Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste verkligen ha hjälp med det här nu! Windows och nätverksproblem!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-01 13:22

Som rubriken säger; filer som delas ut på nätverket från Windows-datorn syns ej på min mac. Filer som delats ut innan problemet uppstod (de filer som alltid delas ut) syns utan problem, och går även att hämta från datorn.

Vad är felet?

Har haft denna tråd uppe nu i några veckor, men ingen har sett den. Vet att man ej ska göra så här (skapa flera trådar), men då kanske nån kan ta bort den gamla, för precis som rubriken säger, behöver jag verkligen hjälp med det här.

/Adam

Vad gjorde du något innan problemet uppstod?
Har du provat att konfigurera om det hela?
Hur kopplar du upp dig mot Win-maskinen?
Har du provat att göra en helt ny share från Win och se om den fungerar korrekt?

Du kanske få göra det gamla vanliga Win-admin mantrat Reboot, Reboot, Reinstall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-01 13:39

Grejen är ju att problemet bara kom en dag. Utan någon som helst anledning.

Senast redigerat 2007-07-01 14:41

Ett bra sätt att få mera svar är att skriva en tydligare fråga, du vet, underlätta för de som skall hjälpa dig.

Om jag förstår dig rätt har du en mac och en windowsmaskin. Det finns filer delade på Windowsmaskinen som både syns och inte syns på Macen.

Då misstänker i alla fall jag direkt att det är vissa rättigheter på de utdelade filerna som syns och det är andra rättigheter på de som inte syns. Så jag skulle börja med att titta på Windowsmaskinen, inte på Macen. Du berättar inte i din fråga om du kollat detta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-01 14:40

OK, ska förklara bättre nu.

1. Min bror har en windowsmaskin. På det lokala nätverket har han delat ut mängder av filer, som musik.

2. Har i ett år utan några som helst problem kunnat gå in på hans dator genom Findern>nätverk och kopiera över filerna till min Mac.

3. Helt plötsligt en dag, när min bror la ut lite nya filer, var det omöjligt för mig att hämta dem. Jag kan oftast se mapparna (till exempel Björk - Valfri skiva) men när jag öppnar den mappen, är den helt tom. Kopierar över mappen till min dator; samma problem. Det lustiga är att sedan detta hände första gången, har jag EJ kunnat kopiera över några NYA filer. Alla filer han har skaffat sen den händelsen syns alltså inte på min dator. Alla filer som han delade ut INNAN händelsen fungerar att hämta och se precis som vanligt.

Han själv påstår att han INTE har gjort några ändringar, ska ta och fråga han igen. Jag kan få tag i filerna genom att använda min iPod som hårddisk, vilket är omständigt, men det fungerar.

Hoppas mitt problem är mer förstårligt nu.

Rättigheter skulle även jag gissa på.

Jo - en gammal sanning i datorvärlden är att oavsett om användaren har ändrat något eller inte uppstår ändringar i alla fall, så är det bara. Så bara för att någon är tvärsäker på att inget är ändrat eller framförallt - att inget är ändrat av honom eller henne, så betyder det inte alls att allt är lika som förut. Om du förstår vad jag menar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 23:23

Fungerar inte att ändra rättigheterna...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-12 09:23

Skapa en helt ny share på Windatorn, lägg några filer av dom nya filerna och några av dom gamla där och se vad som händer. Filrättigheter är ett sant helvete på Win.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 09:45

Oki ska testa, återkommer med resultat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 10:49

Den mappen som vi gjorde nyss med både gamla och nya filer, i den syns inget material längre (varken old stuff eller new stuff).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-07-12 10:50

Om du kopplar upp dej mot den från Macen, kan du kopiera in nåt i den eller skap en ny map i den från Macen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 11:04

Nopp, saknar behörighet säger Finder.

Samma arbetsgrupp? http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107137

Du har även gjort allt som står här?

Mac OS X: Setting up Windows File Sharing
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107083

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 11:13

Jag antar det (i mappen som heter Workgroup finns det inget, men vi har en mapp i hushållet som heter som vår gata, där alla datorer ligger).

Mappen Workgroup - vad talar du om?

I Windows fildelningsprotokoll (SMB) så är det så fiffigt att det är TRE saker som identifierar en person som försöker ansluta, user, pass och en sak till - vilken arbetsgrupp man hör till, dvs Workgroup. Denna inställning är default just ordet "WORKGROUP" både på Mac och på PC, men om någon pillar på den så slutar ju saker att fungera. Om du sitter på en mapp som har Workgroup "WORKGROUP" och försöker ansluta med ett user/pass till en PC som har Workgroup "NISSEGATAN" så spelar det ingen roll hur många gånger du provar, det är fel Workgroup. Är du med?

