Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

windows-delning, några frågor!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag startar windowsdelning, så dyker den delade resursen inte upp automatiskt på pc-burkarna, trots att vi tillhör samma arbetsgrupp. Detta är hemma så det är inte livsviktigt, bara konstigt tycker jag. varför dyker inte macens delade resurs upp automatiskt på pc-maskinerna, andra pc-burkar som fildelas dyker ju upp av sig självt?

Hur som helst, jag kan gå via "Lägg till nätverksplats" från pc'n, fast då måste jag skriva in användarnamn och lösenord till den användaren som delar ut på Macen. Kan man inte dela ut en resurs från macen som är public, alltså en som alla kan läsa ifrån utan att behöva logga in med lösenord?

Som sagt, inget livsviktigt, bara några saker jag skulle vilja förstå lite bättre!

Hej

Jag håller på varje dag med nätverk mellan Mac och PC. Tyvärr finns det inget smidigt sätt att välja vilken del på macen som man vill dela ut. Om du vill undvika att behöva logga in p åmacen från PC varje gång du ska in på Macen så finns det en lösning på problemet. I windows XP under användarkonton så finns det en funktion som heter Hantera nätverkslösenord. Där kan du ställa in vilket användarnamn och lösenord som automatiskt ska gälla när du loggar in på macen. Detta funkar alldeles utmärk om du har valt att lägga till en nätverksenhet i PC:n. Behöver du vidare hjälp så hör av dej.

Det där med att macen inte dyker upp direkt på PC när du har slagit på windowsdelning är inget unikt för dej. Det gäller även för mej. Det du behöver göra när du inte ser macen i PC är att starta om Macen och vänta en stund. Nästa gång du ska nätverka mellan burkarna så starta upp PC:n först sen macen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-07-15 17:31
Ursprungligen av Johan Lindqvist:

Jag håller på varje dag med nätverk mellan Mac och PC. Tyvärr finns det inget smidigt sätt att välja vilken del på macen som man vill dela ut.

Måste man alltså välja på å dela ut allt på hela hårddisken eller inget?
Har precis fått igång nätverket hemma mellan alla datorer (mac och PC´s) och när jag kollar på PCn ser jag allt som finns på hela macen.
Jag vill ju bara dela ut vissa mappar som jag väljer själv.
Sen testade jag att stänga av windowsdelning men man ser fortfarande rubbet från PCn.
vad har jag gjort för fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-15 18:58
Ursprungligen av Bergarn:

Måste man alltså välja på å dela ut allt på hela hårddisken eller inget?

Det normala är att man delar ut ett eller flera användarkonton. Sen kan man med behörigheter ställa in mer exakt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-07-15 19:26

okej...
om jag skapar en ny användare, kan jag då sätta rättigheter så att just den inte kan se vissa filer men att ägare, grupp och övriga fortfarande har samma?

Om du vill kan du installera Bonjour (f.d. Rendezvous) för Windows så kommer du lätt åt din Mac från din PC.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-04-23 19:49

Jag installerade Bonjour för Windows men det verkar ju bara vara så att man kan dela skrivare? I alla fall står det så.. Inget om att kunna dela filer och så vidare, att Windows-datorn ska kunna nå iMacen som jag har..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-04-23 20:41

har du angett samma arbetsgrupp på datorerna?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-02 08:15

Ja, det har jag. Men jag har inte startat om PCn i och för sig.. Kanske ska göra det. Gick hur bra som helst förut..

1
Bevaka tråden