Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två datorer till en switchport

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-15 22:47

Kan man koppla två datorer till en switchport?

Jag har tre nätverkskablar som är dragna i telefonrören. Kabel ett är kopplad till en switch (som står i ett av rummen i huset) och är sammankopplad med kabel två via en kopplingsplint (sitter i telefonskåpet). Vill nu ansluta kabel tre till kopplingsplinten, så att den får kontakt med switchen via kabel ett. Det är nästan aldrig trafik via kabel två och tre samtidigt.
Anledning till denna lösning är att jag saknar ström i det utrymmet där de tre kablarna möts. Om det funnits ström, så hade en switch löst problemet.

När jag ansluter kabel tre, så tröttnar switchen och slutar helt enkelt att dela ut adresser. Några idéer (förutom trådlöst)?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-07-15 23:10

låter som att det vore smidigare att dra om alla nätverkskablar. eller så kan du ju dra ström till det utrymmet och sätta dit en switch. För som jag uppfattar det du beskriver, verkar det som att det är upplagt för problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 00:30

Jag fattar noll av hur du dragit och kopplat, men om du använder cat-5-kabel kan du inte koppla flera datorer till en switch-port hur som helst.

Däremot är det ju så att cat5 innehåller fyra par ledare. Endast två av paren används för datatrafiken, och de andra två är inaktiva. Detta gör att det går att ha två oberoende nätkopplingar i en cat5-kabel (om nu detta faktum skulle hjälpa).

http://www.webhallen.com/prod.php?id=66438

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-07-16 19:38

Lösningen att splitta kat5-kabeln funkar däremot inte på gigabit men det antar jag inte är något problem

1
Bevaka tråden