Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hittar man affärspartners?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag har i stort sett hela livet kunnat hitta på riktigt bra affärsideer, ett bra tecken på det är att en stor mängd av dem även har blivit påhittade av andra som har gjort dem och det har blivit framgångsrika företag.

Men mitt bekymmer är att hitta duktiga människor att jobba med, så hur gör man? Hur har ni gjort som haft turen att hitta bra människor att jobba med?

Tur? Det är väl ungefär lika bra att hitta en bra affärspartner som en riktigt god vän. Sen tror jag också att man ska testa sin affärspartner i små samarbetsprojekt innan man hugger till med något stort. Både för att veta mer om honom/henne, men också för att det är en läroprocess för båda, vilket antingen stärker samarbetsförmågan eller i vissa fall försvagar den - båda är viktiga lärdomar

Kontakter, det är det viktigaste. Chansen att du råkar stöta på någon på stan som du vill börja jobba med är inte så stor. Det är kontaktnät som avgör i slutändan.

Sen att testa sina partners är oerhört viktigt, se också till att ha tydliga avtal och rak kommunikation så går det nog bra.

Prata med mycket folk. Generellt så skulle jag säga att affärsidéer finns det got om men bra affärspartners är det ont om. Det är enligt mig ganska vanligt att man har fler affärsidéer än bra folk att jobba med för att göra pengar av idéerna.

Om du verkligen tror på idén får du kämpa lite. Det finns ju alltid VC's som kan vara en bra hjälp om du aldrig känner att du kommer igång.

Hur har ni gjort som haft turen att hitta bra människor att jobba med?

Menar du partners som i "någon som puttar in pengar i din redan färdiga affärsplan" eller partners som i "någon att jobba tillsammans med för att skapa idé och företag"?

Jag har hittat mitt eget lilla "Dreamteam" bestående av Martin Belak och Johan Alsén. Vi jobbar sjukt bra ihop med en mängd olika projekt parallellt och det bara "fungerar" utan att man någonsin behöver fundera över vem som ska göra vad och hur.

Belak hittade jag här på 99mac och Alsén gick på samma gymnasieskola som jag nere i Kalmar.

Sen är ju nätverket oändligt viktigt. Det har jag jobbat på i tio år nu och saker som var svåra förr är bara ett telefonsamtal från att vara löst idag. Inte alltid men oftast. För att få ett bra nätverk krävs ett ömsesidigt givande, båda parter måste ju trivas och ha lite nytta av att stödja varandra - direkt eller indirekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-17 17:49

En viktig fråga speciellt såhär i sk semestertider. Det är nu man är bra sugen på att ha en anställd som jobbar så man kan ladda batterierna. Många kunder är inte alltid bra...

Det är inte helt tydligt vilken typ av partner du vill ha, men man kan nästan tro att du vill sälja en idé, utan att realisera den själv. Det tror jag är inte är så vanligt. Det vanliga är att den som har idén själva är den som operativt driver företaget framåt men med hjälp av en företagsängel får in lite kapital i tidiga kapitaliseringsrundor.

Men, som alltid. Vill man att folk skall sätta in pengar i en företag/idé så kommer den peersonen att vilja ha insyn/inflytande. Vissa entreprenörer kan inte hantera det så bra. Vill man inte släppa in någon måste man växa organiskt/sakta.

Hur hittar man en sådan partner? Man nätverkar som tusan. Eller så gör man sin produkt/idé känd på andra sätt, kanske genom att den bli populär, då kanske partners söker upp dig istället för tvärt om. Inga genvägar. För övrigt tror jag att det är IRL-nätverkande av juniorhandelskammaren och Rotary och andra (i min smak lite torra kanaler) som är dom effektiva kanalerna. Jag tror att det än så länge är ovanligt med gråhåriga mentorer med mycket pengar på web-2-community's i Sverige...

företagspartner sökes här med!

tjena... har precis samma problem som du. jag och en god vän har sedan några år tillbaks drivet egna projekt, dock inte då på heltid i och med utlandsstudier. är i alla fall nu klar med studier och håller just nu på att styra upp några projekt. Vi har koll på businees, ekonomi och administration, men behöver någon med teknisk kompetens i ett av projkten. I detta projekt krävs främs asp eller php programering.

Skulle vara kul att snacka mer ifall du har koll på programeingsbiten sedan också givetvis är det grymt kul att snacka business ifall du också har massa crazy idéer.

hörs

callle

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-31 22:27

Jag hade turen att en av mina första kunder var gift med en kille som hon tyckte jag skulle lära känna. Till slut blev det så att vi sprang på varandra och började snacka, vi fick skitbra kontakt och använde varandra som bollplank. Båda var då enskilda företagare och ganska ensamma i sitt jobb och få personer att faktiskt ventilera med.

Efter några månader som vi hållt på sådär började min firma växa till sig och bli svår för mig att driva själv. Så över en whiskey frågade jag honom om han hade lust och köpa in sig så skulel vi starta AB ihop på min affärsidé. Skål! ...och så var det gjort.

