Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får bara vissa problem med program-uppdateringar?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är nog inte ett friskhetstecken hos mig men jag tycker det här med uppdateringar av program och operativsystem och vilka problem det kan leda till är rätt intressant. Just det här med att alla inte drabbas gör ju att man (jag) funderar på vad de gjort för ont för att drabbas när inte jag gjorde det?

Jag har haft mac i över 7 år och alltid uppdaterat direkt en uppdatering dykt. Om inte mitt minne sviker mig har inte en enda uppdatering gett mig några problem någonsin. Det i sin tur betyder förstås inte att det är alla andra det är fel på men det är ju ändå något i deras system som skiljer sig mot mitt.

- Hur många är "väldigt många drabbade" egentligen? Läser man Macfixit och liknande kan man få för sig det är samma felprocent som hos Xbox 360 (typ 100%). Men sannolikt är den väldigt låg för som de flesta vet är det bara de med problem som hör av sig. Och bara för att de tror att de inte gjort något särskilt för att drabbas kan de ju ändå medvetet eller omedvetet varit inne och pillat på ställen de inte borde eller installerat program som kanske inte är helt stabila och ger följddefekter.

- Vad skiljer sig egentligen mellan de som fått problem och de som inte drabbas alls? Nåt måste det ju vara eftersom annars skulle alla drabbas. En tillverkare kan ju omöjligt testa alla kombinationer av hård- och mjukvara som finns och nånstans i vissas system finns omständigheter som gör att just de får problem. Men vad? Det skulle jag vilja veta. Vad gjorde t ex att vissa fick problem att öppna sina iTunes-bibliotek efter att ha uppdaterat till iTunes 7.3? Var det några filnamn som inte iTunes gillade? Hade man flyttat biblioteket till annan plats som inte Apple förutsett? Nåt är det iaf som skiljer mot mitt bibliotek eftersom jag inte hade något problem.

Jag skulle faktiskt tycka det var intressant om Apple släppte mer detaljerade release notes likt de Microsoft släpper. Där man kan få en mer detaljerad beskrivning av vad som fixats och även vilka filer som uppdaterats. Kolla t ex MS release notes för deras Service Pack. Varje bugfix finns dokumenterad för de som är intresserade. Apple verkar inte ens ge utvecklare denna information. Med sån information skulle det bli lättare att avgöra om fixen är något som löser problem man haft själv eller om man kan avvakta med att installera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-15 02:55
Ursprungligen av Rickard A:

Det är nog inte ett friskhetstecken hos mig...

Nej du Rickard, jag börjar bli riktigt orolig för dig! Har du tappat greppet om "the Apple way"? Köp, använd och var glad!!! Moder Apple erbjuder dig både hård och mjukvara, tänker på allt åt dig och du ska inte bekymra dig om hur eller varför det fungerar (eller ev inte fungerar). Skärp till dig nu!

Du efterlyser detaljerade release-notes? Hur skulle det se ut? Vi tar som exempel det som just nu dyker upp när jag kör programuppdatering:

Ursprungligen av Apple:

QuickTime 7.2 åtgärdar kritiska säkerhetsproblem och innehåller:
- Stöd för visning i helskärmsläge i QuickTime Player
- Uppdateringar av H.264-kodeken
- Mängder av buggfixar

Den här versionen rekommenderas för alla QuickTime 7-användare.

Notera för det första den föredömligt koncist formulerade tredje punkten: "Mängder av buggfixar". Ren och klar svenska. Ska vi verkligen byta ut detta mot spaltmeter av dåligt översatt teknokratiska bara för att Apples programmeringsslavar ska få tillfälle att ställa sig i rampljuset för att visa att de faktiskt försökt tänka ut och åtgärda varje tänkbar eller otänkbar kombination av problem som uppstått eller kan komma att uppstå hos olika användare? Nej bevare mig!

Notera för det andra vilka som rekommenderas installera uppgraderingen. Där kan det inte råda några tveksamheter. Fast vid närmare eftertanke, visst kan jag som användare bli lite tveksam, det är ju bara en rekommendation. Apple borde hellre formulera det: "Den här versionen SKALL installeras av alla QuickTime 7-användare"!!!