Länkarna jag skickade till dig visar hur och var du ändrar Workgroup i Mac OS X, det finns en motsvarande inställning på PC under systeminställningar datorinformation någonstans (vill jag minnas). Så kolla på Macen, kolla på PC. Är det fel - ändra så att det är exakt samma. Versaler och gemener spelar roll, så skriv exakt samma.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 12:46

Nu vart det väldigt smått, men jag ska förklara varje bild:

1. Workgroup-mappen; tom (har aldrig använt den).
2. Balder-mappen, där alla hushålletsdatorer finns.
3. Ett album valt på PC-datorn; filerna finns ej där.
4. Ett äldre album, alla filer finns tillgängliga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 12:37

Grejen är ju att "Nissegatan" har fungerat UTAN NÅGRA SOM HELST PROBLEM FÖRUT. Varför är lösningen då att hålla på med något som heter wokrgroup?

Ska posta lite bilder snart, så ni verkligen förstår vad jag pratar om...

Kära Adzams, det är fullständigt ointressant hur det har varit förut och det är också ointressant att ingen har ändrat något. Något ÄR annorlunda för det fungerar inte, av det finns det bara en slutsats, något eller någon har ändrat något.

Så om jag talar om för dig vilka saker det är bra att du kollar, för det är dessa som kan vara fel, så behöver du alltså inte svara med - det fungerade förut så därför tycker inte du att du skall behöva kolla det, för det fungerade förut. Är du med?

För mig är det helt slöseri med tid om jag ger dig pekare till vad som kan vara fel som du inte kollar upp, tar jag mig tid att hjälpa, så måste du kolla vad jag säger, annars är det ingen mening att jag eller för den delen någon annan, skriver något mera.

Felsökning handlar om att utesluta saker, man utesluter först de felkällor som är enkla att kolla innan man ger sig på att fundera över mera ovanliga felkällor. Rättigheter är det första, Workgroup är det andra och det spelar ingen som helst roll att "ingen ändrat något" och "det fungerade ju förut", det är bara att kolla, annars är det ingen som helst mening att fortsätta felsöka , om något basalt inte är kollat och det är där felet är.

Vill du ha hjälp i ett forum - svara på de frågor som de som försöker hjälpa dig ställer och kolla de saker som du uppmanas att kolla. Tag dig också tid att förklara ordentligt vad, när och hur något inte fungerar och säg inte bara att något inte fungerar, det ger liksom inga ledtrådar. Ok? (I alla välmening).

När du tar en skärmdump:

Shift + Kommando + 3 ger HELA skärmen.

Shift + Kommando + 4 ger dig en markör att markera ett område med.

Shift + Kommando + 4 följt av ett tryck på mellanslagstangenten ger dig ett sikte, klicka på valfritt fönster så fotograferas det.

Tyvärr ser jag inte vad bilderna föreställer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 13:41

Beskrivningen av bilderna finns ovanför.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 13:18

Vad är det som ska förklaras mer? Har verkligen gett alla ledtrådar som går att ge!

Som det kanske märks är jag knappast superduktig när det kommer till nätverk och sånt, och istället för att ignorera dina frågor (som ställs till någon som har koll på såna här grejer) svarar jag efter bästa förmåga.

Att säga att det är ointressant hur det har fungerat i ett år nu tycker jag är dumt sagt. Det är ju den lösningen jag är ute efter, och därför förklarar jag hur läget har vart. Samma sak med att ingen har ändrat några inställningar; många saker som blir fel på datorn brukara vara saker som man själv INTE har ändrat på (i alla fall för mig).

Trodde även att bilderna skulle räcka, då jag har förklaring, men kommer snart med nya (din lilla skola behövdes med andra ord inte).

Men har du inte kollat workgroup i din dator och PC så kan jag lägga ner detta. Det står på denna sida var du kollar på Macen: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107137

Programmet du skall starta ligger här:

Program > Verktyg > Kataloginställning

Klicka låset, ange user/pass, klicka SMB, klicka knappen, kolla stavning.

Kolla sedan samma stavning på PC-sidan, du får leta rätt på den själv var den är. Någonstans under Intällningar > Dator/System eller vad det nu heter.

Vad är en Workgroup?
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107138

Instruktioner
http://lifehacker.com/software/mac-os-x/how-to-mount-a-windows-shared-folder-on-your-mac-247148.php

Mera tips från denna webbsite, för nu ger jag upp i alla fall.
http://www.macwindows.com/

Lycka till!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-16 15:59

Nu är jag tillbaka, struntade i problemet ett tag, men nu är det åter aktuellt!

Har kollat vilken workgroup det är på PC:n; exakt samma som jag har.

Det måste ju, som vissa har sagt, ha något med rättigheter att göra. De mappar som är utdelade från PC:n säger att alla rättigheter är "öppna" (jag ska både kunna läsa och skriva från min mac med andra ord).

Finns det nått mer man kan göra med Windows rättighetsinställningar? Eller har man bara utforskaren till sitt befogande?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-16 16:10

EDIT: Hittade lösningen själv! Delar med den här om det är nån som får liknande problem:

1. Välj "Dela ut den här mappen".
2. Välj "Säkerhet"
3. Kryssa nu i alla rutor åt alla olika användare (man förstår vad jag menar när man ser det).

/Adam

Själv?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-17 16:52

Ja.

Hade ju ingenting med workgroup att göra direkt.

Dock förstår jag lite vart du vill komma, därför skriver jag detta...

...tack alla som ville hjälpa mig!

1
Bevaka tråden