Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glossy och LED

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-08 19:20

Jag vet att ämnet är riktigt uttjatat, men jag tänkte att det kanske är dags för en liten revival nu när MBP 15.4" har LED-belysning.

Hur som helst, jag är på vippen att beställa en MBP och är otroligt osäker på huruvida jag ska beställa en glossy eller inte. Tidigare diskussioner har nästan alltid slutat med att glossy vinner, trots att det alltid verkar finns en stadig skara som menar att det är riktigt irriterande med reflektioner och allt. Har läget förändrats något i och med LED-skärmarna?

Jag har inte tillbringat längre stunder vid någon glossy-skärm, utan bara några minuter i butiker och hos vänner. Även om färgerna och ljuset är trevligt så måste jag säga att det blir tamigtusan en hel del reflektioner och "glares" på skärmen. Alla ni som sitter med en glossy-skärm, vänjer man av sig vid detta?

Positivt med glossy: Ingen kan smyga sig på dig bakifrån
Visst är det en del reflektioner, dock mycket beroende på bakgrunsbelysning etc. Men visst vänjer man sig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-08 19:31

Jag har fått den känslan också. När jag frågade min flickväns syster om hon stör sig på reflektionerna i hennes skärm så svarade hon: vilka reflektioner?
När jag sedan visade min iBook-skärm så fattade hon på en gång vad jag menade, men hade uppenbarligen aldrig tänkte på det tidigare!

Senast redigerat 2007-07-08 19:44
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-08 19:33

Ska du sitta med foto/bildredigering där också kravet på korrekta färger spelar avgörande roll så är det tveklöst den matta modellen du ska ha.

Jag lånade hem en efter en massa trådar där det stod att "glossy reflekterar inte alls som så många beskriver". Jag kan säga att det gör dom. Såvida du inte sitter i en kolsvart garderob eller likn. så reflekterar den. Jag kunde inte ens ha skrivbordslampan som är lagom stark ihop med en vit t-shirt utan att denne reflekterades så pass så det störde. Tilläggas ska absolut göras att Apple tillsammans med SONY har de bästa glossybehandlingarna, resterande billiga är 100% "wow kolla vad coolt men jag reflekterar likt en spegel"-kvalitet.

Sen kan man ju givetvis ha olika krav, för mig är det helt otänkbart med en glossy

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-08 19:46

Tror faktiskt att jag ska vara "tråkig" och köra på matt, även om glossy lockar. Jag är lite detalj-petig och kan tänka mig att jag kommer störa mig på det.

Men fler åsikter, people!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-08 19:51

Killen jag frågade på Apple Retail rådde mig att välja en matt så till vida att jag inte håller på med filmproduktion. Tydligen är då glossy utmärkt. Oavsett så reflekterar den. Det finns kanske en förklaring till varför man inte ser några vanliga skärmar som är glossy?

Jag skulle aldrig välja en sån "glossy" skärm. Jag stör mig på den minsta reflexen och kan inte koncentrera mig. Jag tror du ska ta dig en längre stund på någon affär med internet, skriva lite och testa mer.

Sen förstår jag inte varför en blank skärm ska vara bättre för filmproduktion..?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-08 23:12

Nej, det resonemanget har jag också lite svårt att förstå mig på. Folk ser väl mer på lite mindre glansiga skärmar, typ stora LCD-apparater?

Ska du jobba med foto ska du aldrig sitta på en laptopskärm överhuvudtaget.

Jag gillar den blanka bäst....Speciellt till att kolla film...

Sen är ju inte den blanka macbook pro skärmen lika blank som macbook skärmen.,,

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-09 00:08
Ursprungligen av jurassic579:

Ska du jobba med foto ska du aldrig sitta på en laptopskärm överhuvudtaget

Detdära lät intressant, vill du utveckla? Jag förstår skillnaden på den skärmen och en pro extern skärm om det är det du menar men det duger mer än väl att sitta och göra grundjobbet -exp.komp. wb, levels etc- på en MBP direkt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 00:58
Ursprungligen av jurassic579:

Sen är ju inte den blanka macbook pro skärmen lika blank som macbook skärmen.,,

Inte det? Hur skiljer de sig?

