Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker 9.0 - Registrering och aktivering

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrivet av Ola Andersson

I likhet med Adobe kommer nu även FileMakerprodukter att kräva aktivering, det betyder att efter installationen så måste produkten aktiveras, antingen över internet eller över telefon. Aktiveringen består i att licensnyckeln och datorns unika nummer (benämns inte serienummer utan kallas "Unique Machine ID" skickas över internet till FileMaker Inc. Inga andra data sägs överföras i denna process som går att knyta till en viss person.

Så här står det:
"Activation relies on the License Key entered during product installation along with a Unique Machine ID tied to a specific computer, but not tied to an individual user. Activation does not pass personal information about individual users, not even the licensee or company information. For volume license customers, the license key and number of activations may be linked to associated volume licensing agreements. "

Man har 30 dagar på sig att aktivera produkten. Vill man byta dator man kör FileMaker på, kan man avaktivera i den ena och aktivera i den andra, man kan göra det direkt och behöver inte vänta en viss tid emellan. Sedan kan man byta tillbaka igen om man vill. Man behöver inte avinstallera FileMaker efter avaktivering, men FileMaker fungerar inte i den dator där det är avaktiverat.

Läs mera om aktivering här:
http://www.filemaker.com/activation/
(Det finns en länk till en FAQ med massa frågor).

Vad gör FileMaker för att stoppa den professionella piratkopieringen?
Borde inte ansträngningarna riktas ditåt istället för att belasta trogna kunder?
http://www.filemaker.se/support/activation_faq.html#_1
-------------------
Efter läst igenom allt så är frågan inte om utan när man kommer att råka ut för problem med aktivering. Så frågan kvarstår, varför dj-las med ärliga och trogna kunder?

Jag ser det inte som att djävlas, hur får du det till det? Jag har jobbat med Adobes program som har samma system, det är inga som helst problem att avaktivera en licens i en dator, aktivera den i en annan och jobba där några minuter senare. Funkar skitbra.

Vad jag tror Snoopy menar är att de som piratkopierar aldrig hindras att piratkopiera på grund av aktivering. Det dyker upp vägar att ta sig förbi det vilket resulterar i att de som köper FileMaker kommer behöva avaktivera och aktivera (och möjligen få problem med det), medan de som piratkopierar inte behöver bry sig om det alls.

Äh, det är skitsnack. Anledningen till att företag efter företag implementerar aktivering är att det minskar piratkopieringen. Naturligtvis finns det möjligheter för den som verkligen vill piratkopiera att hitta vägar runt det, men aktivering minskar den allra vanligaste formen av piratkopiering, som består i att företag som har en/ett antal lagliga licenser installerar samma licens på en massa andra maskiner.

Att det ställer till problem är inte heller sant. En absolut majoritet av användare av aktiveringskyddad programvara har inga som helst problem och det är gjort på ett par sekunder

Bra om piratkopiering minskar, om så är fallet så tjänar programföretagen mer. Synd att detta inte kommer ärliga användare lite mer tillgodo. På den gamla goda tiden så kostade Adobe tom. på sig en kundtidning till sina använare. Nu verkar man sätta en ära att pissa på sina kunder.
ex.
värdelös support.
mjölka kunderna på pengar på produkter som man inte kommer lyfta ett finger för att komma med buggfixar (GoLive 9)
djävlas med kunderna, inte erbjuda uppgradering från GL till DW.
Lämna kunderna i sticket PM, GL 9?, FH, Streamline och Dimension.
Strunta i buggfixar och lansera nya versioner som tvingar kunderna till ständigt nyauppgraderingar.
Inför nya standarder som ex. DNG men fixa så att äldre ver. som PS CS inte har stöd.
Krångla till en enkel sak som uppdatering, på min burk så MÅSTE man vara inloggad med administratörsrättighet för att köra Adobe Updater.

Man bundlar ihop programvara i konfigurationer som inte gör många glada istället för att låta kunden välja fritt och betala därefter.

Vad har detta med FM och aktivering att göra? Jo stora företag som ex. Adobe bereder vägen. Risken är stor att fler företag följer i Adobes fotspår och det känns nästan som om man är en idiot som alltid har köpt och betalat för de program man har. Det talas mycket om piratkopiering men väldigt lite och väldigt sällan om hur man som ärlig kund behandlas av samma företag som gnäller om piratkopiering. Sen kan man ju säga att man som kund har friheten att köpa och välja om man vill köpa produkter istället för som jag gnälla. Så istället för att gnälla så kanske folk piratkopierar och då kan man ju fråga sig om inte företagen lite har sig själva att skylla?

PS. Glömde, kommer FM med tryckt handbok eller har man även här följd i Adobes fotspår?

Senast redigerat 2007-07-13 13:59

Snoopy,

Det är ju trist om du känner så men jag vill nog ändå ifrågasätta det rimliga i några av dina påståenden på ett par punkter angående Adobe.

