah och Puma. Jag tror du blandar ihop Cheetah med Public Beta, för däremellan var det större utseende-skillnad än mellan Cheetah och Puma.

Puma känns på många sätt färdig. Jag kör det för närvarande på en iMac och har inga större problem med det. Sedan borde ju Leopard bli den sjätte versionen, om man ser Cheetah som den första.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 02:09

Jo du har nog rätt. Nu har jag ändrat lite.
Men jag vidhåller att 10.0 och 10.1 var ganska oanvändbara för den vanliga användaren. Jag har testat dem, både när de var nya och ganska nyligen. Det fanns ju t.ex. inget Rendezvous / Bonjour, utan man fick skriva in manuella IP-adresser för att ansluta mellan datorer. De flesta medföljande program var väldigt simpla och väldigt få tredjepartsprogram hade kommit än (och de som senare kom fungerar för det mesta inte i så gamla system).

  • Oregistrerad
  • 2007-07-18 10:32

Din genomgång hade blivit mer intressant om du kompletterat dina personliga noteringar med fakta. Hade varit intressant att se när vissa funktioner introducerades. Fanns CUPS med från början? Cocoa? Var allt på svenska från första versionen? osv. milestones.

Ursprungligen av studiox:

Din genomgång hade blivit mer intressant om du kompletterat dina personliga noteringar med fakta. Hade varit intressant att se när vissa funktioner introducerades. Fanns CUPS med från början? Cocoa? Var allt på svenska från första versionen? osv. milestones.

Cocoa fanns med från början. Det var från början även tänkt att Carbon inte skulle finnas med.

Lite screenshots på de olika versionerna skulle inte skada heller. Har länge velat se hur den första betan såg ut. Vet att jag har sett någon bild, men svårt att hitta.

Sen så håller jag med Rajje om att 10.1 är värdelöst. Har inte kört 10.0 så det kan jag inte uttala mig om, men kan inte föreställa mig att det skulle vara bättre. Jag har 10.1 på en iMac G3 och program krashar mest hela tiden. Speciellt webbläsarna. Den enda webbläsare som inte kraschar är egentligen den sämsta, Internet explorer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-18 10:49

Första betan hade "Meny-äpplet" i mitten va?

Ursprungligen av Adzam 1:

Första betan hade "Meny-äpplet" i mitten va?

Ursprungligen av ztaafen:

Ja, det tror jag att den hade.

Hittade en bild.

  • Medlem
  • 2007-07-19 09:08

Urk...

Gud vad skönt att utvecklingen av OS X gått framåt så bra. Fick ågren när jag såg detta. Någon annan kanske blir nostalgisk?

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Gud vad skönt att utvecklingen av OS X gått framåt så bra. Fick ågren när jag såg detta. Någon annan kanske blir nostalgisk?

Ja, det var en grym känsla att installera Mac OS 10.0 på min underbara TiBook 400 Mhz som var det coolaste jag sett i datorväg. Att själv få testa systemet var spännande. Det är nostalgi när jag tänker tillbaka på det.

Jag tror att Iphone kommer att ge en liknande wow-känsla första gången jag får peta på en sådan.

/c

Ursprungligen av Nifo:

Gud vad skönt att utvecklingen av OS X gått framåt så bra. Fick ågren när jag såg detta. Någon annan kanske blir nostalgisk?

Det var otroligt att prova 2000/2001 då det kom. Varför man lätt ser lite snett på det nu är för att det har hänt så mycket sedan dess. När vi ser tillbaka på Tiger om åtta år kan jag tänka mig att de flesta tycker likadant.

Ja, det tror jag att den hade.

Den där bilden förestället Mac OS X Developer Preview 3. Developer Preview 4 fick en Dock som ser mer ut som dagens. Det centrerade äpplet hölls dock centrerat ända in i Mac OS X Public Beta.

Ursprungligen av Marcus K:

Det centrerade äpplet hölls dock centrerat ända in i Mac OS X Public Beta.