Om man irriterar sig på reflektioner eller inte varierar från person till person. Själv trodde jag att det skulle bli ett problem på min Macbook, men jag slutade tänka på det efter tio minuter med datorn. En anledning är att ögonen fokuserar på skärmen och det som reflekteras ligger ju bortom fokusområdet och blir nästan alltid oskarpt och därför "osynligt" för ögat (en spotlight rakt i skärmen är dock förstås svår att ignorera).

Om du testar en glossy skärm i butik ska du också tänka på att förhållandena där inte är normala. Det brukar nästan alltid vara tjockt med lampor och punktbelysning i taket, något som man sällan har hemma eller på kontoret.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-09 08:47

Jag får väl också dra mitt strå till stacken, dock har jag inte sett den matta skärmen. Var hursomhelst själv lite oroad för att jag skulle störa mig på samma sak...

Har haft min MBP med glossy skärm (LED) i drygt 2 veckor nu och inte stört mig på reflektioner en enda gång. Visst finns de absolut där, men den enda gången jag ser/noterar dem är innan jag slagit på datorn när skärmen är helt svart. Så fort den vita startupbilden kommer och sedan skrivbordet får man IMO anstränga sig för att hitta synliga reflektioner. Ju ljusare och ljusstarkare skärmen är, desto mindre känns det som att man kan märka det hela. Har till och med använt skärmen på jobbet där vi har lysrör, såg inte någon reflektion en enda gång, om jag nu inte ansträngde mig för att se just reflektioner...

Snack om att man inte kan använda skärmen om man inte sitter i en kolsvart garderob är det dummaste jag hört. Visst reflekterar den, men i princip bara om du tittar från sidan mot en ljuskälla. Sätter man en skrivbordslampa mot skärmen så tror jag knappast du slipper reflektion eller störningsmoment med en matt skärm heller...

Som Adrian B sammanfattade det i en annan tråd verkar det dock som att de flesta är väldigt nöjda med sina skärmar, oavsett om de valt en glossy eller en matt. Förmodligen är skärmarna så pass bra att de flesta blir väldigt nöjda med sin, oavsett om de valt rätt för sina ändamål eller inte. (t.ex. jag kanske skulle tycka en matt var bättre om jag köpt en sån, även om jag tycker den jag har är otroligt bra)...

Den nya matta LED-skärmen är i sig blankare än den gamla matta skärmen. Eller är det jag som ser fel?

Att glossy-skärmar skulle "vinna" i diskussioner på nätet vet jag inte om jag håller med om. Det är högst en fråga om personlig smak och du kommer inte få några dräpande argument utöver det utan att titta själv!

Ursprungligen av misthv:

Den nya matta LED-skärmen är i sig blankare än den gamla matta skärmen. Eller är det jag som ser fel?

jag tycker desamma.
det är säkert en utstuderad plan att låta skillnaden mellan matt&glossy bli allt mindre, för att om två år bespara oss stackars konsumenter problemet att välja...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-11 13:59

Jag tycker att matta skärmen är mycket behaglig att jobba med. Vill ha så lite reflexer som möjligt. Känner mig mycket nöjd med mitt val.

Därmed inte sagt att den blanka är dålig...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-11 14:33

En sak som dock är himla coolt med LED är att när man (ja jag gör det ibland) tar sig en kaffe på altanen och vill ha datorn med sig för att läsa lite nyheter, mail osv. så har man alltid fått se till att ordna med så mycket skugga som möjligt för att ens kunna ana vad som befinner sig på skärmen. Med LED får jag istället be om så mycket sol det bara går, ju soligare ju tydligare blir skärmen, visst inte färgmässigt men konturerna framträder ap-skarpt när de får massor med sol.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2007-07-11 15:49
Ursprungligen av Petersen:

En sak som dock är himla coolt med LED är att när man (ja jag gör det ibland) tar sig en kaffe på altanen och vill ha datorn med sig för att läsa lite nyheter, mail osv. så har man alltid fått se till att ordna med så mycket skugga som möjligt för att ens kunna ana vad som befinner sig på skärmen. Med LED får jag istället be om så mycket sol det bara går, ju soligare ju tydligare blir skärmen, visst inte färgmässigt men konturerna framträder ap-skarpt när de får massor med sol.

