Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 3 krashade min dator

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-24 21:30

Installerade Safari 3.0.2 och startade om datorn. När jag startade Safari 3 klagade den på att jag hade för gamla plugins installerade (SIMBL och nått till), och jag kom inte ut på internet i Safari. Vad jag än skrev inför adress och tryckte enter kom jag inte fram.

Avinstallerade Safari 3 och startar om datorn. Nu kommer jag inte ut på nätet med Safari 2.0.4 (får felmeddelande: Safari kan inte öppna sidan "www.apple.com". Felet var: "POSIX error: No buffer space aviviable" (NSPOSIXErrorDomain:55)).

När jag i en terminal kör "nslookup apple.com" får jag följande fel:

"/SourceCache/bind9/bind9-13.0.2/bind9/lib/isc/unix/net.c:70: socket() failed: No buffer space aviviable
/SourceCache/bind9/bind9-13.0.2/bind9/lib/isc/unix/net.c:70: socket() failed: No buffer space aviviable
(null): can't find either v4 or v6 networking"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-24 22:53

Kraschat dator? Mnja... Sänkt nätverksfunktionen? Jo, troligen... Safari 3 beta? T-t-t-t-toppen!

Skämt åsido. Apple har tydligen släppt en (publik) beta lite för tidigt. Vad händer då? Jo, den kraschar då och då. Den kan *även* ställa till annat på din dator. You do the math. är väl brukligt.

Exakt samma sak hände mig, dessutom verkar den totalt ha skruvat sänder min lokala netinfo-databas för inget av mina konton på datorn funkade! Jag var tvungen att boota på återställningsskivan och återställa alla lösenord. Men efter jag gjort detta fungerar nu allt igen, inklusive Safari 2.0.4 och all annan nättrafik.
En sak att den gör något med nätverket, men alla lokala konton???

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-25 00:07

Skandal egentligen. Installerat om från original-skivan, men för att överhuvudtaget kunna komma åt nätverket - från något program. Men nu funkar allt i alla fall.

Ursprungligen av Spiken:

Skandal egentligen.

Ingen trevlig "krasch" direkt, men skandal när ett man installerar en betaversion av ett program och det sen kraschar? Om det hade varit en skarp version kanske, men inte om man själv medvetet installerat något som uttalat är i otestat och ofullständigt skick.

Nästan alla större problem med betaversionerna av Safari 3 jag läst om här har handlat om folk som installerat egna hack till Safari (som Apple inte stödjer att man gör) och sedan installerar Safari 3 ovanpå det utan att avinstallera hacken först.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-26 16:20
Ursprungligen av Adrian B:

Ingen trevlig "krasch" direkt, men skandal när ett man installerar en betaversion av ett program och det sen kraschar?

Om programmet krashar är det väl ingen skandal - men om det pajar netinfo-databasen och kräver en hel ominstallation av operativsystemet så kallar då jag det en skandal.

Angående tilläggsprogram och plugins så vore det väl rätt smart ifall Safari 3 avaktiverade dem (kopierade dem till en mapp som heter "Internet Plugins (disabled)" eller något liknande)? Eller är det för mycket att begära?

Ursprungligen av Spiken:

Angående tilläggsprogram och plugins så vore det väl rätt smart ifall Safari 3 avaktiverade dem (kopierade dem till en mapp som heter "Internet Plugins (disabled)" eller något liknande)? Eller är det för mycket att begära?

Det vore väl fint, men så vitt jag vet stödjar Apple inte dessa "hack" av programmet och vill kanske inte lägga ner tid på att städa upp efter dom heller?

Skandal!

Jo, får nog säga att detta är skandal. Detta hände mig nu precis när jag installerade Apples senaste uppdateringar. Felet har inget med Safari att göra då den påverkar Firefox och Camino på samma sätt. För att inte tala om att det nu inte går att köra systemuppdatering heller, den ger mig samma fel : POSIX error: No buffer space aviviable

Jag kör inga beta eller 3rd party hacks nånstans och nu funkar inget nätbaserat på nåt av kontona på datorn.
Ironi att jag gick ifrån PC för alla eviga problem och fixande. Sitter och skriver detta på min enda fungerande dator nu....en PC...

Nån som hittat en lösning utan att lägga in ett nytt system?

/A

Det jag gjorde var att starta upp i single user mode (äpple + s vid uppstart) och körde fsck. När det inte funkade så startade jag upp på recovery-skivan och återställde lösenorden.
Detta var egentligen bara för att lösa konto-problemen, men efter det så funkade nätet igen också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 12:00

Hur ta bort plug-ins?

Jag har också installerat safari 3.02 och den kraschar hela tiden så den är hopplös. Men jag tänkte att det kanske beror på några plug-ins men jag undrar var ser man vilka plug-ins man har så att man kan ta bort dom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 19:10

Fortsatta problem?

Otrevliga problem! Har rest frågan om Safari 3 ur ett annat perspektiv i den här tråden:
http://www.99.se/safari/223712-lita-pa-safari-3-i-skolmiljoe.html

Själv har jag inte haft några problem med 3:an. Hur har det gått för er med problem? Har ni vågat försöka igen?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 19:16

Jag vet inte om jag vågar. Jag har nyss köpt en iMac 20" och funderade på att installera betan. Kom dock på att det är mindre än 60 dagar kvar tills den skarpa versionen släpps, och det lär komma en rc innan dess, så jag väntar ett tag till.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-09-04 19:25

Vänta du med att installera. Testade 3:an på morsans iMac och det var ominstallation som gällde. Första gången som jag har behövt att installera om på någon Mac sedan OS X släpptes i sin första version.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 19:44

Det är jättetråkigt, men sant. Apple brukar inte göra sådana tabbar, vad jag vet. Men, inte länge kvar att vänta.

Har verkligen alla detta problem?
Vilken tur att jag inte hunnit installera den ännu...
Jag har tvekat just för att det är en beta och jag är i behov av en fungerande dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 21:00

Nej, det fungerar troligtvis för många. Men om jag vore du skulle jag vänta

Det fungerade fint för mig men jag fick ett litet problem med vissa 3:e part widgets eftersom Safari 3 uppdaterar till ett nyare WebKit!

Rent funktionellt så tycker jag att Safari 3 är mycket snabbare samt har mycket bättre stöd för Ajax och annat. T ex Google Apps fungerar till 100%

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-09-05 22:42

Det var bara på morsans iMac det strulade. På min Macbook, PowerBook och iBook funkar det fint.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 22:48

Funkar prima på alla 3.

Yes!!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2007-09-06 01:41

För mig funkar det fint - ingen krasch än så länge.

1
Bevaka tråden