Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmupplösning ändras efter vila

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 13:29

Om jag startar, startar om, eller väcker datorn ur vila utan att FÖRST slå på skärmen, ändras skärmens upplösning och måste återställas manuellt. Alltså: Skärmen måste slås på först för att skärmens upplösning ska förbli densamma. Detta i OS X 10.3.

Ett litet problem men det skulle vara intressant att få reda på orsaken, samt ett sätt att fixa det på.

Återuppväcker denna urgamla tråd.

Detta har börjat hända mig den senaste tiden också att upplösningen ändras efter vila. Händer dock bara ibland och vet inte förstås om det beror på vilken ordning grejerna slås på. Återställs om man startar om datorn eller trycker på "sök bildskärm" under systeminställningarna för bildskärm.

Frågan är om detta beror på fel i systemet, nån drivrutin eller hårdvara / skärm?

Mac Quad
OS X 10.4.8
GeForce 6600
Skärm: Hyundai ImageQuest Q910

EDIT: visst är det så hos mig att detta händer när jag slår på skärmen efter att ha väckt Macen ur vila. Intressant fenomen... och när upplösningen har ändrat sig till "felaktiga" och jag sätter daton i vila igen, slår på skärmen först och sen väcker den... så är upplösningen ändrad tillbaka till det som jag vill ha det.... "skumt" sa Skumberg...

Senast redigerat 2007-02-11 00:26
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-14 21:28

Väcker tråden igen. Har samma problem, att upplösningen ändras när jag väcker datron från vila. Men den ändrar bakgrundsbild också ibland, till originalbakgrunden eller en tidigare bakgrund som jag hade valt.
Något man kan åtgärda tro?

Kör OS 10.4.10 , PowerMac MDD med ett ATi 9000-kort.

1
Bevaka tråden