Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmaker-app som "fristående"?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Unicell, som utvecklar program i 4D, verkar paketera sina produkter i någon slags extremt slimmad version som bara tillåter användandet av själva applikationen. Detta verkar smidigt då kunderna inte behöver ha fullversioner.

Går liknande sak att göra med Filemaker?

Jepp, köper du produkten FileMaker Pro 9 Advanced så får du ett par bra extra funktioner, en av dem är just möjligheten att göra Runtime-versioner av lösningar. Tyvärr så finns det ett par saker som inte finns i en runtime-lösning, tex nätverk, men det finns helt naturliga anledningar till att det är så.

En annan oerhört tidsbesparande funktion är knappen "kopiera" och knappen "klistra in" som återfinns inuti Arkiv > Definiera > Databas och i Scriptmaker. Med desa kan du kopiera hela tabeller, fält, hela manus, manussteg och klistra in dem där det behövs.

Tack!

Det man bör lägga till är att man med FM Advanced kan skapa runtime-lösningar för både Mac och Windows, men att man måste göra det från den plattformen man vill skapa för. Man kan med andra ord inte skapa en Windows-runtime från Mac, eller vice versa

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det man bör lägga till är att man med FM Advanced kan skapa runtime-lösningar för både Mac och Windows, men att man måste göra det från den plattformen man vill skapa för. Man kan med andra ord inte skapa en Windows-runtime från Mac, eller vice versa

Men köper jag Filemaker advanced kan jag installera det både på mac och windows? (som med pro jag har nu). Och kan jag då bygga min applikation på mac och sedan flytta över till windows för att skapa runtimelösningen där? (för att sedan kunna distribuera till windowsanvändare)

Jag tänkte att jag skulle skriva det Richard skrev, men jag glömde bort det. Helt rätt.

I lådan för FileMaker Pro Advanced medföljer en hybrid-cd med vilken du kan installera FileMaker både på Mac eller PC.

Gissningsvis är det här aktiviering av FileMaker produkter spelar roll, som diskuteras i denna tråd:

FileMaker 9.0 - Registrering och aktivering

Jag tror nämligen att förr var så att ingen märkte om man installerade sin Advanced i två datorer (Mac och Windows) och inte hade dem igång samtidigt i samma nätverk eller försökte ansluta till samma FileMaker Server (då fick man ett felmeddelande och FileMaker avslutades). Nu kan du installera i båda och bara aktivera i den ena, tex Macen.

Med aktiveringsproceduren är det gjort på några minuter att skapa runtime i Mac, avaktivera i Mac, aktivera i Windows, skapa runtime i Windows, avaktivera i Windows och aktivera i Mac igen och köra vidare. Detta är helt i enlighet med licensvillkoren.

Och med Windows menas antingen en PC eller förstås Parallels (Apple Downloads - Parallels, Versiontracker - Parallels) på Mac i vilken du kan köra Windowsprogram, som tex FileMaker Pro för Windows.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-27 15:05
Ursprungligen av Taz_1999:

Med aktiveringsproceduren är det gjort på några minuter att skapa runtime i Mac, avaktivera i Mac, aktivera i Windows, skapa runtime i Windows, avaktivera i Windows och aktivera i Mac igen och köra vidare. Detta är helt i enlighet med licensvillkoren.

Jag menar att ha läst att man bara kan aktivera Filemaker 2 gånger, därefter måste man kontakta Filemaker för att aktivera den en 3dje gång. Nån som vet nåt om detta?

Går det att komma runt att det blir 2 filer i en runtimelösning, skulle ju vara smartare med bara en fil.

Allt du vill veta om aktivering står på denna sida, det fanns en länk till en annan tråd i inlägg #6 ovan och i den tråden finns denna länk:

http://www.filemaker.se/support/activation_faq.html#_1

Att man kan aktivera bara två gånger är alltså inte sant.

Jag provade just avaktivera, aktivera tre gånger och det fungerade helt utan problem.

Bildbevis: Denna film på 1.1 Mb är av tredje gången jag aktiverade FileMaker:
http://fm.intelligentmammals.se/ola/3dtimeactivation.mov

1
Bevaka tråden