Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa modell: iPod eller WiFiPod?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som alla vet vid det här laget består iPhone av tre prylar i en: Telefon, iPod och mobil internetpryl (Safari, Mail osv). Förra veckan funderade jag på huruvida nästa iPod kommer att innehålla enbart iPod-delen av iPhone, eller om vi får allting som finns i iPhone, förutom telefondelen. Vad tror ni? Jag tycker det passar bra med en omröstning i frågan.

(Angående OS X-baserad iPod: Jag ser det som rätt självklart att nästa iPod blir en sådan, Jobs har sagt att de arbetar på det och eftersom alla sett iPhone nu så skulle folk bli väldigt besvikna om det bara blev en upphottning av den nuvarande iPod-serien. Mr Gruber gav sin syn på saken förra veckan men denna gång höll inte The Macalope med.)

En iPod med surfmöjligheter skulle ju inte vara så dumt. Finns det någon liknande produkt, eller är en PDA det närmaste man kommer?

Jag skulle tro att de knycker iPod-delen från iPhone, men inte radiodelen.

Om de skulle behålla radiodelen så skulle den behöva bli rätt mycket större för att få plats med en hårddisk, och jag skulle inte tro att de plockar bort hårddisken från iPod:en.

De vill väl dessutom se till att iPod:en inte bli alltför dyr, vilket jag tror den skulle bli med hårddisk + radiodel.

Slutligen vill de nog att iPhone ska ha några special features som inte finns på iPod (dvs WLAN).

Jag glömde bort att ta upp en detalj i omröstningen ovan: Kameran. Jag tänker mig att kameran räknas till telefondelen av iPhone och därmed inte skulle vara med i en "WiFiPod".

Ursprungligen av staed:

Om de skulle behålla radiodelen så skulle den behöva bli rätt mycket större för att få plats med en hårddisk, och jag skulle inte tro att de plockar bort hårddisken från iPod:en.

Ja, den fysiska begränsningen kan ju ställa till det. Men jag tror att Apple vill släppa hårddisk-biten och gå över till flashminne så fort det är ekonomiskt möjligt. Kanske att de har kvar dagens hårddisk-iPod i sortimentet för den som vill ha maximalt med utrymme, men låter den nya iPoden vara flashbaserad (och därmed med mindre minne).

Priserna på flashminne sjunker kraftigt. Apple skulle kunna räkna in sjunkande komponentkostnader långsiktigt och sälja en iPod med ordentligt med flashminne som från början har väldigt dåliga marginaler, men i takt med att priserna sjunker på flashminne så blir den allt mer lönsam (jag skulle gissa att Apple gör så redan idag - det är ingen högoddare att tro att iPod nano 8 GB är betydligt mera lönsam idag än när den släpptes för snart ett år sedan).

Ursprungligen av staed:

De vill väl dessutom se till att iPod:en inte bli alltför dyr, vilket jag tror den skulle bli med hårddisk + radiodel.

De skulle kunna lägga till det som en ny produkt ovanför dagens priser. Dagens 80-giggare kostar 349 dollar och det är folk beredda att betala idag, det är det ingen tvekan om. Om man då fick fullskärmsvideo, trådlöst internet, epost, iPhone-gränssnitt osv, nog skulle det finnas personer som skulle tycka det var värt 100 dollar till för att få världens bästa och coolaste minisurfdator. Kanske rent av 150 dollar till (vilket gör att den skulle kosta lika mycket som iPhone, men då glömmer man bort att den stora kostnaden med iPhone är abonnemanget).

Ursprungligen av staed:

Slutligen vill de nog att iPhone ska ha några special features som inte finns på iPod (dvs WLAN).

Jag tror telefon-delen är tillräckligt speciell för det. Man ska också tänka på att iPhone bara säljs i USA just nu och det kommer att dröja rätt länge innan den säljs fritt i hela världen. Det finns en stor marknad utanför USA som de skulle strunta i, bara för att få göra iPhone speciell och det tror jag inte Apple vill göra.

Ja, om Apple skulle behålla den nuvarande iPod:en och släppa en iPod med pekskärm och fullskärmsvideo så blir läget ett helt annat.

Jag utgick ifrån att de skulle ersätta dagens iPod med en annan, och då tror jag det blir problem att släppa hårddisken. 80 GB flashminne är inte tokbilligt direkt

Det är möjligt att telefondelen är tillräckligt unik för att särskilja iPod och iPhone. Det finns ju faktiskt de som vill stänga av telefondelen på sin iPhone och bara köra den för surfning, video och musik.

Frågan är ju hur många olika iPod-modeller Apple vill ha? De har ju redan iPod, Shuffle, Nano (och iPhone). Kommer Apple verkligen att ha en till iPod i sitt sortiment?

