Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Påkörd bakifrån på fredagen den 13:e

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har aldrig varit vidskeplig tidigare (och kommer förhoppningsvis inte att bli det nu heller), men det är ju typiskt att man ska bli påkörd fredagen den 13:e av alla dagar.

Jag hade precis stannat Vespan för att göra en vänstersväng på Spångatan, tio meter kvar till porten in till gården, när jag i backspegeln såg att Mercedecen som låg 20 meter bakom mig när jag började blinka bara hade någon meter kvar. Försökte gasa i väg, men jag han bara släppa kopplingen innan det small. Både Vespan och jag flög fyra fem meter fram innan den la sig ner till höger. Jag kastade mig mot trottoaren, ifall föraren inte hade fått stopp på bilen (hann tänka att det nog inte vore så jävla skönt med en CLK i nacken). Tack och lov hade bilen stannat.

Föraren hade vare sig sett mig bromsa eller blinka - gissar att han tittat åt något annat håll - men vi hade båda precis passerat övergångsstället vid Triangeln, så han hade inte fått upp farten. Kan nog varit 10-20 som mest.

Själv har jag klarat mig med blåmärke i rumpan, efter att ha landat på motorkåpan, och ett ynkligt skrapsår på knät från mitt försök att kasta mig ur vägen. Lite öm och stel, så här halvannan timme efteråt, men i övrigt vid god vigör. Vespan lär dock behöva lite omplåstring. Lacken saknas på flera ställen, motorkåpa, bensköld och framskärmen ser inte ut som de gjorde i morse. Och styret och framhjulet delar inte längre åsikt om vad som är rakt fram.

Trots allt är jag glad att det var Vespan och inte jag som blev mest tilltygad.

Någon annan som råkat illa ut idag?

Idag känns det som om bilen verkligen körde över mig. Mör i hela kroppen. Argh.

Vad omysigt. Tur i oturen att det inte blev värre. 10-20 km/h är tillräckligt för att göra ganska mycket skada.

Jo, om Vespan hade åkt kana på mig i stället för tvärtom hade jag nog inte varit på jobbet nu.

  • Medlem
  • 2007-07-14 12:56

Åfan, vad sa killen (för det var väl en kille?) i bilen?

Han verkade rätt chockad och frågade mig säkert 30 gånger om jag var okej. Och med tanke på omständigheterna så var jag nog rätt okej. Han sa att han tittat åt ett annat håll och inte sett mig stanna. Jag får nog vara rätt glad att det inte var en BMW-slyngel som alltid ska upp i 100 på kortast möjliga tid, oavsett väg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-15 01:42

Usch. Jäkla bilister. Tur att det gick så "bra" i alla fall. Det kan ändå vara en idé att kräva av försäkringsbolaget en läkarundersökning så du har papper på dina blessyrer om du mot all förmodan skulle få några men senare, hur små skrubbisar du än har nu. Man vet aldrig...

Undrar om det inte också borde medföra spöstraff att vandalisera italienska tvåhjulingar på det där viset.

Det kanske kan vara en idé, läkarundersökningen och inte spöstraffet alltså. Ska prata med Folksam på måndag och höra vad de har för råd att ge innan jag ger mig på bilägarens bolag.

La ut en bild på det stackars olycksoffret på http://hennig.nu/personligt/pakord-bakifran-pa-fredagen-den-13e/ , men man ser inte riktigt allt på den. Upptäckte idag att ena backspegeln också gått till de sälla jaktmarkerna, men motorn verkar ha klarat sig. Inget läckage och den startar fint.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-15 09:47
Ursprungligen av ohennig:

Det kanske kan vara en idé, läkarundersökningen och inte spöstraffet alltså. Ska prata med Folksam på måndag och höra vad de har för råd att ge innan jag ger mig på bilägarens bolag.

Läkarundersökning är alltid det rätta i lägen som detta. Ibland kommer skadorna senare och då blir det ingen ersättning om det inte finns dokumenterat. Gör det så snart som möjligt

Krya på!

Sent och sent är ska man inte överdriva. Är man fullt kry efter två veckor har man klarat sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-16 08:36
Ursprungligen av Marcus K:

Sent och sent är ska man inte överdriva. Är man fullt kry efter två veckor har man klarat sig.

Jag kände en snubbe vars whiplash framträdde efter ca 6 mån.