För vad skulle alternativet vara? "Den här versionen kan eventuellt installeras av vissa användare som upplevt något av följande problem (följt av ovan nämnda spaltmeter på dåligt översatt teknokratiska av de senaste 19 åtgärdade buggarna). Om du å andra sidan känner dig nöjd med att du vet vad du har men inte vad du får, står det dig fritt att avstå, men vi kommer att kalla dig för en fegis." Kanske inte så dumt?

Jag fortsätter med nästa uppdatering jag har i programuppdateraren:

Ursprungligen av Apple:

I iTunes 7.3 kan du nu aktivera iPhone-tjänsten och synkronisera den med din musik, TV-program, filmer och annat. Du kan även dela och visa digitalbilder trådlöst från valfri dator i hemmet med Apple TV. iTunes 7.3.1 åtgärdar ett mindre problem i iTunes 7.3 vid anslutning till iTunes-biblioteket.

Så skall det skrivas! Ny version = nya banbrytande funktioner och innovationer från Jobs & Co! Men den sista meningen borde strykas. Den drar bara onödig uppmärksamhet till det faktum att nya funktioner alltid kan strula till det för funktionen av gårdagens innovationer.

Men, men, nu är ju tydligen det tidigare problemet fixat, så fundera inte så mycket Rickard utan lär dig mantrat: Köp, Använd och var Glad!

Vi är ju alla en familj. Problem är inget man skyltar med. Dem håller man inom familjen.

De flesta problem jag sett som dykt upp i samband med uppdateringar har berott på olika modifikationer från tredje part som tidigare installerats och som sedan ger biverkningar vid uppdateringar.

Apple brukar ju ha lite mer detaljerad information för sina uppdateringar, främst med instruktioner för vad man ska göra innan en installation. T ex denna:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305534
eller denna:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304821

Ursprungligen av IngoX:

Du efterlyser detaljerade release-notes? Hur skulle det se ut? Vi tar som exempel det som just nu dyker upp när jag kör programuppdatering:

En möjlighet att läsa en detaljerad lista över vad det är för buggfixar med alternativa lösningar man manuellt kan köra om man inte vill eller kan installera uppdateringen.

Ursprungligen av IngoX:

Notera för det första den föredömligt koncist formulerade tredje punkten: "Mängder av buggfixar". Ren och klar svenska. Ska vi verkligen byta ut detta mot spaltmeter av dåligt översatt teknokratiska bara för att Apples programmeringsslavar ska få tillfälle att ställa sig i rampljuset för att visa att de faktiskt försökt tänka ut och åtgärda varje tänkbar eller otänkbar kombination av problem som uppstått eller kan komma att uppstå hos olika användare? Nej bevare mig!

Man behöver inte byta ut texten, däremot kan man bättre framhäva att det finns mer detaljerad information och att det kan vara bra att läsa igenom den innan så att man kan förebygga att man får problem.

Ursprungligen av IngoX:

Notera för det första den föredömligt koncist formulerade tredje punkten: "Mängder av buggfixar". Ren och klar svenska. Ska vi verkligen byta ut detta mot spaltmeter av dåligt översatt teknokratiska

Vem har pratat om att byta ut korttexten mot en detaljerad spec? Det skulle väl gå att ha bägge? Det vore väl bra om de som ville kunde få reda på i detalj vad som egentligen uppdaterats och på så vis kunna avgöra om uppdateringen är något man vill installera eller inte. Varje uppdatering åtgärdar nästan alltid fel som inte nämns i Apples dokumentation.