Som tur var hade båda samma inställning att företagets ekonomi går före vår privata för att vi skulle kunna växa till oss lite snabbare. Båda är också arbetsvilliga och räknade med att jobba obetalt i ett halvår.

Idag 10 månader senare har vi haft vårt första bokslut och är duktigt nöjda. Det viktigaste som vi båda har upptäckt är hur viktigt det är att man dels kan kommunicera och förstå varandra, dels är intresserad av företagandet i sig och inte bara sin affärsidé.. Men viktigast av allt är att ha kul.

Den person jag tycker du ska hålla ögonen öppna efter är en person som:
1. är arbetsvillig
2. rätt personkemi för dig
3. inte är hårt drabbad av jantelagen

Hoppas du springer på den du söker, börja pejla av dina närmsta vänner...

/L

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 23:09
Ursprungligen av Taz_1999:

Hejsan

Jag har i stort sett hela livet kunnat hitta på riktigt bra affärsideer, ett bra tecken på det är att en stor mängd av dem även har blivit påhittade av andra som har gjort dem och det har blivit framgångsrika företag.

Men mitt bekymmer är att hitta duktiga människor att jobba med, så hur gör man? Hur har ni gjort som haft turen att hitta bra människor att jobba med?

Hej!

Har precis skrivit ett inlägg här på sidan.

Hör gärna av dig med lite tankar och idéer.

Tack för alla svar!

Jag har funderat på hur jag skall gå vidare med denna tråd och vad jag skall svara och planerar återkomma med ett bra svar inom kort.

Om någon vill diskutera vidare IRL så kan man antingen dyka upp ikväll (se detaljer i denna tråd), eller skicka mig ett PM eller något liknande (kontaktuppgifter i profil och till vänster) så tar vi en fika.

Kommer lite sent in här, men jag håller bara med om att det är svårt att hitta rätt människor att driva företag med. Det är kanske inte så konstigt egentligen – att driva företag tillsammans är ju nästan som att vara gifta, iallafall ekonomiskt.

Håller också med övriga om att det är en fördel att ha jobbat ihop innan man går in i ett gemensamt företagande, även om det är stor skillnad i att vara anställda kollegor på en arbetsplats och att vara delägare i ett eget företag. En fråga som måste avgöras redan från början är ju vad som händer när (inte om) man inte är överens.

Sen kommer ju ekonomisidan in också. Det är ju en fördel om man har ungefär samma förutsättningar att peta in pengar i ett AB och ungefär samma uppfattning om hur mycket pengar man behöver få ut för att klara sig i början.

Taz, jag fick för mig att du bodde i Göteborg, men jag ser att du bor i Stockholm. Synd, annars hade det varit trevligt med en kopp kaffe!

Jag skulle vilja se en community med arbetslösa. Som det är idag så är ju varenda person man vill samarbeta med överöst med jobb... eller vad säger ni?

Det står på min "lista".

De viktigaste och bästa partners man kan hitta är bra kunder. Kunder som kan och vill betala för dina produkter och tjänster. Det är vad företagande går ut på.
Jag har svårt att se att ha affärspartners i sin verksamhet är eftersträvansvärt i sig självt.
Optimalast är nog EN visionär entrepenör med kraft och energi att vara motor för företagets tillväxt.
Jag tror vi i Sverige har en övertro på kollektivt ledarskap och kollektiva lösningar.
Samtidigt är vi världsbäst på att realisera sådana framgångsrika organisationer.
Jag vill här peka på att vi är urdåliga på att ge individer incitament, förtroende och respekt för företagande.
Den sämsta kunden är en som inte betalar rimlig ersättning för levererade varor och tjänster.
Det är ohållbart i längden och är ALLTID början på slutet i en affärsrelation.
Behöver en entrepenör extern kompetens är det ideala om denne kunde upphandla denna kompetens eller resurs - och betala på samma sätt man förväntar sig att de egna kunderna skall göra. Att betala för dessa tjänster genom delägarskap kan låta som en rimlig affärsöverenskommelse men signalerar också misslyckande - ett tydligt tecken på att avstå från samarbete.
Affärsidéer är inte värda något - däremot är betalande kunder ovärderliga.

Mitt råd och slutsats är att sök dina partners bland dem som har affärsmoral att betala i reda pengar för varor och tjänster. Har du kunder som erbjuder dig delägarskap eller leverantörer som erbjuder sig att jobba gratis så är det varningssignaler att nått inte står rätt till.
Signalerar man detta själv så fastnar man lätt i ett träsk av misslyckade affärer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-18 16:56

Min erfarenhet är att själva affärsidén inte är det viktigaste, och då menar jag alltså hur "unik" den är. Det är ganska irrelevant. Det viktiga är hur väl den genomförs.

Hursomhelst så behövs ju affärspartners, och då kan det ju vara en bra ide att gå med i ett eller flera företagsnätverk.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-20 10:42
Ursprungligen av Jogin:

Min erfarenhet är att själva affärsidén inte är det viktigaste, och då menar jag alltså hur "unik" den är. Det är ganska irrelevant. Det viktiga är hur väl den genomförs.

Hursomhelst så behövs ju affärspartners, och då kan det ju vara en bra ide att gå med i ett eller flera företagsnätverk.

