Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple planerar billigare Nano-baserad iPhone?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt denna källa:
http://www.reuters.com/article/technologyNews/idUSN0929372220070709

Apple filed a patent application document dated July 5 that refers to a multifunctional handheld device with a circular touch pad control, similar to the Nano's scroll wheel.

"We believe that iPod Nano will be converted into a phone because it's probably the only way for Apple to launch a lower end phone without severely cannibalizing iPod Nano," he said noting that the new phone could have "rather limited functionality."

"... without severely cannibalizing iPod Nano ..."

Just med det där kan man ju fråga sig om det egentligen är ett problem att en produkt från Apple säljer på bekostnad av en annan produkt från Apple. I vilket fall går ju pengarna till Apple så de kan omöjligt ha något emot det.

Om det innebär att Apple gör en sådan telefon väl begränsad, just för att inte försäljningen av nuvarande iPhone skulle påverkas negativt menar jag att de skjuter sig i foten. Det är något de kan göra om kunderna bara kan välja bland Apples produkter, men då det finns ett antal andra telefontillverkare kan det istället gå som jag upplevde hände under perioden då Apple omotiverat ströp iBooks möjlighet att visa bild på flera skärmar, kunderna vänder sig till andra tillverkare istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-10 23:17

Grejen är väl att det kostar att utveckla flera produkter, och då gäller det att välja den produkt som troligtvis säljer mest. Bättre att ha en produkt som säljer enormt mycket, än två som "äter" på varandra och drar ner vinsterna (eller nått).

Men det är väl ganska tveklöst att det kommer fler versioner av iPhone, om nu Apple på allvar ska slå sig in på mobilmarknaden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 14:45

Självklart kommer det fler versioner av iPhone, men just nu tror jag Apple är rätt nöjda.

Jag var tveksam till de där spekulationerna och efter att ha läst RD senaste är jag stärkt i min tro att de inte kommer att hända inom den närmaste tiden: Kevin Chang, iSuppli and The iPhone Nano Myth

Apple kommer förstås att leverera fler iPhone-modeller, men jag tror inte på en i nano-storlek inom en snar framtid.

Bonus är att RD också tar upp de rätt fåniga BOM-uträkningar som iSuppli alltid levererar, som om det har något att göra med Apples totalkostnader, ungefär lika intressant som kostnaden av att pressa Vista på DVD:

Remember when iSuppli reported that manufacturing Windows Vista costs all of $2.50 for the box and DVDs, informed us that Microsoft's profit margins were 10,000%, and suggested the price of Vista was therefore about to plummet? That didn't happen of course, but if it had perhaps it would be more obvious how simplistic and silly it is to draw broad conclusions based upon its tear-down estimates.

Nu är det väl inte iSuppli som är problemet utan att deras rapporter tas som sanningar av oseriösa journalister som skriver artiklar som "Apples vinst på iPhone är 50%" och ger bränsle till Apple-hatarna.

Ok, detta är galet, men nu hänger AppleInsider på ryktena om en mindre billigare iPhone innan jul. Den ska vara mer som en iPod fast med enklare telefonegenskaper.

Jag vet inte vad jag ska tro, det hela låter galet, men AppleInsider sig ha väldigt trovärdiga källor som menar att en mindre, billigare iPhone varit en del av planen hela tiden och utvecklats parallellt:

Extremely reputable sources have told AppleInsider in recent weeks that the company's iPhone roadmap for the 2007 calendar year includes not one but two distinct models, the second of which is set to turn up just months after the first.

According to one source, development of the second model has followed so closely on the heels of the inaugural iPhone that it was making its final pass through engineering around the same time that today's model hit the manufacturing lines back in May or early June.

Conceived as a scaled back, lower cost alternative to today's iPhone, the second iteration of the handset is presumed to marry iPod functionality with rudimentary cellular capabilities. More resource-heavy Internet browsing and e-mail capabilities are not expected of the device.

In providing the first visual descriptions of the handset, long-standing industry sources -- who've continually been in tune with Apple's future music directions -- have dubbed the device "an iPhone nano" because they say it best describes the the handset's overall form-factor and aesthetic.

AppleInsider: Sources: Apple set to grow iPhone family pre-holidays
MacRumors om detta: iPhone Nano - For Real?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-20 01:09

Varför låter det galet? iPhone kommer alltså att utvecklas som iPod gjorde, är väl inte så konstigt.. hur tror du Apple annars kommer att slå sitt mål på 10 miljoner enheter (för Steve sätter ju alltid sådana mål han kan slå)

Ursprungligen av boris91:

Varför låter det galet? iPhone kommer alltså att utvecklas som iPod gjorde, är väl inte så konstigt.. hur tror du Apple annars kommer att slå sitt mål på 10 miljoner enheter (för Steve sätter ju alltid sådana mål han kan slå)

Det låter galet att den ska komma redan nu, så nära inpå den första iPhone-modellen. Att fler modeller är påväg är naturligt, men jag trodde inte det skulle hända redan nu.

Målet med 10 miljoner enheter gällde enbart för 2008, så Apple måste inte komma med en modell redan nu, snarare tvärtom.

Notis: Målet är egentligen högre, för Jobs sade 1 procent av marknaden och uppskattade den till 1 miljard telefoner, men det är siffrorna från 2006. Marknaden är rimligtvis större 2008 och därmed måste Apple sälja fler än 10 miljoner för att nå målet om 1 procent (vilket jag tror dom lyckas med).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-20 12:29

Redan, innan den ens kommit till Europa? Det enda som pekar på att detta är troligt är att man vill ha del av julrushen. Jag är tveksam till ryktena om att behålla hjulet på nanon och använda den att styra hela telefonen. Känns som en dålig idé.

1
Bevaka tråden