Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över ljud från min mac till något annat

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ronneby
  • 2007-07-16 01:00

Jag skulle vilja ta och föra över allt ljud från min mac, via ethernet, till till exempel min surroundkapabla PC eller min mediaspelare (a.k.a. xbox). Det är superirriterande att ha igång PCn och spela allt på den, för den låter en massa från alla fula fläktar. Och även om MacBooken har riktigt trevliga högtalare så låter de inte fullt lika roligt som surroundarna. Speciellt trist är det att inte ha surroundljud när man tittar på trailers och annat.

Så, ett litet program som tar allt ljud och tunnlar det, finns det? Har letat som tusan och har inte hittat nått :/

John

  • Medlem
  • 2007-07-16 02:23

Via nätverkskabeln? Det låter mycket krångligt. Macbooken har inget stöd för multikanalsljud, men det finns USB- och Firewirekopplade tillbehör, t ex en Griffin FireWave.

  • Medlem
  • Ronneby
  • 2007-07-16 20:26

Med via nätverkskabel menar jag bara "över nätet", inget krångligare än så:) Ungefär som AirTunes, fast med allt ljudet, och till vilken maskin som hellst.

Verkar vara dåligt med standard för multiljud på macen, något som Apple verkligen borde göra något åt. Situationen på PC är iofs också hemsk, men mest för att 3:e parts program för tex Creative är så, tja, hemska:)

  • Medlem
  • 2007-07-17 12:54

Ja, surroundsituationen är förfärlig. Men jag förstår det som att du vill... titta på film? Lyssna på film? Och det är klart att det vore trevligt med trådlöst, och det är inte alls omöjligt att det finns en nätverkslösning. Men jag känner inte till den. Sök vidare, sök!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-17 22:15

Det går nog att fixa med en _väldig_ massa klydd. Inspirerad av detta gissar jag på att det här borde funka:
Det finns ett program som heter SoundFlower som lite förenklat fungerar som ett låtsas-ljudkort. Det kan ta allt ljud från vilket program som helt och skicka det till ett annat program, och det stödjer upp till 16 kanalers ljud. ESD (en ljudserver för linux) kan skicka ljud över nätverk om man konfigurerar det rätt, så min tanke är att du kan installera SoundFlower, skicka ljudet till ESD (som du måste installera via DarwinPorts) och sen skicka vidare ljudet till en annan dator med ESD som är kopplad till surroundhögtalarna. Klyddigt? Ja. För att inte tala om eventuellt lagg, största problemet med filmer är att ljudet måste vara perfekt synkat för att vi ska kunna leva oss in i filmen. Du kan ju tänka dig vad som händer med den synken om ljudet ska gå igenom ovanstående behandling. Det finns en anledning till att AirTunes bara stödjer musik

1
Bevaka tråden