Men egentligen är inte detta min huvudfråga. Det är istället vad som gör att bara vissa drabbas av både små och stora problem när vissa som jag aldrig ens märkt av något. Återigen kan vi ta iTunes 7.3 uppdateringen. Apple fick lov att släppa en 7.3.1 för att åtgärda ett problem som gjorde att en del inte kunde öppna sina bibliotek. Men vad gjorde att detta bara drabbade vissa? Vad hade jag gjort rätt för att slippa det problemet? Någon kombination av olika faktorer gav tydligen problem. Det är sånt jag är intresserad av att veta. Bland annat för att utveckling är något som jag är mycket intresserad av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 18:51
Ursprungligen av IngoX:

Notera för det första den föredömligt koncist formulerade tredje punkten: "Mängder av buggfixar". Ren och klar svenska. Ska vi verkligen byta ut detta mot spaltmeter av dåligt översatt teknokratiska bara för att Apples programmeringsslavar ska få tillfälle att ställa sig i rampljuset för att visa att de faktiskt försökt tänka ut och åtgärda varje tänkbar eller otänkbar kombination av problem som uppstått eller kan komma att uppstå hos olika användare? Nej bevare mig!

Jo tack! Ser gärna både och. Varför inte en länk till Apples support för mer detaljerad info. Nu tar du i lite väl va, ingen har begärt det du skriver om.

Ursprungligen av Marcus K:

De flesta problem jag sett som dykt upp i samband med uppdateringar har berott på olika modifikationer från tredje part som tidigare installerats och som sedan ger biverkningar vid uppdateringar.

Bra sammanfattat.
Problemet är ofta att att hacket är installerat, delvis borttaget eller avaktiverat men fortfarande ligger där och så klart bortglömt. Som jag skrivit är det ofta de som installerar moddar de som skriker högst utan att sopa rent först.
Samma folk som skrev om skrivbordet och körde Norton en gång i veckan. Nu har ersatt den snuttefilten mot Reparera Skivbehörigheter och Cron-script.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-16 22:04
Ursprungligen av acke:

Nu tar du i lite väl va, ingen har begärt det du skriver om.

Visst tar jag i, jag tror det framgår att hela mitt inlägg andas ironi.

På det hela taget tycker jag att Apple sköter uppgraderingar inklusive informationen om dem på ett bra och balanserat sätt. Det är enkelt, det funkar, för den intresserade finns mer information att få.

Men jag håller också helhjärtat med dig Rickard! Ibland skulle det vara väldigt intressant att få veta ännu mer. Efter att en bug upptäckts och rapporterats, vad har hänt sen? För det första, är det verkligen en bug, går den att reproducera? I så fall, har Apples programmerare kommit på vad den beror på, och till sist finns det en fix, och NÄR kommer den?

Allt detta är naturligtvis ordentligt dokumenterat hos Apple, men det är inte tillgängligt för kreti och pleti. Det skulle i vissa fall (dvs då jag själv tror mig vara drabbad) vara mycket efterlängtat att kunna gå till en sida och kunna söka fram denna information.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 22:30
Ursprungligen av IngoX:

Visst tar jag i, jag tror det framgår att hela mitt inlägg andas ironi.

På det hela taget tycker jag att Apple sköter uppgraderingar inklusive informationen om dem på ett bra och balanserat sätt. Det är enkelt, det funkar, för den intresserade finns mer information att få.

Ser det nu var stressad och hade inte långt-inlägg-helt-på-ironi-glasögonen på mig.

Håller inte med dig om att tillräcklig info finns att få. Ofta står det bara lite mer, dvs bara en förklaring på varje problem som fixats på hemsidan. Om de kör en sammanfattning i Programuppdatering så kan de väl oss nerdar vad vill vill ha på hemsidan?

Det absolut enda problemet (som faktiskt var ett problem) jag någonsin har haft med en uppdatering har varit att ProTools har varit konstigt och att man får vänta på en patch från Digidesign. Det har snarare att göra med hur Digi gör sina program.

Det enda problem jag någonsin fått var med det knäppande ljudet i högtalarna på EN av mina Intel-Macar efter 10.4.10. Dock var ju Apple relativt snabba med att fixa det. Jag installerar alltid uppdateringarna så fort jag fått reda på att de finns... Efter ca tre år har det fortfarande gått bra (ta i trä).

Ursprungligen av Rickard A:

- Hur många är "väldigt många drabbade" egentligen? Läser man Macfixit och liknande kan man få för sig det är samma felprocent som hos Xbox 360 (typ 100%). Men sannolikt är den väldigt låg för som de flesta vet är det bara de med problem som hör av sig.

