Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EFI password?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-07-13 16:10

På vanliga datorer med BIOS så brukar det ju gå att lägga in ett lösenord för att boota.
Antar väl att man kan göra något liknande med EFI?

Hur i såfall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 16:33

Titta efter ett program som heter Firmware-lösenordshanterare på Disk 1 av de två skivor som följer med datorn.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-07-13 16:59
Ursprungligen av acke:

Titta efter ett program som heter Firmware-lösenordshanterare på Disk 1 av de två skivor som följer med datorn.

Testade med det nu. Men när man startat om så är det ingen skillnad!?
Bootar som vanligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 17:32

Det blir ingen skillnad förrän du försöker starta med C, N, T osv nedtryckt.

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-07-13 18:23
Ursprungligen av acke:

Det blir ingen skillnad förrän du försöker starta med C, N, T osv nedtryckt.

Aha, men det gick då utmärkt att boota men OS X DVD från rEFIt. Eller behövs det inte med min DVD eftersom jag installerade med den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 19:09

Jag förstår inte. Menar du att det inte var några problem att starta upp från DVD efter du lagt in lösenord?

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-07-13 20:51
Ursprungligen av acke:

Jag förstår inte. Menar du att det inte var några problem att starta upp från DVD efter du lagt in lösenord?

Nej. Bara att stoppa i skivan, starta datorn, välja "Boot OS X from CD" i rEFIt, och köra...

Ursprungligen av emil.s:

Nej. Bara att stoppa i skivan, starta datorn, välja "Boot OS X from CD" i rEFIt, och köra...

rEFIt är ett program du har lagt in. Det är inte samma sak som EFI. Läs här för dokumentation om rEFIt.

http://refit.sourceforge.net/doc/

  • Medlem
  • Hedemora
  • 2007-07-13 22:01
Ursprungligen av larsrohdin:

rEFIt är ett program du har lagt in. Det är inte samma sak som EFI. Läs här för dokumentation om rEFIt.

http://refit.sourceforge.net/doc/

Jo det vet jag. EFI (Extensible Firmware interface), är ju det nya "BIOS". rEFIt är en bootmanager för EFI.

Vill dock att man ska skriva lösenord INNAN rEFIt startas.
Och innan man har möjlighet att boota en CD med "C".

1
Bevaka tråden