Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro 15" EFI Firmware uppdatering 1.3

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-13 14:41

Hm ingen som testat eller skrivit något om denna ännu? Eftersom det varit diskuterat i ganska stor utsträckning hur skärmarna är och då en del haft problem med sina tänkte jag det skulle gå igång direkt... Apple skriver endast:

"This EFI Firmware update fixes a display issue on 2.2/2.4GHz 15-inch MacBook Pro models."


Själv genomförde jag uppgraderingen utan några problem. Jag märker dock ingen direkt förändring heller. Någon som fått problem? Någon som märkt någon skillnad? Enligt diskussionerna på Macrumors så verkar de flesta fått så mycket som upp till en timme extra batteritid (!)... Detta har inte jag kunnat kontrollera på min dock... Vore intressant att se hur uppdateringen påverkat oss alla eftersom vi diskuterat skärmen mycket!

Den enda skillnad jag märker såhär direkt är att distortionsbanden som för mig uppstår i Flurry går mycket snabbare än vad de gjorde innan uppdateringen, men de har definitivt inte försvunnit.

lite vågat med en firmware-uppdatering på fredagen den 13e kanske...?

nåväl, det gick bra för mig iaf.
den enda skillnaden jag märkt är att 'halv-dimmningen' av skärmen vid inaktivitet går att slå av på korrekt sätt. (tror jag iaf?)

Ursprungligen av Abbath:

Enligt diskussionerna på Macrumors så verkar de flesta fått så mycket som upp till en timme extra batteritid (!)

Ja, jag såg i deras forum, lät ju rätt spektakulärt. Men där kunde man också läsa om folk som fått problem de inte haft innan, efter uppdateringen, så jag avvaktar nog lite, min MBP fungerar rätt fint som den är (i alla fall skärmen).

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag såg i deras forum, lät ju rätt spektakulärt. Men där kunde man också läsa om folk som fått problem de inte haft innan, efter uppdateringen, så jag avvaktar nog lite, min MBP fungerar rätt fint som den är (i alla fall skärmen).

Seriöst, det finns de som får problem med ALLT eftersom det finns idioter till allt. Man kan inte lyssna på allt sånt. Släpper Apple en uppdatering som enbart lägger in en ny skrivbordsbakgrund kommer du kunna läsa om vilka problem en del fick efter. Fipplar man inte med systemet med hack och skit går det hur bra som helst. Jag har kört in denna uppdatering och det funkar hur bra som helst.

Ursprungligen av Rickard A:

Seriöst, det finns de som får problem med ALLT eftersom det finns idioter till allt. Man kan inte lyssna på allt sånt.

Absolut, men det betyder ju inte att motsatsen är osann. Dvs att Apple faktiskt ibland släpper saker som pajar mer än det fixar. Det har, tyvärr, hänt mer än en gång och jag är övertygad om att det kommer att hända igen. Så när väldigt många börjar rapportera samma fel ska man nog tänka efter en gång extra.

Problemen med QT 7.2 är ett bra exempel, det är långt fler än några muppar som ställt till det för sig själva. Rapporterna om program som inte går att starta, om att QT-filmer inte fungerar i webbläsarna längre osv är reella problem för många, även de försiktiga.

Ursprungligen av Adrian B:

Absolut, men det betyder ju inte att motsatsen är osann. Dvs att Apple faktiskt ibland släpper saker som pajar mer än det fixar. Det har, tyvärr, hänt mer än en gång och jag är övertygad om att det kommer att hända igen. Så när väldigt många börjar rapportera samma fel ska man nog tänka efter en gång extra.

Problemen med QT 7.2 är ett bra exempel, det är långt fler än några muppar som ställt till det för sig själva. Rapporterna om program som inte går att starta, om att QT-filmer inte fungerar i webbläsarna längre osv är reella problem för många, även de försiktiga.

På något underligt sätt är detta faktiskt ett ganska intressant ämne. Så intressant att jag kände mig tvungen att starta en ny tråd.

http://www.99.se/allt-om-mac/220600-varfoer-far-bara-vissa-problem-med-program-uppdateringar.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 20:54
Ursprungligen av Rickard A:

På något underligt sätt är detta faktiskt ett ganska intressant ämne. Så intressant att jag kände mig tvungen att starta en ny tråd.

http://www.99.se/allt-om-mac/220600-varfoer-far-bara-vissa-problem-med-program-uppdateringar.html

Mmmm, skrev ett inlägg i någon tråd om det för någon dag sedan. Håller med dig hela vägen.
Nu springer jag över till din tråd och läser och kanske skriver nått.

problem med uppdateringen !!

vet nån varför jag får fel meddelande angående om uppdateringen till 1.3 ??? går inte installera det.

jag har installerad 1.0

Ursprungligen av Unbalanced:

vet nån varför jag får fel meddelande angående om uppdateringen till 1.3 ??? går inte installera det.

jag har installerad 1.0

Har du en MacBook Pro 2,2Ghz eller 2,4Ghz då?

2.2

Boot ROM-version: MBP31.0070.B00
SMC-version: 1.16f8

är smc o boot det senaste som jag har nu ??? fick min data för 2 veckor sen ....nybörjare hihi

Ursprungligen av Unbalanced:

2.2

Boot ROM-version: MBP31.0070.B00
SMC-version: 1.16f8

är smc o boot det senaste som jag har nu ??? fick min data för 2 veckor sen ....nybörjare hihi

Då får du nog förklara mer i detalj hur det inte går att installera.

