Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Städa bland ICC-profilerna?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en hel drös med ICC-profiler på burken. De irriterar mig. De är många. Jag har installerat Photoshop CS3 och Nikon Capture NX. Varje program installeras med sina profiler.

Mina fråga är: vad ska jag ha alla onödiga profiler till? Jag använder (mig veterligen) bara tre profiler. Den ena är den jag själv mätt upp med hjälp av fotospektrometer, de andra kommer från Proprint och Crimson (softproof).

Är det lämpligt att ta bort de profiler som inte används? (Hur vet jag vilka som används förresten?)

Det är sannerligen ett I-landsproblem men jag måste fråga om detta.. Tillråder eller avråder ni en städning i "profilbiblioteket"?

Man kan förvisso städa upp emellanåt. Men jag försäkrar att Du använder fler än tre, så en viss försiktighet tillråds.

Profilerna i /System/Library/ColorSync ska Du givetvis inte röra. I Library/ColorSync kan Du kanske rensa lite. De i Ditt eget användarbibliotek har Du väl koll på, antar jag.

i Library/ApplicationSupport/Adobe/Color/Profiles finns en del som Photoshop använder; rör dem inte...

De verkliga nerskräparna enligt min erfarenhet är skrivarna, åtminstone Epson. Deras profiler är djupt begravda i paket i Library/Printers, och syns inte ens i vanliga Finder, men nog sjutton fyller de upp alla rullmenyer....

Men är Du tveksam, varför inte göra en mapp nånstans på skrivbordet och flytta dit de profiler Du tror Du klarar Dig utan (gör nån lista så Du vet var de låg från början)? Visar det sig att någon faktiskt behövdes så är det ju lätt att återställa den.

Observera också att profilnamnet i menyer inte nödvändigtvis är samma som profilfilens filnamn; menyernas profilnamn tas från ett fält i filhuvudet. Det gör ju inte precis letandet enklare....

Per

OK, tack för infon! Tyvärr låter det en aning rörigt. Kanske bäst att låta fingrarna vara i styr..

Den intressanta frågan är vad du menar med "onödig". Varje gång du ska konvertera till eller från en profil till en annan så måste ju både käll- och målprofil finnas tillgänglig. Det gäller även om du ska "sooftproofa" dvs bedöma hur din bild som i dagsläget har profilen X kommer att te sig på enheten/profilen Y

1
Bevaka tråden