Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket ska man sälja en Powermac G5 för?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar till vilket pris jag borde sälja min fantastiska och icke-utbytbara powermac för om jag skulle göra det (och i så fall byta till en c2d macbook)?

Spec:
1,8 GHz PPC (inte dubbel-processor)
1 Gb ram
64 mb vram Nvidia 5200FX
200 Gb SATA-hårddisk
+ säkert mer viktigt som jag inte kommer på att skriva

En 20-21" skärm (crt) följer eller kan följa med, borde den vara på sidan, kanske?

Låter 7000kr som en vettig prisidé? Vad säger du, ja, just du som läser?

Ps. detta är bara funderingar, inte en annons. Ds.

Senast redigerat 2007-07-12 12:16
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-12 12:32

För 7-8 får du en Dual-variant ofta. Så 5-6k kanske.

1500:-? Om du säljer den till mig....

Tycker det låter för dyrt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-12 16:56

För att man behöver pengarna?

Kan nog nästan garantera att ingen vill ha skärmen iaf

3000 ger jag för datorn isf, inte mer skärmen kan vi skippa för min del.

Varför säljer du den inte på Tradera? Då får du det maximala nån är beredd att betala för den

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-13 15:30

Tidigare när jag har sålt datorer, så brukar jag kolla runt på andras säljannonser och se vad de vill ha för en motsvarande dator. Du kan även sätta ditt önskvärda pris, dock ej överpriser. Inkl. prutmarginal. Och sänka priset lite grann efter en tid om du inte får napp. Börja med 6000 kr iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 16:02

Skärmen är ingen prishöjare direkt. Du skulle tjäna mer på att sälja den för sig. Datorn skulle nog gå för mellan 5 och 6000.

Ursprungligen av Shaggyvara:

...
Låter 7000kr som en vettig prisidé? Vad säger du, ja, just du som läser?

Ps. detta är bara funderingar, inte en annons. Ds.

Jag förstår ditt syfte med att fråga om vad du borde sätta för pris men den risk du tar om du går på de rekomendationer du får här är att du säljer den för billigt.

Inrikta dig på priset på datorn. Skärmen ska du inte räkna med att någon vill betala några större pengar för, utom möjligen om det är en proffsskärm typ LaCie eller nå't.

Kolla vad andra tagit/fått för sina datorer, kolla tex eBay eller Mactorget eller här på 99.

Ta ett medelpris av vad du ser, ev lite mer, och testa. Om inget händer så behöver du bara sänka priset lite med säg 250-300 kronor per sänkning.

Kom också ihåg att lista allt som ingår dvs: kablar, tangentbord, mus, manualer, cd/dvd. Om du har kartongen kvar kan det vara ett extra plus eftersom det gör det enklare för köparen att få hem datorn.

Jag tycker att 7000 låter lagom för datorn, såg en dubbelprop på Mactorget för 11000...

Lycka till.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kolla vad andra tagit/fått för sina datorer, kolla tex eBay eller Mactorget eller här på 99.

Ta ett medelpris av vad du ser, ev lite mer, och testa. Om inget händer så behöver du bara sänka priset lite med säg 250-300 kronor per sänkning.

Ah, det har jag faktiskt börjat göra lite smått, har dock inte sett någon PM G5, såg däremot en PM G4 dubbel-processor för 6000, och ja, man kan ju alltid försöka lägga ut den för ett pris och sen sänka, men inte under 6000 iaf, då den antagligen har bättre prestanda än en G4.

Bara en liten sidokommentar, skärmen är faktiskt en LaCie (kan till och med vara 22").

Ursprungligen av Shaggyvara:

Ah, det har jag faktiskt börjat göra lite smått, har dock inte sett någon PM G5, såg däremot en PM G4 dubbel-processor för 6000, och ja, man kan ju alltid försöka lägga ut den för ett pris och sen sänka, men inte under 6000 iaf, då den antagligen har bättre prestanda än en G4.

Bara en liten sidokommentar, skärmen är faktiskt en LaCie (kan till och med vara 22").

De sista modellerna av Powermac G4 med dubbelpropp (typ 1,42 GHz) ska matcha en enkelprocessig G5. Ungefär. Sen har ju din G5 snabbare AGP, SATA och sånt. Är antagligen tystare med. Så om en G4 går för max 3-4000 kan din G5 nog vara värd uppemot 5000.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-07-14 17:32
Ursprungligen av marcushedenstrom:

De sista modellerna av Powermac G4 med dubbelpropp (typ 1,42 GHz) ska matcha en enkelprocessig G5. Ungefär. Sen har ju din G5 snabbare AGP, SATA och sånt. Är antagligen tystare med. Så om en G4 går för max 3-4000 kan din G5 nog vara värd uppemot 5000.

Rent CPU-mässigt så är ju G4an snabbare per MHz än G5an, och hade det inte varit för att G5an har 2st altitec-enheter per cpu och G4an bara en så hade en Dual 1.42GHz varit bra mycket snabbare än en Dual 1.8GHz G5 i cpu-arbete. Så räkna inte ut G4orna. De är fortfarande bra mycket snabbare än G5orna i heltalsarbete.

1
Bevaka tråden