Det som ska hända efter att du laddat ner uppdateringen (förslagsvis via Programuppdatering) är att du ska få upp fönster om att datorn ska stängas ner. Sen när datorn stängts av ska du hålla in av/på-knappen tills lampan på framsidan blinkar. Då startar uppdateringen.

Boot ROM-version blir förresten MBP31.0070.B02 efter installation av 1.3-uppdateringen.

jo jag kom så långt att jag skulle stänga av datan ... men när jag trycker på stäng av ... så får jag ett fel meddelande som säger :

"Ett oväntat fel har inträffat (0). Den fasta programvaran kan inte uppdateras "

o då stängs fönstret ner !!

Kan inte installera firmware 1.3 heller

Jag har också Boot ROM-version: MBP31.0070.B00 på min MacBook Pro 2.4Ghz med Tiger 10.4.10. Ja, jag följer anvisningarna med nätsladd och har originaldelar. Får inte något felmeddelande alls. Det är irriterande att inte kunna installera alla uppdateringar som Apple rekommenderar. Kommer bara tillbaka efter omstart till samma ruta med MacBook Pro EFI Firmware-uppdatering 1.3. Fick också rådet av Apple support att ominstallera operativsystemet efter längre diskussioner, vilket jag inte kommer att göra. Har visserligen problem ibland med XP, men det beror nog inte på BootCamp... Någon annan som har samma problem och som löst det utan en tidsödande ominstallation av allting?

Ursprungligen av Unbalanced:

2.2

Boot ROM-version: MBP31.0070.B00
SMC-version: 1.16f8

är smc o boot det senaste som jag har nu ??? fick min data för 2 veckor sen ....nybörjare hihi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 15:35

1h extra låter ju helt galet. Man undrar om det verkligen är verkligen detta med exakt samma strömspar-inställningar för och efter.

Jag märker ingen skillnad på varken skärmen eller batteriet.

Det skulle inte förvåna mig om det är detta fel som åtgärdats:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305607

Har du datorn ansluten till laddaren när du försöker uppdatera? Om inte så anslut den.

Har du mass externa enheter anslutna till datorn? Om så är fallet prova att dra ut alla och försöka igen. Uppdateraren finns i mappen Verktygsprogram (vilket du säkert redan vet).

har inget ansluten till datan !! o jag har nätsladden.
jag har partionerat hd kör bootcamp ibland.
kan det vara nåt fel där ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 01:57

En idé är att byta språk på Mac OS X till engelska och titta vad felmeddelandet blir då. Blir lättare och felsöka då.

Mycket svårt att tro att det har med Boot Camp och göra.

bytte språk och det står exakt samma mening på engelska verkar som inget hjälper....

Senast redigerat 2007-07-15 13:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 22:05
Ursprungligen av Unbalanced:

bytte språk och det står exakt samma mening på engelska verkar som inget hjälper....

Säg inte det, skriv meningen här på 99.se. Exakt vad det står.

Ursprungligen av acke:

Säg inte det, skriv meningen här på 99.se. Exakt vad det står.

"An unexpected error occurred (0). Your firmware can not be updated"

som sagt exakt översättning till engelska

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 22:20
Ursprungligen av Unbalanced:

"An unexpected error occurred (0). Your firmware can not be updated"

som sagt exakt översättning till engelska

Rickard A är igång på det som jag tänkte på. Mycket enklare att kunna kolla på Google, Macfixit och Apples hemsida om man har det på engelska.

jo jag förstod det

men så här ligger det till !!! jag ringde support pratade med de i en timma och vi provade allt och kom fram till att installera om tiger i slutändan. jag återställde även (PRAM) men det gick inte. så jag installerade om tiger och det funkade. instalerade 1.3 och startade om datan.

Sen kom nästa problem....fick rullande band på skärmen väldigt irreterande om man lägger märke till det. läste lite på andra forum och där många hade samma problem.
Sen återställde jag (PRAM) igen ...startade om datan och nu är banden borta....fungerar bra hitils .........märker ingen skillnade efter uppdateringen.

denna uppdatering ställde till med problem men skärmen är som det ska nu

Så här skriver Macfixit:

Citat:

Meanwhile, if your update fails with this error:

"An unexpected error occurred (0). Your firmware can not be updated."
after the required restart, the issue may be bad or otherwise problematic RAM.

You can sometimes determine if you have a "bad" RAM module by using the Apple Hardware Diagnostic CD, included with all currently shipping Macintosh models. To use the Apple Hardware Test CD, restart your computer while holding down the C key until the "Loading..." icon appears.

You can also try using the utility Memtest to check for bad modules, or try simply removing modules one by one until you identify the culprit.

Kör alltså Apples diagnostikskiva och se om den klagar på något.

Har du satt i eget ram, ta ut det och sätt i Apples och prova uppdatera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-17 00:53

Just det med banden och sedan PRAM-lösning har jag läst på många ställen att det fungerar så nu är du nog safe.
Hur som helst, skönt att datorn mår som den ska nu.

1
Bevaka tråden