Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro lanserade

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-10 19:05
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte det länkas ännu, Macworld (amerikanska) har prestandatestat de nya MacBook Pro-modellerna med lite blandat resultat:

Macworld: From the Lab: MacBook Pro benchmarks

Dåligt att de inte jämför 128 vs 256 i grafiktesterna.

Ursprungligen av Json_81:

Dåligt att de inte jämför 128 vs 256 i grafiktesterna.

Barefeats har utlovat ett sådant test, så fort det kommer så postar jag om det i den här tråden.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-11 11:34
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte det länkas ännu, Macworld (amerikanska) har prestandatestat de nya MacBook Pro-modellerna med lite blandat resultat:

Macworld: From the Lab: MacBook Pro benchmarks

Skumt att 8600M GT är långsammare där, snabbare här: http://www.barefeats.com/santarosa.html

Hann den inte klocka upp på macworlds test?

Edit: Enligt folket på macrumors beror det på att macworld testade mot 17" x1600 macbooken medans barefeats testade mot 15.4", och uppenbarligen är 17" x1600-kortet något högre klockat än i 15.4". Därav den mindre skillnaden.

Återstår ju att se om även 8600M GT är snabbare i 17", jag tvivlar då 15.4" kör i princip stock, 128 och 256MB versionerna kör iaf samma klockfrekvens.

Senast redigerat 2007-06-11 12:15

Jag tror inte jag nånsin skulle vilja ha en 17-tummare. Faktum är att jag tycker MacBookens storlek är ganska optimal, hellre en sådan fast med samma prestanda som MBP och sen en fet extern skärm kopplad till den (både hemma och på kontoret, om man flyttar datorn emellan).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-10 23:42
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte jag nånsin skulle vilja ha en 17-tummare. Faktum är att jag tycker MacBookens storlek är ganska optimal, hellre en sådan fast med samma prestanda som MBP och sen en fet extern skärm kopplad till den (både hemma och på kontoret, om man flyttar datorn emellan).

jag håller med dig där, en 17" bärbar känns inte så bärbar, när man ska ha den till det den är gjord för blir det oftast problem. den må vara platt men ytan är enorm , 15" är mer funktionsbar :D.. men allra bäst är ju macbook:en men grafikkortet i den suger, och man behöver det för ens studier , det där med upplösningen skulle jag förstå om det gällde en extern skärm, men inte på en bärbar . och med det menar jag inte att det är fel att tycka det r en bra grej, men ens åsikt kan hjälpa andra i detta svåra val desutom är 15" 3000 billigare

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-11 11:36
Ursprungligen av Esa:

jag håller med dig där, en 17" bärbar känns inte så bärbar, när man ska ha den till det den är gjord för blir det oftast problem. den må vara platt men ytan är enorm , 15" är mer funktionsbar :D.. men allra bäst är ju macbook:en men grafikkortet i den suger, och man behöver det för ens studier , det där med upplösningen skulle jag förstå om det gällde en extern skärm, men inte på en bärbar . och med det menar jag inte att det är fel att tycka det r en bra grej, men ens åsikt kan hjälpa andra i detta svåra val desutom är 15" 3000 billigare

8000 billigare, imho är man en idiot om man köper mellanmodellen, enda anledningen till det skulle vara att slippa oroa sig över mängden grafikminne.

Lite surt att 20" tft bara har 1680x1050 dock, men men, det plus 1440x900 är ju gott om utrymme ändå. Kör 1024x768 nu så ;/

Men 1920x1200 vore ju smaskigt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-15 03:42

http://arstechnica.com/reviews/hardware/macbook-pro-santa-rosa.arshttp://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=2049400#post2049400

Sammanfattningsvis har både 15.4" och 17" marginell underklockning på grafikminnet, medans 15.4" har 5MHz underclock på gpukärnan och 17" har 45MHz överklockning istället.

Spelprestandan i macspel typ doom3, quake4, halo, ut2004 m.fl. verkar skilja ca 10% emellan modellerna, i 3dmark06 skiljer det sig uppemot 100% på vissa tester emellan 128 och 256MB vrammodellerna.

Jag tror inte 17" 1680x1050-skärmen är uppgraderad men folk verkar väldigt nöjda med sina 1920x1200, även om de inte är riktigt lika ljusa som ledskärmarna, flera klagar på att ledskärmarna eventuellt har en gulare del längst ner.