Jo, det gäller alltid att ta felrapporteringarna med en nypa salt. Men eftersom Apple faktiskt klantar till det då och då på allvar så är det fel att misstro alla. Jag har aldrig drabbats av några större buggar av en uppdatering, så vitt jag minns. Jag brukar dock alltid vänta lite innan jag kastar mig på en uppdatering. Jag startar också alltid om datorn innan. Två enkla åtgärder som räcker långt för att slippa problem.

(Jag har å andra sidan drabbats av Apples ökända logikkortsproblem i iBook (och inte bara personligen - nästan varenda iBook i min bekantskapskrets drabbades). Det tog lång tid innan Apple erkände problemet, dessutom. Och längre tillbaka, närmare stenåldern, drabbades jag av Apples kvalitétsproblem med AppleVision 1710 och brände - bokstavligen - tre skärmar innan även den förlängda garantin tog slut.)

Ursprungligen av Adrian B:

Men eftersom Apple faktiskt klantar till det då och då på allvar så är det fel att misstro alla.

Absolut klantar Apple till det då och då. Men det jag är så nyfiken på är vad det gör som ger vissa problem medans andra helt klarar sig? För tredje gången tar jag iTunes 7.3 som exempel. Varför fick en del problem med de allra flesta klarade sig? Det skulle vara intressant att veta.

Ursprungligen av Rickard A:

Men det jag är så nyfiken på är vad det gör som ger vissa problem medans andra helt klarar sig? För tredje gången tar jag iTunes 7.3 som exempel. Varför fick en del problem med de allra flesta klarade sig? Det skulle vara intressant att veta.

Ja, jag har inget svar på den frågan, eftersom jag inte är insatt i vad problemet med iTunes 7.3 var. Ofta brukar det kristallisera sig en gemensam nämnare om det är ett riktigt problem. Apple lämnar ut så lite info som möjligt, så ofta brukar andra sajter försöka sammanfatta det bäst dom kan.

Ibland beror problemen definitivt på användaren. T.ex. var det många (även här på 99mac) som fick stora problem med betan av Safari 3. Nu var det uttalat en beta och därmed får man räkna med buggar. Men många av användarna hade dessutom hackat Safari med kod från tredje part och inte tagit bort dessa hack innan de uppdaterade till Safari 3.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-16 23:11

Tyvärr kommer nog inte Apple att ge oss nerdar det vi vill ha. Av flera skäl:
- dels ligger det nog lite i att "problem skyltar man inte med"
- dels har de inte inget direkt att vinna (ekonomiskt) på att göra denna lilla grupp ett strå nöjdare, jämfört med arbetsinsatsen som krävs att hålla en sådan sida aktuell
- dels så fixar vi det själva så bra på sajter som MacFixIt, Xlr8YourMac, här på 99:an och så vidare.

Skillnaden är bara att på dessa sajter är det ännu svårare att reda ut vad som verkligen är en bug, och vad som bara är en "felaktig felrapport" pga hacks osv.... Och sedan kommer en lösning som någon rapporterar funkar, fast i själva verket så hade den användaren aldrig just det problemet som han trodde att han avhjälpte, utan hans problem berodde på något annat som han genom någon tredje åtgärd ovetande har lyckats utföra... Och så startar gissningar, och rykten, och gnäll på apple som inte rättar till felet, fast felet finns ju i själva verket inte så som de flesta för tillfället tror att det gör och så ...... ...pust...

... till slut brukar det framstå en koncensus om att 1) buggen existerar, 2) vad den beror på och 3) en möjlig lösning. Sedan kommer Apple med en uppdaterad uppgradering. Och ibland hinner de före.

Å andra sidan så är väl denna omständliga process ungefär den som varje support-avdelning på ett mjukvaruföretag får genomgå i utvecklingsarbete. Så kanske är det så att Apple i själva verket har bantat ner sin bug-jagar avdelning och bara sitter och följer vad som händer på alla nerd-sidor på nätet - vi gör ju jobbet åt dem! (Obs ironi)

1
Bevaka tråden