Menar du då med en glans-skärm eller en matt? Glansskärmen kan ma ju tänka sig reflekterar solljuset och stor bilden något fruktansvärt.

/Jonas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 14:40

Petersen: Det lät trevligt! Jag brukar sitta ute en hel del när solen skiner. Men det är lite svårt med min nuvarande iBook.

Hur mår LCD-skärmar i allmänhet av solljus och värme?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-11 17:20

Tsumeta: Javisst det är helt absurt underbart trevligt.

misthv: Självklart gör man det med måtta.

JonasV: Har bara testat med matt i solsken.

Jag sitter nu vid en matt skärm (17") och har precis bytt från en Macbook. Ska också säga att jag inte är så grafiskt bevandrad så fotografer har nog inte mycket att hämta av mina tips här, utan detta är verkligen funderingar på vardaglig användning för icke-proffset.

Ville verkligen ha en Glossy och det var vad jag hade beställt, men Inwarehouse lyckades ge mig en matte i alla fall... Nåja, jag får byta om jag vill men nu tvekar jag.

Grejen är att vid filmtittning är det bättre med Glossy, men när jag tittar på film på datorn är det oftast på resor (ok, ibland i sängen). Jag har varit pendlare och reser en hel del med tåg, och där var det inte bra med Glossy. Omöjligt att placera sig bra, svårt att täcka för fönster etc, plus att speglingarna på skärmen rör sig. Tro mig, rörliga speglingar stör mycket mer än statiska.

Inomhus däremot kan man ofta placera sig så att ljuset inte stör. Där jag bodde tidigare var jag tvungen att ha plasmaTV:n mittemot ett fönster. Jag höll på att få läggas in på psykakuten varje gång jag tittade på film dagtid. Nu har jag den placerad med ljus från sidan och tänker inte på några reflektioner. Det var samma sak med min Macbook faktiskt, man vande sig och tänkte bara på speglingarna under mer extrema omständigheter. Film ser bra ut på Macbook, mycket bra t o m.

Men att titta två på film är svårare med en Glossy. Om ingen sitter direkt framför skärmen blir speglingarna värre, och betraktningsvinkeln är sämre. Det gäller även för sängtittning med frugan (nej, inte snuskfilmer i sängen, fy på er för att tänka på sånt. skäms!;) )

Men bägge skärmarna är bra, mycket bättre än på min tidigare powerbook av senaste rev. Film ser väldigt bra ut på matt, extremt bra på glossy. Foto är hugget som stucket tycker jag, det är så krispklart som det kan bli med matt. Kanske är den LED-belysta ännu bättre, men missnöjd kan man inte bli på skärpa och intensitet på mattvarianten. Tittade igenom mitt iPhoto library och det ser ju sagolikt bra ut på matte.

Så, bättre betraktningsvinkel och inga speglingar, lättare att se på film på tåg eller buss ELLER bättre filmvisning och spelupplevelse, det är frågan. Nu är inte detta en jättegrej, bägge skärmarna är grymma. Det är lite som en gourmémiddag där du frågar dig om du ska salta lite till, eller om det är bra som det är? Hur du än gör kommer du undra hur det hade smakat om du valt annorlunda, men det är ändå en fantastisk smakupplevelse. Öhm, ja, ni fattar...