* PageMaker = Säljs fortfarande, för de kunder som vill gå över till InDesign finns uppgraderingspriser
* GoLive = Har just kommit i ny versionm 9.0
* FreeHand = Macromedia-produkt, säljs fortfarande av Adobe, uppgraderingspriser till Illustrator CS3 finns
* Streamline = Nedlagd. Senaste versionen 1998. All funktionalitet och mer därtill finns numera i Illustrator
* Dimension = Nedlagd. Senaste versionen 1997. All funktionalitet och mer därtill finns numera i Illustrator
* Buggfixar lanseras till praktiskt taget alla produkter. Av naturliga skäl uppdateras inte äldre programversion (vilket är praxis hos alla tillverkare)
* DNG = Vilken skyldighet har Adobe att ge gratis funktionalitet till äldre programversioner? Kan du ge exempel på andra tillverkare som gratis skänker bort ny funktionalitet till äldre programvaror?
* Installation med adminstratörsrättigheter är praktiskt taget standard på Mac-platformen. Säkerhetsmässigt och funktionellt överlägset alternativ.
* Programpaket = Praktiskt taget alla program som ingår i programpaketen kan köpas separat, dock av naturliga skäl inte till samma förmånliga pris. Standardmetod hos alla tillverkare.
* Tryckt handbok = Visst, erbjuds inte, men saknas av väldigt få. Jag har besökt bokstavligt talat tusentals Adobe-kunder, nästan ingen öppnade handböckerna, utan de ligger ofta inplastade i kartongerna som står undangömda i någon skrubb.

Jag vill också passa på att nämna att priserna för programpaketen stadigt har sjunkit och/eller inkluderat fler program = bättre affär.

Jag vill inte ifrågasätta riktigheten eller rimligheten i din upplevelse, men kanske du kan minska ner lite på svaveloset? Du har faktiskt inte täckning för vad du skriver, varken om Adobe eller om FileMaker.

Jag hoppas att du förstår att gränsen för vad ett företag kan göra i form av support och produktutveckling och vidareutveckling av produkter begränsas av den ekonomiska avkastningen kan beräknas vara för att göra det kontra vad den kostar. Det låter på dig tycker jag som att programvaruföretagen minsann skall gå med förlust, allt annat är oetiskt och "att djävlas med kunderna". Men jag missförstår dig säkert?

FileMaker brukar komma med en liten tryckt handbok som täcker installation och ett par saker efter det (en förklaring av databaser och relationer brukar finnas i den) och en väldigt omfattande inbyggd hjälp. Just den inbygda hjälpen är en av nyheterna i FileMaker 9, man har lagt mycket tid och pengar på detta:

FileMaker 9.0 - Övriga nyheter

Learning center länken leder hit:
http://www.filemaker.com/nine/

Sedan tidigare finns mycket resurser för FileMaker-användarna:

Gratis instruktionsfilmer - FileMaker Video Tutorials
http://www.filemaker.com/products/fmp9/video_tutorials.html

FileMaker Web Seminars
http://www.filemaker.com/support/webinars/seminars.html

Förutom detta så finns hos Filemaker deras Tech Support databas och massor med mera information tex under Support och Community. Andra organistioner, privatpersoner och företag (tex mitt) driver webbplatser och forum med mera hjälp för FileMaker-utvecklare.

Missa förstås inte den svenska webbplatsen om FileMaker Pro som drivs av Svenske Generalagenten Trigono: http://www.filemaker.se/

Men då vi testade en PreRelease Software så medföljde inte den vanliga dokumentationen i form av manualer mm. Det fanns dock lite PDF-filer med instruktioner för de som skall testa programmet och lite info om de nya funktionerna.

he,he,he dom får och bör tjäna massa med pengar, tillhör inte kategorin att allt på nätet är fritt.
Min upplevelse ang. Adobe är verklighet, eller som jag läste på en blogg "Dear Adobe, what the hell happend to you?" Adobe känns lite som om dom övertagit Quarks gamla roll.
Marknaden idag borde rimligen vara större än för 10-år sedan och ändå upplever jag att min fick mer och bättre support då.
Och du jag har inte ens gnällt att en uppgradering i Sverige av FM kostar lika mycket som en ny licens i USA, tycker det är ok. att betala 1000:- extra för en sv. ver.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-13 20:03

jag vet inte hur det är med nya FileMaker, men Adobes C3 kräver INGEN aktivering för volym-licenser (=företagsköpta). Det är givetvis dessa som sedan sprids som piratprogram. Alltså - att införa krav på aktivering för enskilda licenser (=mest privatpersoner) förhindrar piratkopieringen med 0%.
Nej, någon realpolitik ligger inte bakom detta beslut - det är en markering, ingenting annat - ett budskap om programs copyright och värde - för många höjer det också stausen om ett program kräver seriös aktivering. Det känns "dyrt" och "bra".

