Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur delar jag ut min bärbara usb-hårddisk mellan två macs?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte hittat någon lösning på detta, vanlig fildelning verkar bara kunna dela ut hemkatalogen. Det ska tilläggas att jag är en switcher och det här min andra mac och därför förstår jag inte vad ni menar om ni börjar ge för "macintellektuella" svar.

Tacksam för svar!

Mvh Gabriel

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-14 14:01

Markera disken och ta info (cmd+i) och kryssa i "Bortse från ägarskap på denna disk".

Var gör jag det? Har inte det alternativet..

Senast redigerat 2007-07-14 16:54
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-14 20:16

Ser inte din inforuta ut så här ?

Hur delar man ut en CD/DVD då?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-14 20:36

Egentligen delar du inte ut enskilda enheter. I och med att du slagit på Personlig Fildelning så kan andra logga in på din maskin (under förutsättning att de har ID+lösenord) och få tillgång till ID:ts hemmakatalog och Delat-katalogen. Dessutom kommer man åt alla diskar som har "Bortse från ägarskap på denna enhet" ikryssat, vilket inkluderar alla eventuellt monterade optiska enheter/medier.

Men matar jag in en CD och tar visa info så får jag inte upp kryssrutan "Bortse från ägarskap på denna enhet"

Min fundering gäller delning mot en windowsmaskin

Jag gjorde såhär:

Skapade en länk i mitt Publikbibliotek till den aktuella DVDn (Pingu i det här fallet)

ln -s /Volumes/Pingu

Då dyker den upp som en mapp på windowsmaskinen.

Frågan är om det går att automatisera på något vis, så att man slipper gå ut i terminalen varje gång? Göra ett script som skapar en länk i Publikmappen till DVDn som är istoppad. För namnet på volymen måste väl finnas med?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-16 22:30
Ursprungligen av rikard.agren:

Frågan är om det går att automatisera på något vis, så att man slipper gå ut i terminalen varje gång? Göra ett script som skapar en länk i Publikmappen till DVDn som är istoppad. För namnet på volymen måste väl finnas med?

Tycker det borde gå på något sätt som du föreslår. Till slut kommer du ha en länk till varenda skiva som du äger! (eller i alla fall stoppat in i macen). Cocktail har väl en funktion för att göra symboliska länkar, om man vill slippa terminalen. Går events från optiska läsaren att använda i Automator, så borde det gå att fixa. Framförallt borde någon i så fall redan ha gjort detta! Vi får väl leta...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-14 22:06

Terminalen är överkurs för mig. Vi får nog tillkalla dubbelnördsgardet, själv är jag bara enkelnörd:p

Gunnar B: Jag kan inte ändra ägandeskap på min disk. Det som skiljer min info från din bild. Mystiskt. Kanske ska tillägga att det är fat32 på min bärbara disk!

Senast redigerat 2007-07-16 04:46

Tycker det är lite knepigt att det ska vara så svårt att dela ut specifika data, t.ex. en cd/dvd, över LAN. Hoppas att detta förbättras i Leopard

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-07-16 17:44
Ursprungligen av rikard.agren:

Tycker det är lite knepigt att det ska vara så svårt att dela ut specifika data, t.ex. en cd/dvd, över LAN. Hoppas att detta förbättras i Leopard

Det där är en begränsning som bara ligger i grafiska skalet, programmet under (samba) kan dela ut kataloger utan några större begränsningar vilket sharepoints ska vara lösningen till om man inte vill ta fram sin editor och leka i konfigfilen.

Där har Windows en bra funktion, man kan enkelt och lätt dela ut specifika mappar utan att behöva krångla! Känns inte allt för lätt i Os X..

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-07-16 15:50

Här har ni lösningen:

http://hornware.com/sharepoints/

Varsågod.

Känns dåligt att man måste ta till ett tredjehandsapplikation för att kunna dela ut någon så vanligt som en extern hårddisk till sitt lokala nätverk, men jag ska testa och se vad som händer! Tack för era svar!

Mvh Gabriel

Men även med Sharepoints måste jag dela ut varje ny skiva jag stoppar in

1
Bevaka tråden