Det finns många exempel på affärsideér som inte är unika men som varit mycket framgånsrika (att sälja hamburgare är knappast unikt exempelvis)

Det har också oftast visat sig (framförallt i internet relaterade företag) att det inte är viktigt att vara först. Eftersom det ofta bygger på program och applikationer så är det skönt om någon annan tar smällen av alla barnsjukdommar

Sen måste man fråga sig varför man vill ha en partner. Dom företagen jag haft som entrepenör har det alltid visat sig att ensam är stark. Framförallt i uppstarsfasen då man egentlingen inte har tid att diskutera med sin partner hurvida man ska göra si eller så. Det beror såklart också på vilken partner man hittar. Men som sas tidigare så är det ju i princip ett giftemål man gör.

Ursprungligen av Jogin:

Min erfarenhet är att själva affärsidén inte är det viktigaste, och då menar jag alltså hur "unik" den är. Det är ganska irrelevant. Det viktiga är hur väl den genomförs

... och hur snyggt den förpackas!

(Exempel - mobiltelefoner lyckades Nokia förpacka bättre än Ericsson, och Skype... )

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-20 16:21

Marknadsfora skiten skoningslost!

Nagon som ser Dragons' Den forresten?

(vet inte om det gar i Sverige)

För er som undrar är det denna brittiska TV-serie som eriken refererar till som heter just Dragons Den:

http://www.bbc.co.uk/dragonsden/

Visar/handlar om hur entreprenörer träffar riskkapitaliser och presenterar sin ide för att få startkapital.

...och har sänts i Sverige på TV8.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-21 10:18
Ursprungligen av Taz_1999:

För er som undrar är det denna brittiska TV-serie som eriken refererar till som heter just Dragons Den:

http://www.bbc.co.uk/dragonsden/

Visar/handlar om hur entreprenörer träffar riskkapitaliser och presenterar sin ide för att få startkapital.

Precis

riktigt bra program

För att svara på den del frågor som har ställts ovan kan jag ge följande exempel: Säg att jag surfar runt en kväll på internet och stöter på en rolig ide, tex på denna webbsite: http://www.springwise.com/ Jag blir inspirerad, googlar vidare och har efter en stund ett väldans bra grepp om exakt hur man kan genomföra den iden och vad det kommer att kosta att köpa in grejer (om några) som behövs till den. Sedan stannar det där...

Det är i det läget som jag skulle behöva ringa runt till en väldans lång lista med personer som är villiga att starta ännu en ide med mig. Det finns stora liknelser mellan detta och att starta projekt.

Jag bidrar med en väldans massa arbete, know-how (jag vet allt som är värt att veta vid den här punkten i livet...) och partnern bidrar också med know-how och arbete.

Men det finns liksom ingen lista att börja ringa runt till, så jag har nu en trave med riktigt roliga affärsideer som jag vill göra men ingen att göra dem med. Det var det som fick mig att starta denna tråd.

Jo, jag har redan avverkat hela bekantskapskretsen och slutsatsen är att jag känner uppenbarligen inte en enda person som har en gnutta av entreprenörsskap i sig. Det är fast-anställning-är-värme-och-lycka-och-trygghet-är-löneavtal för hela slanten. Så är det ibland de jag känner i alla fall och jag har verkligen försökt.

Så nej, jag är inte på jakt efter riskkapital som frågades tidigare utan personer att jobba med i projekt för att genomföra en eller flera väl beprövade affärsideer och kanske ett par obeprövade.

Tack alla som skrivit hitills.

Senast redigerat 2007-11-20 19:47
  • Oregistrerad
  • 2007-11-20 19:51

Verkar som du saknar något annat också. Vad man kan utskilja av tråden här så verkar ju det finnas entrepenörer, bara o kontakta på. Finns ju trevliga nätverk också, LinkedIn exempelvis eller (gud förbjud) facebook.

Tänkte bumpa denna tråd igen då jag återigen har svårt att hitta affärspartners att jobba med som är intresserade av att bygga upp något nytt.

Har det tillkommit några metoder att hitta partners på de två år som gick sedan tråden startades?

Ikväll är det 99Mac Julöl, så dyk gärna upp och diskutera vidare.

Har bra stor lokal mitt på Avenyn , möjligheter till stor uteser-söker affärs partner

Skulle vilja undersöka möjligheten till en affärs partner i Göteborg med lika sinnad intresse antingen för mode/design eller cafe/restaurang verksamhet, bedriver verksamhet i min lokal sedan flera år tillbaks. Jag har ett fantastiskt bra läge för exklusivt mode/design men ännu bättre för cafe/restaurang. Har troligtvis det bästa läge för rest/cafe i gbg på Avenyn... men efter familje situation så bor jag nu på annan ort och bedriver verksamheten delvis på distans, kanske borde sälja, men möjligheten till att företagspartner kommer in finnes. Jag står öppen för förslag. Jag har satsat en hel del på lokalens renovering/modernisering - samt webb/blogg samt på personligt engagemang i mina kunder vilket är otroligt viktigt. för den verksamheten jag bedriver nu

1
Bevaka tråden