Tror nästan att jag inte byter imorgon, det är ändå förmågan att använda den vid alla tillfällen som är mest värdefullt för mig. Ibland står den vid sidan av en annan dator och jag rör mig i rummet. Då och då vill jag ögna igenom vad som sker på skärmen och då vill jag inte ha några reflexer. Hade jag varit en ren hemanvändare och stationär hade jag valt glossy för filmvisning, hade jag varit mer produktiv och rörlig hade jag valt matte. Dessvärre ligger jag mittemellan så jag tvekar fortfarande.

Andrahandsvärdet varnade butiken för. De menar att få väljer en 17" Macbook för att titta på film, utan det är ofta musiker, grafiker och andra proffs som gör det. En amatör som vill ha en "multimediadator" väljer en Macbook. Det kan jag tänka mig är sant. Lite har jag spelat musik, och varierande belysning och ständigt ögnande på en dator bredvid min synt i taskig vinkel skulle jag inte vilja ha en glossy till. Så nån med en stor Nikonkamera eller ett keyboard kommer inte att vilja köpa min glossy 17" om jag skulle vilja sälja den, och hemanvändaren tycker inte att 26 tkr är ett rimligt pris för en bärbar DVD.

Å andra sidan såg filmen 300 ruskigt bra ut på kollegans glossy... Men han gjorde misstaget att beställa en "High Resolution". Förstoringsglas fram, eller kör på lägre upplösing vilket inte ser så bra ut. Om du nu inte har väldigt bra syn.

Ja, det var mina tankar. Kommer att kolla av tråden under natten så får vi se vad jag väljer till slut, men det lutar åt matte just nu.

Tjena!
Hade tänkt dela med mig utav mina åsikter..
Iallafall, min morbror har en MacBook, så nu när vi åkte till Åre i sommar för att cykla så tog han med sig den och en Canon HV10 (HD-filmkamera) för att göra lite film, jag passade på att andvända MacBooken så mycket som möjligt (såklart!) till både filmredigering (iMovie), Surf och lite Prison Break tittande på kvällarna.

Efter att ha andvänt en glossy skärm i nästan en vecka måste jag säga att jag trivdes galet bra med det!

Innan jag beställde min alldeles egna MacBook Pro ville jag försäkra mig om att Matt inte var bättre ihop med LED, så jag åkte in till stan och kollade på en 2,2'a med Matt LED skärm, jag kände direkt att Glossy var det jag skulle välja, den matta kändes trist och grå på något sätt..

Jag är dock ganska säker på att avancerade fotografer bör välja matta skärmar, men för mina ändamål (filmtittande, Surf, Spel, Musiklyssnande, filmredigering m.m.) så passar glossy mig perfekt!

Dock har jag inte testat Glossy ihop med LED, men jag kände inte för en matt, så jag beställde en 2,2Ghz med Glossy, så fort jag får hem den så postar jag lite omdömen!

Jag köpte den nya varianten med Glossy just för att jag är en all-ätare med datorn, film, spel, video och foto. Jag använder den även till mina universitets-studier och jag måste säga att jag gillar den skarpt. Jag har en macbook med glossy och även den är toppen! Förstår inte varför man INTE väljer glossy om man inte har något arbete som kräver detta! Reflektioner? Vilka reflektioner skulle jag säga efter att ha haft både macbook och macbook pro med glossy..

Mja, allstå reflektionerna på min Macbook är störande för mig, men jag tror pro:n är bättre (eller det kanske är önsketänkande ). Att säga "vilka reflektioner" är att ta i, men det är klart, en del störs inte av döda pixlar heller - mig driver de att dricka!

Nå, om man vill ha matte eller inte är egentligen lätt att svara på, de flesta där ute sitter väl och stirrar på en just nu, er vanliga stationära LCD-skärm. jag gissar att de flesta av er tycker det ser bra ut och att en datorbild "ska" se ut på det viset.

De flesta där ute som har en större TV av PLASMA eller LCD har antagligen en glossyvariant och tycker förmodligen att detta är sättet som film ska ses på. Det "ska" se ut så.

