Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärransluta till mysql i MAMP

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har MAMP på min testserver o vill kunna fjärransluta till mysql-servern. Letat på MAMP-forumet men inte fått svar.

Någon som vet?

Tja, jag förstår inte riktigt vad du menar? Ansluta hur och med vad och var har du din testserver och vad har du för bredband?

Normalt så går ju MySQL i MAMP på port 8889 (vill jag minnas, det står inuti programmet), så om du vill ansluta till den MySQL-databasen så behöver du ange:

* Adress
* Portnummer
* Ett användarnamn som får ansluta utifrån och inte bara från local host
* Ett lösenord

Vad vill du göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 10:58

Glöm inte att öppna i firewallen

Riktigt swede, det glömde jag säga - det kan finnas fyra firewalls/brandväggar på vägen mellan din dator och mysql-datbasen.

* Din dators brandvägg Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg
* Din router (konsultera manualen här eller http://www.fortporward.com/ )
* Webbhotellets brandvägg, om det nu är ett webbhotell, där kanske de spärrar för inkommande trafik på vissa portnummer som tex det knasiga portnummer MAMP har.
* MySQL-datorns brandvägg

Ja, det ska gå enligt MAMP-nissarna. Min testserver är direkt ansluten till nätet o min router bör väl ha alla portar öppna ut? Jag har dynamiskt ip så har mitt dynamiska namn när jag ansluter men har även testat ip-nummret.
Jag har lagt till en användare i phpadmin med alla rättighter som kan ansluta från % .

BAH! Skulle vilja ha en annan hobby. Så här har det varit sen jag försökte spela i lan sen win 95-tiden.

"Bör väl ha" och "Har" är helt olika universum.

Vill du har mera hjälp förklara exakt vad du gör och vad, när hur det inte fungerar.

jag använder actual ODBC. Ska testa utan router på Lan nån dag snart o se om det går så jag vet om det är MAMP eller nåt annat.

1
Bevaka tråden