Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arkivering vid OS X ominstallering?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-10 21:58

Hejsan.

Skulle vilja rensa ut totalt. Problemet är att jag har bara min disk som sitter i min iMac. Och har en del filer jag vill spara. Så har jag hört nått om något som kallas för arkivering. Att man kan göra detta i samband med nyinstallation av OS X. Nån som kan förklara närmre?

Tack på förhand

Jo, lite enkelt så startar du upp datorn med startskivan genom att stoppa i skivan och trycka ner tangenten C när du startar om datorn. Då kommer du in i installeraren, och där kan du installera om systemet, samt välja att arkivera befintliga filer.

Något sånt tror jag att det är, har inte gjort det själv, se.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-10 23:13

Men, att bränna en CD med det viktigaste innan är ju inte fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-10 23:34

Ok men vad händer i praktiken då?.

För om jag har förstått det hela rätt så gör den en nyinstallation av OS X och lägger den "gamle" vid sidan om så man kommer åt alla filer som låg i den. Men hur ser detta ut?

Ja bränna en skiva med det viktigaste funkar ju men när man har 60 GB musik och 60 GB musikvideos som för mig är det viktigaste så är det rätt drygt. Annars är det ett bra tips :).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 01:07

I praktiken funkar det i 99,9 fall av 100. Allt ser ut som förut, men du har en mapp som heter "Old system" i vilken det gamla systemet ligger. (jag vet, det är shockande ) Du kan ta bort den om du vill.

Program och användarkataloger ligger kvar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-11 13:10

Program och användarkataloger ligger kvar var? i den nya installationen eller i mappen Old System som du säger?

För jag vill inte att program som jag själv installerat ska vara kvar i den nya installationen. Det ska vara som om man formaterat datorn men mina filer som t.ex. musik, videos bilder. Ska finnas kvar sen om dem inte ligger på samma plats eller nått sånt gör inget. Och det är det jag undrar över var sånt lägger sig. I "old system" eller i det nya på samma plats som det låg innan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 13:56

I den nya installationen. Fast hur är det med /Library?

1
Bevaka tråden