Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar om vid namngivning av nya mappar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-07-11 21:10

Idag började min MBP Core 2 Duo helt plötsligt att uppföra sig konstigt. När jag skapar en ny mapp och namnger den blir skärmen blå, stänger av samtliga program och startar igen efter 15 sekunder, som en snabbomstart, fast då utan att öppna programmen igen. Ytterst irriterande som ni förstår. Ergo: vad har hänt och framförallt vad gör jag åt saken? Jag har nämligen massa dokument på skrivbordet som jag nu vill städa och lägga dessa dokument där de hör hemma, d v s i mappar.

  • Medlem
  • 2007-07-11 21:15

kan vara så att någon fil på skrivbordet spökar, prova att göra en ny mapp
i din hemkatalog, blir det samma problem där? Om inte testa att lägga allt
som ligger på skrivbordet i den mappen och sen testa gör en ny mapp på skrivbordet.
Om det funkar så är det bara plocka manuellt tills du ser vart det strular...

Låter som att det bara är Finder som startar om, inte hela datorn.

Om du har en systemskiva, som går att starta från, så kan du göra det genom att hålla ner C-tangenten med skivan i, sedan väljer du att sköra skivverktyg och sedan reparera skiva. (Reparation kan inte göras på samma skiva man startar från, därav starta från CD/DVD). Om några fel hittas, kör reparationen om och om igen tills inga fel hittas. Om samma fel hittas och inte verkar kunna lagas efter att par tre försök, då kan man misstänka att disken är trasig. Då hoppas jag att du har backup.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-07-11 21:50

Tack för båda tipsen! Det var inget problem att skapa ny mapp i hemkatalogen och namnge den. Så jag fortsätter med ditt tips, "ML". Funkar inte det så fortsätter jag med ditt, "Taz". På min förra dator, en Ibook, kraschade HD:n för att den var för full. Det var inget kul men de symptomen känner jag igen och HD:n är långt ifrån full. Men ja, jag har gjort en hyfsat ny back up på extern HD. Jag återkommer med rapport. Förhoppningsvis en positiv sådan.

Prova att ta bort .DS_Store för den mapp/de mappar du har problem med. Någon .DS_Store kan ha blivit korrupt..

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-07-11 22:25

Ok, men problemet är att problemet infinner sig vid skapandet av alla nya mappar.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-07-11 22:40

STORT TACK "ML"!!! Jag gjorde som du sa och nu funkar det. Jag tog dock inte objekt för objekt utan tog flera åt gången så jag vet ännu inte exakt vilket objekt det var som var boven men det kan jag ju ta reda på nu. Vet du eller någon annan anledningen till att datorn regerade som den gjorde? Var det helt enkelt för många objekt på skrivbordet (det gillar ju inte datorn) eller var det något objekt som var orsaken?

  • Medlem
  • 2007-07-12 07:37

Perfekt att det funka!
Jag skulle gissa på att det kan vara någon fil med förhandsvisning
och när ikonen/förhandsvisningen ska visas så hänger sig Finder.
Förmodligen någon trasig ikonresurs...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2007-07-13 16:05

Ok! Jag har (hade...) en hel del pdf-filer på skrivbordet. Tack än en gång för svar!

1
Bevaka tråden