Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk, formatera?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2007-07-18 09:43

Jag har en externa hårddisk som jag haft sen min windows tid, den är formaterad i NTFS så jag kan inte skriva till den så klart.

Hur kan jag göra för att formatera den perfekt för min mac?

En vän till mig sa att om jag formaterar till FAT så kommer både windows och mac användare kunna skriva och läsa från den, men den skulle då tydligen vara osäkrare. Den är mest till privat bruk och jag flyttar inte så mycket på den. Men det skulle ändå vara roligt att veta.

Tackar för svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-18 16:55

Om du mountar disken och går till verktygsprogram i programmappen. Där hittar du skivverktyg. I skivverktyg kan du välja att partitionera din externa disk och får därmed välja vilket typ av filsystem. Mac OS Extended är det bästa (kan inte exakt namn, sitter på jobbet så jag kan inte heller kolla). Då ska det funka finfint.

  • Medlem
  • Sävsjö
  • 2007-07-18 17:45

Tackar! Det var ju framförallt var jag skulle leta som var grejen.

Men hur skulle det blir om jag ändå valde FAT? Om jag ändå skulle kunna skriva och läsa på disken så borde väl inte skillnaden vara så stor?

Som ni märker är jag inte den bäste inom detta område.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-19 11:17

Jag är inte en expert inom området heller... Men vad jag förstår finns det flera olika typer av FAT. Idag används i princip bara FAT32. FAT32 stödjer volymer upp till 2 TB men stödjer enbart filstorlekar på max 4 GB. Sen går det snabbare i allmänhet med en Mac OS Extended.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-19 11:56

Jag har ett Cruzer micro 1Gb USB minne med U3. U3 är tydligen något program för windoze för att lätt synka mellan olika datorer, typ skrivbord, mina dokument et c. Jag har försökt med diskverktyg att formatera om hela minnet men U3 ligger på en partition som jag inte kan radera. Några tips på vad jag kan göra? Eller är det bara som så mycket annat i livet, bara att acceptera?!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-30 11:26

Det är inte kompatibelt med Mac OS X som SanDisk påstår. På deras hemsida står det inta samma sak som på själv förpackningen. Själv har jag köpt med 4GB USB-minne och gått på samma mina.

Men...

Det finns hopp. Hos U3, www.u3.com/uninstall, finns det hjälp att finna. Dock finns bara programmet till Windows, så alla Mac OS X & Linux måste gå via Windows likt förbenat.

1
Bevaka tråden