Fanns Apple-menyn på Public Betan (men då placerad i mitten) eller vara äpplet bara en dekoration?

/c

Okej, sidan som jag hittade den på var tydligen felinformerad.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-18 11:06

10.1 var ju helt dulig i drift på många sätt. Även fast det verkligen åt upp all prestanda på tåtidens maskiner. Men skulle ändå vilja se det separat från 10.0 som var starten för allt.

Om du vill se bilder på och läsa om gamla versioner av Mac OS X kan du ta titta på de här länkarna:

DP1 (såg ut som en blandning av Rhapsody och Mac OS 9, saknade Dock)
http://www.guidebookgallery.org/screenshots/macosxdp1

DP2 (Ungefär som DP1, men mer likt Mac OS 9 och mindre likt Rhapsody):
http://www.guidebookgallery.org/screenshots/macosxdp2
http://arstechnica.com/reviews/os/macos-x-dp2.ars

DP3 (Aqua tillkom, såg ut som bilden du visade):
http://www.guidebookgallery.org/screenshots/macosxdp3
http://arstechnica.com/reviews/1q00/macos-x-dp3/macos-x-dp3-1.html

DP4 (Bättre Dock och rent allmänt bättre på många sätt):
http://www.guidebookgallery.org/screenshots/macosxdp4
http://arstechnica.com/reviews/2q00/macos-x-dp4/macos-x-dp4-1.html

Public Beta (ungefär som DP4, men såldes i butik)
http://www.guidebookgallery.org/screenshots/macosxpb
http://arstechnica.com/reviews/4q00/macosx-pb1/macos-x-beta-1.html

10.0 (Det blå äpplet satt där det skulle)
http://www.guidebookgallery.org/screenshots/macosx100
http://arstechnica.com/reviews/01q2/macos-x-final/macos-x-1.html

10.1 (Betydligt bättre)
http://www.guidebookgallery.org/screenshots/macosx101
http://arstechnica.com/reviews/os/macosx-10-1.ars

Senast redigerat 2007-07-18 13:59
Ursprungligen av Marcus K:

Tack, det där uppskattas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 12:48

Vill minnas att bilden ztaafen har i sitt inlägg är från DP 2.5 Men den släpptes aldrig utan för Apple. Nerdpoäng?
Roligt är att jag har både DP3, DP4 och Public beta på CD. Kanske man skulle installera en regnig dag.

Ursprungligen av acke:

Roligt är att jag har både DP3, DP4 och Public beta på CD. Kanske man skulle installera en regnig dag.

Oj, har du lust att sälja? Vill ha!

Det blå äpplet i mitten har ingen funktion annat än att vara ett blått äpple som dessutom kommer i vägen om programmet man kör har många menyer. Ser nu att jag skrev fel i mitt inlägg. Det var det blå äpplet som satt där det skulle i 10.0, menyn flyttades aldrig.

Ursprungligen av Marcus K:

Det blå äpplet i mitten har ingen funktion annat än att vara ett blått äpple som dessutom kommer i vägen om programmet man kör har många menyer.

Tack för svaret.

Apple ansåg att Apple-menyn hade spelat ut sin roll. Jag har ett vagt minne av att det gick diskussioner om att Apple-menyn skulle återinföras, därav min fråga.

Rajjes kommentar att 10.2 var den "färdiga produkten" tror jag stämmer ganska bra, då min uppfattning är att det var den versionen som många tog in i produktion. Vi gjorde så på företaget jag jobbade på då.

Underbar sajt med skärmdumpar. Finns många fler system att minnas.

/c

Och så tyckte man Public Beta var snygg när det begav sig.. jisses!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-18 14:45

Jag tror nog att jag ska installera Mac OS X public beta i veckan. Om någon har plats att hosta dem så kan jag lägga upp lite bilder och lägga upp efter önskemål.

Tillägg: Kommer jag inte alls att göra.

