Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut uppochner?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-04 13:54

Hej vänner,
Har någon nån idé på hur man kan få FileMaker att skriva ut uppochner?

Vi skriver ut fakturor på förtryckta talonger, och på de flesta funkar en skrivarpreset jag gjort, men på en viss dubbelsidig faktura så vänds dokumenten 180° uppochner. Jag skulle antingen vilja vända alla andra utom den 180° eller vända just de.

Har ni nån idé på hur man får Filemaker att skriva ut upponer, eller på hur man kan säga åt skrivaren att göra det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 15:29

Normalt så får man ¿ genom att hålla in Shift + Alt + ?
Det borde fungera i Filemaker, men kan inte prova¡¡

Jag tror inte frågan handlar om det upp- och nervända frågetecknet, utan om hur hela utskriften ska kunna roteras 180°.

Det kan tänkas att det finns något i skrivarinställningarna som tillåter rotation men sånt är lite beroende på skrivarmodell. Om inte annat så borde det ju funka att göra en layout där man roterar allt och sen skriver ut. Ser såklart konstigt ut på skärm, men det kan man ju göra ett "skriv ut"-manus som byter layout, skriver ut och sen byter tillbaka till ursprungslayout

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-04 17:59

Tack magnur, men det är som Richard säger, jag vill rotera hela utskriften 180°.

Vi får nog be filemakerkillen fixa det i scriptet ja.

Du skan skapa en layout där alla objekt är uppochner ja. (Kanske inte portaler förresten).

Kan du inte bara vända papperet?

En sak till JonesH, du skriver att FileMaker-killen skall ordna det i scriptet, det är inte säkert att det går att lösa. FileMaker kan lagra vissa utskriftsinställningar och ändra dem vid utskrift, men jag är inte säker på att rotation ingår i det knippet med inställningar. Som Richard säger beror det lite på skrivarmodell. FileMaker kan tex inte byta skrivare från en till en annan - utan plugins vill säga. Det finns ett antal sådana plugins och detta har diskuterats här på 99.se förut. Med det menar jag: Sök.

Mannys bone: Att vända pappret är nog en bra ide om det är någon enstaka utskrift i veckan, men av fakturor.... Nä, det är inte meningen att man när man har en databas som FileMaker skall göra manuella handgrepp, det är nästan hela poängen.

En tredje lösning är helt enkelt att köpa en ny bättre skrivare som har duplexenhet, dvs har dubbelsidig utskrift, sådana kostar från 6000 till 9000 eller mera.

Senast redigerat 2007-07-06 10:15

Här är ett företag som gör en plugin för att byta skrivare med manus i FileMaker, det finns alltså flera:

MyFMButler
http://myfmbutler.com/index.lasso?p=367

Om det inte påverkar layouten så borde det gå att spara fakturorna som ett PDF samt öppna dem i Förhandsvisning och rotera dem där. Bara en tanke.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-11 02:47

matrix; det var så jag löste det sist
Taz, tack för dina förslag. Vi har en dyr och fin skrivare (Xerox 7228, tror den kostar typ 90k) och den har onekligen duplexskrivare. Jag tror jag gör så att jag i layouten lägger in en tom sida först precis som i den andra varianten (som sker mer sällan). Sen får jag anpassa alla så den skriver ut och viker papperet ordentligt.

1
Bevaka tråden