Enligt en review finns det tre olika störningsljud på ljudutången, ett brus som finns där jämt, ett när man spelar ljud och sedan en av fyra olika toner medans man spelar någon form av ljud, huruvida det var en engångsföreteelse eller inte vet jag inte.

Kopieringsskyddstjosanhoppsanet på bildutgången är ju trevligt för de som har en skärm som stödjer det (Exempelvis Dell 2007WFP) och som klurar på att skaffa en blurayspelare eller så i framtiden.

1920x1200 17" MBP - http://picasaweb.google.com/continentalg5/MacbookPro

8700M GT släpptes nyligen, http://www.dailytech.com/NVIDIA+Announces+Enthusiast+Mobile+GPU/article7686.htm har lite information och 3dmark06-poäng ifrån det, och 7950GTX som sitter i dells XPS-gamerlaptop (som tillval), om någon vill jämföra poängen ifrån notebookreviewlänken ovan.

Sony har släppt en laptop med LED-belysning med, även den har en varmare färgton:
http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-VGN-TX5XN-Notebook.3747.0.html
(Varmare färger är ju ok dock, sålänge det är samma färgtemperatur överallt på skärmen.)

Senast redigerat 2007-06-15 04:12
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-15 08:58

Tidigare fanns det många poster på macrumors om gul toning av skärmen, och några få personer som inte hade den eller om inte annat inte såg den.

Nu har dock två personer som hade den bytt sina datorer emot andra och lyckats få några modeller som inte har den, så uppenbarligen finns det modeller som inte har den gulare toningen på nedre delen av skärmen. Så det finns ju hopp för att få en som fungerar eller kunna byta emot en annan iaf.

Ars Technica har tittat närmare på batteritiden nu:

Conclusion: with this kind of use, it shouldn't be a problem to get four hours of battery use out of this laptop with a new battery. Even with heavier use, 3 hours is absolutely doable. Only when running games the battery life goes down to about 100 minutes.

Läs mer: Battery life and power management on the LED-backlit MacBook Pro

Någon som vet om det kommer att komma en uppgradering av Imac-datorerna inom kort?? är sugen på att köpa men väntar gärna ifall det kommer nån liknande uppdatering som med macbook pro.

Ursprungligen av revolve:

Någon som vet om det kommer att komma en uppgradering av Imac-datorerna inom kort??

Nästa generation iMacs i augusti?

Det där finns redan i tråden jag länkade ovan, fortsatta diskussioner om kommande iMac passar bättre där, den här tråden handlar om MacBook Pro.

Man blir så lessen i ögat. Äntligen så kommer min nya jobbdator en Macbook Pro 15 2.4GHz så är den inte perfa Trackpaden högst upp på höger sida buktar upp. Som att den inte är ordentligt limmad typ.. Blir så trött... Kan vara att DVD läsaren inte är ordenligt fastskruvad. Får se hur länge jag pallar har sem nu och kanske bäst att få iväg den nu eller?

Annars är det en underbar maskin.. Tyst och snabb som satan....

Nya MacBook Pro lanserade 2007-06-05

Synd att 17" är så stor bara - upplösningen lät kanon!

Ursprungligen av Sidde:

billigare, större hdd, bättre grafikkort, snabbare fsb, snabbare cpu och möjlighet till 7200RPM-diskar.

Kanske mindre än vad en del hade hoppats på, men ändå ett gäng positiva förbättringar, kan man sammanfatta det.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 21:31
Ursprungligen av Adrian B:

Kanske mindre än vad en del hade hoppats på, men ändå ett gäng positiva förbättringar, kan man sammanfatta det.

Vad hade folk velat ha mer då? Jag är ju rätt krävande men det enda jag hade önskat mig mer är 256MB grafikminne. Visst hade 1920x1200 på även mindre modellen varit fint men ja, hur många andra har det? Hur många behöver det? Hur ofta ser man så små detaljer ändå? Räcker fint med att det bara finns på 17" för de som _BEHÖVER_ det. Men att ta 256MB grafikminne istället för 128MB kan inte kosta många kronor.

Oväntat för min del att den blev billigare, men bra då det gjorde den mer prisvärd relativt andra laptops som finns ute. Med 20% ADC studentrabatt landar den ju då på 14.396 kr vilket ju får anses vara helt ok =P

Ursprungligen av Hagge:

Vad hade folk velat ha mer då?

Du missade att jag skrev det där före det blev känt att det faktiskt var LED och Santa Rosa.

Bevaka tråden