Problemet är att på en bärbar medieenhet måste man välja - film eller vanligt datoranvändande primärt, vad "ska" se rätt ut?

Kollade med inLife, Macoteket och InWarehouse - och applestore. Den stora majoriteten väljer matte, så orkar man inte välja själv kan man ju gå "mainstream" och inte ta några risker

Okej, nu har jag slutligen blivit knäpp. Fullständigt.

Nu har jag suttit flera timmar med två macbook pro:s, en glossy och en matte, och kan inte bestämma mig. Bägge är ljusa nog, men vilken är bäst!? Glossyn är bättre på pro-varianten, men visst speglar det sig. Ser mig själv tydligt nu även om inga lampor är tända utan jag sitter i ett rum med dagsljus, molningt ute. Men filmer ser bra ut, men inte så tokiga ut på matten heller. Glossyn upplevs som ljusare, men det är lite ansträngande för ögonen även om man justerar ned ljusstyrkan. Suck....

Sen finns ju sånt här http://shinza.com/product_info.php?products_id=50. Kollade en del på ett forum för "gaming laptops". De flesta där var för matte, dels för att reflexer inte är bra vid first person shooters och dels för att en glossyskärm kan förvärra eftersläpningseffekter. Förslaget var då att använda filter liknande det jag länkat till. Typ, beställ en matte och använd ett glossyfilter - eller tvärtom. Detta ska enligt några ge en mer lagom balans.

Nån här som använder filter?

Ang detta -Detdära lät intressant, vill du utveckla? Jag förstår skillnaden på den skärmen och en pro extern skärm om det är det du menar men det duger mer än väl att sitta och göra grundjobbet -exp.komp. wb, levels etc- på en MBP direkt.

Visst du kan göra grundjobb såsom att beskära bilder och dammpricka (för oss som även scannar negg ) men om jag gör en bild snygg på min macpro skärm och sedan kopplar in min Eizo skärm så är dom inte i närheten av varandra, snarare ljusår...Laptopskärmen är hård i kontrasten, för mycket färger, drar oftå åt det varma hållet. Dålig separation i det svarta..

jag klagar inte, det är grymt när man kollar film etc, men skulle aldrig jobba med bild på den...

Ok, jag har testat allt som går och jag valde till slut: Glossy!

Japp, vid hyfsade förhållanden är den snäppet bättre. Men tro mig, jag har verkligen jämfört noggrant och det är nästan hugget som stucket. Jag kan nästan garantera att du blir nöjd vad du än väljer. Skulle nån erbjuda mig en av modellerna för 500 kr mindre hade jag tagit den, oavsett om den var glossy eller matte.

De är faktiskt grymma skärmar bägge två. Den matta är ljusstark och undebar i kontrasten jämfört med merparten av bärbara mattemodeller därute. Glossyvarianten är mindre reflekterande jämfört med merparten av glossybärbara därute.

Efter 48 timmars oavbrutet jämförande deklarerar jag alltså oavgjort och sätter punkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-21 13:48

Hej alla... Jag funderade också ett bra tag på vad jag skule välja. Svårt o bestämma sig när inte en ända återförsäljare i Malmö har en glossy så man kan prova. Frågar man nån i butiken så e glossy skit. Märklig inställning, oproffsigt. Men det blev ändå en matt, vilket jag ångar nu. Körde glossy i 2 år på min bärbara Sony. Ska kanske också tillägga att min matta skärm har "yellow tint" problem så det hjälper ju också till att dra ner känslan i min skärm. Får den utbytt i veckan får se om jag blir nöjd med den matta då.

Kan tänka mig att det blir svårare att välja en matt när man haft en glossy. Den matta verkar så ljussvag och blek så man kollar systeminställningarna för att kolla att ljusstyrkan verkligen är satt på max. Men å andra sidan behöver du aldrig sitta på ett tåg och se varje träd rusa förbi på skärmen...

Bevaka tråden