Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VARNING för QuickTime 7.2 ?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OBS! Många användare rapporterar att ALLA Rosetta-program (dvs hela Rosetta) slutar fungera i och med QuickTime-uppgraderingen!

Jag har själv inte vågar prova just nu för jag är absolut beroende av flera rosettaprogram

Uppdatera med stor försiktighet med andra ord.

Jag har precis kört in den på min maskin och ska testa men jag måste först slå av uppdateringen för alla klienter...

Nyinstallerad CS 2 fungerar fin fint på min Macbook Pro C2D.
Även Office 2004 fungerar som det ska.

Senast redigerat 2007-07-12 09:31

Enligt inläggen på MacFixit verkar det framförallt vara Microsoft Office som inte fungerar efteråt för vissa....

Det enda jag kör i Rosetta är MS Office, och det funkar fint efter uppdatering av QuickTime.

Håller på med uppdatering på backupdisken, och ska testa om Office fungerar efter det.
Apple har blivit rent bedrövliga, ena uppdateringen efter den andra och bara strul.
10.4.10 är rena katastrofen

Jag tycker det är underligt men jag har aldrig haft några problem efter någon uppdatering. Undrar vad jag inte gör som alla andra gör...

Nu uppdaterade jag både iTunes och Quicktime, på min backupdisk, ifall de skulle gå åt pipan.
Mina vanliga rutiner när det gäller Apples uppdateringar så kör jag Reparera Skivbehörighet före och efter (skiter i vad andra anser om det) och innan fanns inga fel, men efter uppdateringen, som alltid när det gäller iTunes, detta.
Kan nämna att min Excelfiler öppnades och jag lugnat mig lite...:">

Office verkar fungera fint efter uppdateringen hos mig.

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-12 11:38

Håller med Mattias; har aldrig upplevt några problem (peppar peppar!). Brukar dock starta om datorn en extra gång efter upptaderingar, då det kan bli slött annars.

Har heller aldrig upplevt några problem

funkar fint utan att reparera behörigheter (vilket jag aldrig brukar göra) men vissa verkar tro att man måste göra det innan man kan gå utanför dörren.

Ursprungligen av Mannys bone:

funkar fint utan att reparera behörigheter (vilket jag aldrig brukar göra) men vissa verkar tro att man måste göra det innan man kan gå utanför dörren.

Men efteråt.
Har du aldrig kollat all skit som Adobe ställer till med?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

OBS! Många användare rapporterar att ALLA Rosetta-program (dvs hela Rosetta) slutar fungera i och med QuickTime-uppgraderingen!

Jag har själv inte vågar prova just nu för jag är absolut beroende av flera rosettaprogram

Uppdatera med stor försiktighet med andra ord.

Jag har heller aldrig haft problem med uppdateringar via Apple. Vilka är "många användare" ? I vilket fall som helst fungerar alla mina Rosetta-program inkl. Office.

"Många" bör väl var de kommentarer som flyter in på MacFixit
Ett tiotal än så länge

Här är mer att läsa ang Rosettas försvinnande

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1039074

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-07-12 18:09

Inga problem med vare sig denna eller andra uppdateringar från Apple. Har kört OS X sen första versionen kom på allt från Blåbär G3an till Dual G5 och nu även Intel-macar. Som sagt... inte ett enda strul efter någon apple-uppdatering på någon av maskinerna. Brukar reparera behörigheter lite då och då men absolut inte både före och efter en systemuppdatering. Det blir lite när jag känner för det, och visst... alltid är det något som repareras.

Fler rapporter om Rosetta-döden finns på versiontracker och macupdate mm

Tydligen beror problemet på Java 6, som man kan ladda ner om man har utvecklarkonto hos Apple. Har man inte det installerat ska det vara grönt (andra fulhack i systemet, kan ju förstås fortfarande ställa till med problem).

Jag är skeptisk till att det stämmer att Java 6 är orsaken. Det är alldeles för många "vanliga" användare som drabbats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 12:54

För mig funkar allt utan problem.
Känns som det är de som "fixar och trixar" massor innan uppdateringar och har en massa data-voodoo för sig som råkar ut för problem.

Folk måste förstå att det kan räcka med en plugin eller att ett program lägger in en egen kext för att datorn ska få massor med problem. Kanske i helt andra delar av systemet eller långt efteråt.

Tyvärr är det ofta de som skyfflar in massor med saker i sin dator som skriker högst när det skiter sig.

Tillägg: 4600! Toblerone!

Senast redigerat 2007-07-13 13:18

Jag startade en tråd om detta problem (sökmotorn fungerade inte då jag fick problemet) och fick tips dels om denna tråd men även två fixar för att lösa det som jag har beskrivit i tråden:

Vissa program startar inte? (Dreamweaver, Fireworks, Word, Entourage, Excel)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-13 17:43

Nu läste jag mitt inlägg ovan och ser att det var lite hårt kanske. Var inte riktat mot någon här utan rent allmänt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-17 22:24

En orsak är Java 6 som det redan har sagts (Hardmac), men nu finns det en officiell lösning från Apple också.

1
Bevaka tråden