Jag har mest haft värk muskler, ungefär som efter ett rejält träningspass (något jag i och för sig inte varit med om allt för många gånger - rejält träningspass alltså). Sen har det fyllts på med värk i andra muskler runt om i högerbenet, eftersom jag snedbelastat dem då jag hoppat runt som en trebent hare. Det mesta har redan gett sig och jag är ganska säker på att vara återställd om några dagar.

Ska på läkarundersökning i morgon, så vi får se om de hittar några dolda fel. Chefen tycker jag ska begära röntgen av rygg och nacke, och det kanske är klokt ändå. Det slog mig att jag kanske varit lite för kaxig när det gäller hur oskadd jag är, även om jag inte känner av något annat än muskelvärk.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-16 11:54
Ursprungligen av ohennig:

Ska på läkarundersökning i morgon, så vi får se om de hittar några dolda fel. Chefen tycker jag ska begära röntgen av rygg och nacke, och det kanske är klokt ändå. Det slog mig att jag kanske varit lite för kaxig när det gäller hur oskadd jag är, även om jag inte känner av något annat än muskelvärk.

Det låter sunt

  • Medlem
  • 2007-07-16 11:14

Whiplashskador kan uppträda flera år efter olyckan, har jag hört.

Symtomen kan finnas kvar långt efter olyckan, men de dyker upp direkt i och med olyckan eller som mest ett par dagar efter. Man brukar prata om 72-timmarsregeln som innebär att är allt bra efter 72 timmar så har man inte fått en whiplashskada. Får man symtom efter det beror det på andra olyckor.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-16 11:53
Ursprungligen av Marcus K:

Symtomen kan finnas kvar långt efter olyckan, men de dyker upp direkt i och med olyckan eller som mest ett par dagar efter. Man brukar prata om 72-timmarsregeln som innebär att är allt bra efter 72 timmar så har man inte fått en whiplashskada. Får man symtom efter det beror det på andra olyckor.

Ok. Då hade läkaren i fallet jag pratade om tydligen fel då, samma sak när jag krockade. Hur som så bör man göra en läkarkoll för att ha krocken dokumenterad. Ta ut försäkringen innan bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-16 13:15

Påkörd bakifrån är aldrig roligt. Jag blev påkörd vid en stoppskylt för fyra år sedan. Kollade upp nacken direkt efter olyckan, men klarade (har klarat) mig som tur är...

Appropå fredag den 13:e – i fredags jag fick inte komma in på banken för att skriva på de sista lånepapprena (har precis köpt lägenhet) pga av att det var ett allvarligt rånhot mot just det bankkontoret. Hoppas nu att jag hinner med allt ändå så inte tillträdet blir förskjutet...

Ang. rånhotet så var det ingen fara, mer kan man läsa här:
http://sn.se/parser.php?sect1=101&sect2=159&id=167195

Nu har jag papper på att jag mår bra, efter omständigheterna. Läkaren kunde inte hitta några andra fel än ömma muskler. Lederna fungerade som de skulle, likaså nacken. Han sa att det var tur att jag sett bilen i backspegeln, för om man är beredd spänner man sig och påfrestningen på nacken blir inte lika stor.

Vespan har i sin tur precis kommit fram till verkstan i Eslöv, så den ska förhoppningsvis bli återställd inom några veckor. Den klarade sig, liksom jag med små blessyrer.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-18 16:08

Skönt att höra att du mår bra!

Bra. Trevligt att höra.

Tackar för vänligheten.

Vi var på väg ner till Stockholm i fredags (13:e) när vårt tåg gick sönder. Vi hade hunnit ca 10 mil på resen och hade ca 30 mil kvar. Så vi bokade om så vi kunde åka buss istället. Snabbt, trodde vi, men det visade sig att bussen var 15 min försenad och mer försenad blev vi. Med tåg skulle vi ha varit framme vid kl 11.30 nu kom vi fram kl 16.00 istället.

Grädde på moset var när vi skulle äta med sällskapet så stängde alla restauranger, till slut hittade vi en. Väl där med mat och allt så lyckades servitören spilla ut en öl över halva sällskapet.

Ska man börja bli vidskeplig? Skrämmande tanke...

Tur dock att du mår bättre ohenning. Vi håller på och försöker få ersättning från SJ, så se hur det går.

1
Bevaka tråden