Ursprungligen av staed:

Frågan är ju hur många olika iPod-modeller Apple vill ha? De har ju redan iPod, Shuffle, Nano (och iPhone). Kommer Apple verkligen att ha en till iPod i sitt sortiment?

Det är en poäng och det talar väl emot den tanken. Men kanske att Apple kan tänka sig det under en övergångsperiod, speciellt om den nya fullskärmsmodellen får ett högre pris, vilket är ytterst troligt att den får om den har internet-delen.

Kanske. Det blir spännande att se faktiskt.

Jag är bara rädd att om det kommer en iPhone-lik iPod snart så får vi här i Sverige kanske vänta längre på iPhone.

Jag hade gärna sett att man slapp koppla den till usb varje gång dvs att kunna synca den via wifi. Det hade ju varigt smidigt som tusan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 20:18

Jag tror en nya iPoden kommer med helskärm och innehåller ett uppdaterat gränssnitt som lånar grafik och UI från iPhone till musikdelen, adressbok, kalender och photon.

Tror inte på trådlöst, inbyggd radio, flashminne, surfning eller mail.

Dvs, en iPod med samma funktioner som idag ompaketerat i ett snyggare GUI.

Lite OT: Titta på iPodens gränssnitt, logiskt och smidigt men inte fan är det snyggt. Fula färger och lister.

En WiPod?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-17 03:31

Styrkan med iPod är att man enkelt kan navigera med klickhjulet med samma hand som man håller iPoden med. Om det i stället blir en touchscreen som i iPhone som man behöver använda bägge händerna för att kunna navigera smidigt så blir det inga fler iPods för min del.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-17 07:24
Ursprungligen av Smirf:

Styrkan med iPod är att man enkelt kan navigera med klickhjulet med samma hand som man håller iPoden med. Om det i stället blir en touchscreen som i iPhone som man behöver använda bägge händerna för att kunna navigera smidigt så blir det inga fler iPods för min del.

Det har ju tidigare kommit fram en del patentansökningar om ett virtuellt scrollhjul som dyker upp på en touchscreen... det skulle nog kunna täcka både dina behov och de som vill ha iPhone-liknande gränssnitt.

Det finns en nackdel med iPhones skärm i en iPod och det är att den är rätt svår att styra i en ficka, man vill helst slippa att alltid behöva plocka upp sin iPod.

Vet inte om detta patent kan förenkla detta handhavandet eller om detta enbart är ett av de patent Apple har presenterat för att förvirra inför iPhone releasen.

http://hrmpf.com/wordpress/90/apple-describes-new-interface-for-ipod

Här är även ett patent kring det Timber pratar om.

http://hrmpf.com/wordpress/130/new-twist-on-touch-senstive-ipod

Ja, det ska bli spännande att se hur de har löst det där med avsaknandet av skrollhjul. De kanske tar och förminskar ner skrollhjulet så det blir ungefär samma storlek som knapparna på en Shuffle och placerar den där »Hem«-knappen håller till på telefonen?

Figur 18 i första länken är väl precis som det fungerar med alfabetet till höger på iPhone i längre listor?

David Pougue berättade om ett tips för hur man skriver exempelvis en punkt genom att klicka och utan att lyfta fingret göra sitt val, som påminner mycket om beskrivningen i länk numero 2. Andra har förklarat att det även är så man kan göra för att öka upp farten när man textar på telefonen. Ja, alltså inte trycka olika hårt, men trycka på olika sätt och liksom rulla bort med fingret till en annan tangent.

Jag tror att det blir wifi i den nya iPoden.

En funktion jag här gärna skulle se är då att kunna fjärrstyra mitt bibliotek med coverflow, eftersom ännu ingen iPod har det lagringsutrymmet för min musiksamling.

Dagens musiklyssnande har förlorat en del sin själ med att enbart finnas på en burk i ett rum och utan möjlighet till bläddring - här skulle en wipod med coverflow göra underverk, även om det ändå är långt kvar till fysisk vara.

En stor skärm på ena sidan och klickhjul på den andra?

Cirkulerade det inte nåt patent med skärm på ena sidan och beröringskänslig yta på den andra?

Ursprungligen av staed:

Cirkulerade det inte nåt patent med skärm på ena sidan och beröringskänslig yta på den andra?

Jo och jag länkade tidigare till detta men här är det igen:

http://hrmpf.com/wordpress/130/new-t...-senstive-ipod

Ursprungligen av draags:

Jo och jag länkade tidigare till detta men här är det igen:

http://hrmpf.com/wordpress/130/new-t...-senstive-ipod

Hoppsan. Jag skyller på att jag är trött

Ja, då är omröstningen över, så jag har stängt den nu. Vi 23 som röstade på alternativ 1 fick rätt

1
Bevaka tråden