Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper CUPS

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har tagit över rättigheterna till källkoden till CUPS och anställt utvecklaren Michael R Sweet. CUPS kommer även fortsättningsvis att vara tillgänglig under GPL2.

http://www.macrumors.com/2007/07/12/apple-acquired-cups/

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 01:45

Undrar varför de köper upp det. Känns bra på något sätt men undrar som sagt varför.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-13 02:34

Kanske har dom tänkt utveckla sin printservice (fotoböckerna från iPhoto och Aperture).

Apple använder ju redan CUPS så de vill antagligen försäkra sig om att det fortsätter att utvecklas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 12:38
Ursprungligen av Marcus K:

Apple använder ju redan CUPS så de vill antagligen försäkra sig om att det fortsätter att utvecklas.

Mmm, fast tänk hur många företag och program de skulle behöva köpa upp om det var anledningen.
Jag hoppas på djupgående ändringar i Mac OS X 10.5s printfunktioner. Skulle gärna se att Apple tog en mer aktiv roll i utveckling av skrivardrivrutiner. Antagligen det de just gjort...

Om de nu bara kunde utveckla ett riktigt scannerprogram...

  • Medlem
  • 2007-07-13 13:43
Ursprungligen av acke:

Jag hoppas på djupgående ändringar i Mac OS X 10.5s printfunktioner. Skulle gärna se att Apple tog en mer aktiv roll i utveckling av skrivardrivrutiner. Antagligen det de just gjort...

Om de nu bara kunde utveckla ett riktigt scannerprogram...

Apples utskriftshanterare är ju som det är helt överlägset allt annat, så jag vet inte vad de skulle ändra från grunden? I princip alla skrivare stöds ju på ett eller annat sätt också. Men något är ju uppenbarligen på gång. Undrar om Linuxvärlden yllar detta uppköp ... Safari blev ju lite av en pannkaka i det avseendet.

Jag tycker faktiskt att bildinsamling funkar bra för att scanna. Det är möjligen lite långsamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 14:19
Ursprungligen av stfm:

Apples utskriftshanterare är ju som det är helt överlägset allt annat, så jag vet inte vad de skulle ändra från grunden? I princip alla skrivare stöds ju på ett eller annat sätt också. Men något är ju uppenbarligen på gång. Undrar om Linuxvärlden yllar detta uppköp ... Safari blev ju lite av en pannkaka i det avseendet.

Jag tycker faktiskt att bildinsamling funkar bra för att scanna. Det är möjligen lite långsamt.

Helt överlägset tycker jag inte att det är. Min erfarenhet är att långtifrån alla skrivare stöds och sällan alla funktioner i skrivaren. Ofta är det bara det mest basic som fungerar typ skriva ut och ingenting mer.

Safari pannkaka? Hur menar du. Senast för 2 dagar sedan så postade KDE om Webkit och KHTML. http://dot.kde.org/1152645965/ Ser bra ut tycker jag.

Linuxmänniskor har gnället i blodet. Lite som svåra musikmänniskor som tar sig själva på för stort allvar och inte kan lyssna på för bredmusik. De kommer alltid att gnälla hur mycket Apple än bidrar med.

Bildinsamling känns på tok för basic. Vore skönt med et avancerat scanningsprogram från Apple som tillverkarna skriver plugins till. Mindre jobb för tillverkarna, bättre för användarna.

Ursprungligen av acke:

Linuxmänniskor har gnället i blodet. Lite som svåra musikmänniskor som tar sig själva på för stort allvar och inte kan lyssna på för bredmusik.

Skyldig. :">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 14:23

Hittade den här texten på CUPS hemsida:
...While Michael is primarily working on non-CUPS projects, he will continue to develop and support CUPS, which is still being released under the existing GPL2/LGPL2 licensing terms.

Hur ska man tolka det? Jag tror att han använder CUPS-koden och skapar något nytt, typ Core Print som sedan får en open source motsvarighet. Lite som Bonjour eller WebKit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 10:39

Opensource folket är lite fundersamma på var det här kommer att sluta...
CUPS är ju den "vanligaste" skrivarhanteraren (fult od) i de linux distar jag använder..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 12:56
Ursprungligen av swede:

Opensource folket är lite fundersamma på var det här kommer att sluta...
CUPS är ju den "vanligaste" skrivarhanteraren (fult od) i de linux distar jag använder..

Svårt tat säga. Antingen så stannar utvecklingen av CUPS av (vad det än står på hemsidan) och Apple utvecklar ett eget printsystem bara för Mac OS X och Linux-folket får nöja sig med det som finns idag alt börja utveckla själva från den kod som finns.

Förslag två är som sagt att Applegör som de gjort med Bonjour, launchd och WebKit. Vi kan väl hoppas på tvåan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-14 13:49

Lustigt, nu har Apple släppt CUPS 1.3b1. Bland nyheterna är stöd för LDAP, SSL, Mac OS X authorization services, Kerberos, Bonjour.

Inte illa, undrar hur lång tid det hade tagit om inte Apple lagt sin tyngd bakom detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 10:55
Ursprungligen av acke:

Lustigt, nu har Apple släppt CUPS 1.3b1. Bland nyheterna är stöd för LDAP, SSL, Mac OS X authorization services, Kerberos, Bonjour.

Inte illa, undrar hur lång tid det hade tagit om inte Apple lagt sin tyngd bakom detta?

Håller med, om apple bestämmer sig för att var en god OpenSource representant
så kommer CUPS och alla som använder den att tjäna på affären.

Och ja, linux folk oroar sig kanske i onödan, I know I do

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-15 13:37

Diskussionerna på Slashdot handlar om att Apple vill skydda sig från GPLv3 genom att köpa rättigheterna till mjukvaran.

http://apple.slashdot.org/apple/07/07/12/1342258.shtml

Citat:

Apple did a hostile takeover of CUPS. In general apple paid for the primary developer to give up his rights to the code and sell it to Apple Computer. As he was the primary developer he had rights to license his code it in multiple ways as he saw fit. So with Apple buying it allows them to RMS Proof the GPL Code to insure that CUPS can have a license that works with Apple. So right now apple decided to keep it GPL2/LGPL2 but if they like they could take out the bits from the other programmers if they don't agree and make their own version under a different license if it Apple likes to. Where without the purchase the Application may have been swapped to GPL3 which may not be compatible with Apples Business. So apple bought the rights from the Primary Developers so they own rights to the large parts of the code. It too companies a long time to even consider GPL code with the threat of GPL3 companies are back tracking and going more priority. So Pay the GPL developers for their rights to their code and IP is like buying stock in a company. The more Programmers Share you have in the code then the more control you have over it. I bet we can see more of this in the future as the GPL3 starts showing its ugly teeth.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 17:48

Hittade den här texten:
"Before being bought by Apple, CUPS and its trademarks belonged to Easy Software Products, a company founded by M. Sweet to develop a 3-D modeling program for real-time displays..."

Men vi kanske ska utgå från att han jobbar vidare med CUPS som sin huvudsysselsättning hos Apple i alla fall?

Tillägg: Tänkte eftersom det står på CUPSs hemsida att han inte jobbar primärt med CUPS längre.

Tillägg 2: Va ingen som vill spekulera med mig!

Senast redigerat 2007-07-17 00:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 16:42

CUPS 1.3 är släppt. Nyheterna hittas här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 08:56

CUPS 1.3.6 är släppt. Nyheterna hittas här.

1
Bevaka tråden