Om det är "rätt eller fel" av företagen att köra med aktivering har jag inga åsikter om - det är deras produkter och dom gör vad dom vill med dom - och jag behöver inte köpa dom om jag är sne på dom etc etc etc - eller så diggar jag deras mjukvara så pass att jag lätt biter i det sura äpplet.

Mjg,

Jag tror att du inte har någon som helst aning om vad du pratar om utan att du bara "tror". När jag jobbade på Adobe så MÄTTE vi graden av piratkopiering. Därefter införde vi aktivering på testmarknader och testprodukter och mätte sen igen och det är inget snack om saken - aktivering minskar piratkopiering. Detsamma gör Microsoft, Symantec, FileMaker osv.

Att produktaktiveringen ligger på ej-volume-licenser har att göra med att majoriteten av såväl FileMakers som Adobes produkter säljs till mindre företag, där flerparten startar med single-licenser och när man så småningom märker att det inte går att hålla på att trassla med sånt går man över på volymlicenser. (Som kuriosa kan jag tala om att förvånansvärt många företag fortsätter pga av bristande kunskap och bristande samording att köpa single-licenser till ett högre pris än de behöver)

Till och med jag som liten utvecklare kan konstatera precis samma sak. De script och program som jag släppt helt oskyddade sprids vind för våg medans de jag bryr mig om att skydda gör att jag får sälja nya licenser.

Det är inget snack om saken - aktivering minskar piratkopieringen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-13 22:47
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Mjg,

Jag tror att du inte har någon som helst aning om vad du pratar om utan att du bara "tror".

Det stämmer - allt jag tänker och skriver är baserat på "tro". Nu "tror" jag på vad du säger - eftersom du är inside the bizniz. Det enda jag känner tvekan inför är om piratkopieringen verkligen minskar mätbart med aktiveringsprincipen. Min magkänsla talar emot det.

Hur mäter man piratkopiering?

Jag har samma erfarenheter som Richard, många företag köper enstaka licenser länge och har väldans dålig koll på det och betalar för mycket.

Det säkraste sättet är genom att BSA och andra organisationer och/eller polis- och åklagarmyndigheter gör inventeringar.

Utöver det finns det en rad modeller för att beräkna den verkliga användningen av mjukvara genom att titta på produktionen av till exempel trycksaker och utifrån beräknad produktivitet titta på hur många användare som krävs.

På motsvarande sätt kan man jämföra hårdvarulåst programvara före och efter hårdvarulåsning för att få uppfattningar om andelen piratkopierade licenser.

Personligen har jag svårt att förstå att någon på fullt allvar kan tro att det inte har någon effekt. Allt som försvårar/underlättar saker har någon effekt.

Som jag ser det är påståenden av typen "kopieringsskydd minskar inte piratkopiering" lika fåniga som påståenden om att svensk alkolholpolitik med försvårad tillgänglighet av sprit inte minskar alkolholskadorna (vilket det gör och det kan man mäta med extrem ackuratess pga av andelen döda i skrumplever)

Jag skulle vilja hävda att det är de som påstår det som har bevisbördan. Visa mig ett enda, bokstavligt talat ett enda, argument som kan utvärderas och mätas på ett intersubjektivt sätt som visar att aktivering inte minskar piratkopiering så lovar jag att jag ska lyssna uppmärksamt.

Jag tror att aktivering kan få fler företag att hålla bättre kontroll på sina licenser, och att det innebär att den piratkopieringen minskar. Men, jag tror också att det har motsatt effekt på andra ställen. Jag är helt säker på att en god kundrelation är grunden för att det ska gå rätt till, där ingår att man litar på kunderna.

Ta bara en sådan sak som kundtidningen som nämndes tidigare. Kanske i praktiken mest ett reklamblad för vad man kan göra för kul med produkterna, men man får också en mer personlig relation mellan tillverkare och kund. Jag tror att bara en sådan sak kan sporra fler att betala för sina licenser.

Skillnaden mot aktivering är att det gör att företaget uppfattas som trevligare och personligare, vilket i sin tur är en vinst som kan leda till fler försäljningar. Aktivering kan mycket väl göra sitt jobb, men jag tvivlar på att det är det bästa sättet.

Aktivering har som ni säger också negativa effekter och kan reta upp kunder. Kanske inte så mycket för det faktiska besväret (som är mycket litet) utan för att det kan uppfattas som att ens heder och ärlighet ifrågasätts.

Personligen tycker jag att att just aktivering är en ganska liten sak att bli upprörd över. Däremot har både FileMaker och (speciellt) Adobe vanvettig prispolitik som diskriminerar kunder utanför Nordamerika. Själv tjänar jag så mycket pengar på att använda de här programvarorna att jag har "råd" att bli diskriminerad, men det gör mig i alla fall irriterad att veta att jag betalar 20-40% mer än andra användare för exakt samma produkt.

1
Bevaka tråden