Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook stänger av istället för vila

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-10 16:06

Hej!

Min MB stänger av sig när batteriet kommit till 0% istället för att gå i viloläge, eller rättare sagt så går den ner i viloläge i kanske 10 sekunder för att sen helt stänga av. En kompis har också en MB, men hans dator går i vila och ytterligare ett läge. Jag hinner alltså inte ens hämta laddaren.

Jag har försökt hitta lösningar på liknande problem och testat att stänga av datorn, ta ur batteriet o hålla in strömknappen i mer än 5 sekunder. Det hjälpte inte.

Datorn är ca tre veckor gammal.

Tacksam för idéer på lösning...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-15 10:10

Är det inte vanliga hederliga safe sleep-läget som aktiveras? När batteriet håller på att dö går datorn i vila och skriver ner RAM-minnet till hårddisken. När du sen ger den spänning igen och den startar, laddar den ram:et från hårddisken och du är back on track. Att det ser ut som att den går i vila 10 sekunder är den tid det tar att skriva ner RAM till hårddisken.

It's not a bug, it's a feature

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-15 11:05

Tyvärr inte. Den stänger av helt och hållet. Det är det som är problemet, att den inte går i hederliga safe-sleep-läget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 12:10

Hade samma problem med min MacBook Pro.
Visade sig att det var batteriet som var dåligt,
Fick ett nytt på garantin sen funkade allt kalas igen...

Installera IStat Pro (widget) å kolla "Battery Health".

D ger dig en indikation om det kan vara problemet...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-09 08:37

Jag har precis fått nytt batteri till min MacBook och har samma problem. Jag har satt in en 250GB disk, kan det spela in?

Det finns inget sätt att ändra inställningarna lite, så att man försätter datorn i vila typ 2 minuter innan den stänger ner, så att datorn åtminstone hinner skriva till RAM?

1
Bevaka tråden