Senast redigerat 2007-07-18 16:42

10.4 var/är ju lite mer än du ger den credit för. Det var då OS X blev färdigt under huven. Apple spikade API:er så att utvecklare inte längre behöver skriva "fulhack" för att prata med kärnan. BSD-lagret fick sig också en 64-bitarsanpassning, till glädje för forskarvärlden i första hand. Finder är dock fortfarande ett sorgebarn, om än något mindre än tidigare.

10.5 ska bli 64-bitarsanpassat rakt igenom, så att även program som inte körs i terminalen ska kunna dra nytta av vassare processorer. Strömlinjeformningen av gränssnittet är också ett ganska stort steg. Apple har i ett par månaders tid försökt locka till sig nya switchers med "kan du iTunes så kan du Mac OS X" och nu kommer det att vara sant (nästan i alla fall, Finder är ju inte allt). Finder går förhoppningsvis från att vara sorgebarn till en mogen produkt.

Ursprungligen av ohennig:

10.4 var/är ju lite mer än du ger den credit för. Det var då OS X blev färdigt under huven. Apple spikade API:er så att utvecklare inte längre behöver skriva "fulhack" för att prata med kärnan.

Jag är ingen utvecklare, men jag känner igen vad du tar upp. Jag har förstått av många andra utvecklare att 10.4 var ett verkligt stort steg och många utvecklare har längtat efter den dagen då de kan släppa stödet för 10.3 helt och ta del av godsakerna i 10.4.

10.4 var ett viktigt kliv framåt och på sätt och viss kan man säga att nu är systemet moget på allvar (sånär som på Finder då).

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är ingen utvecklare, men jag känner igen vad du tar upp. Jag har förstått av många andra utvecklare att 10.4 var ett verkligt stort steg och många utvecklare har längtat efter den dagen då de kan släppa stödet för 10.3 helt och ta del av godsakerna i 10.4.

10.4 var ett viktigt kliv framåt och på sätt och viss kan man säga att nu är systemet moget på allvar (sånär som på Finder då).

10.5 är ett stort steg för utvecklare också, med Obj-C 2.0 och Core Animation, för att inte tala om uppdaterade utvecklarverktyg. Men det är sant, i 10.4 fick vi en hel del riktigt schyssta saker, som Core Data. Iofs fick vi Bindings i 10.3, men ändå

Nu har jag inga program än, men jag vet att jag skulle totalt strunta i 10.4 när 10.5 är ute

Ursprungligen av DrRotmos:

10.5 är ett stort steg för utvecklare också, med Obj-C 2.0 och Core Animation, för att inte tala om uppdaterade utvecklarverktyg.

Ah, ok. Jag vet att jag läst antydningar från utvecklare under NDA efter WWDC om förbättringar i 10.5 för deras del. Men jag har inte varit insatt i detaljerna (fast Core Animation är förstås bekant).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-20 17:01
Ursprungligen av Adrian B:

Jag är ingen utvecklare, men jag känner igen vad du tar upp. Jag har förstått av många andra utvecklare att 10.4 var ett verkligt stort steg och många utvecklare har längtat efter den dagen då de kan släppa stödet för 10.3 helt och ta del av godsakerna i 10.4.

10.4 var ett viktigt kliv framåt och på sätt och viss kan man säga att nu är systemet moget på allvar (sånär som på Finder då).

Inte heller någon utvecklare men en annan sak som fick sig en rejäl uppdatering i och med Mac OS X 10.4 var Quartz 2D. Ungefär 10 ggr snabbare på vissa saker i och med Mac OS X 10.5 och 5 ggr snabbare än Quickdraw. Om de sedan hade aktiverat/blivit klarar med Quartz 2D Extreme hade den varit 8 ggr snabbare än Quartz 2D.

Någon som har någon dirt på om Quartz 2D Extreme är aktiverat i Mac OS X 10.5?

Dessutom fick Quicktime en rejäl genomgång under skalet i och med version 7.

Bevaka tråden