Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iMac vill inte gå i vila av sig själv?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har äntligen fått hem min nya 24" iMac som ska ta över den fula PC-burkens plats i vardagsrummet. Allt funkar prima, förutom att jag inte kan få maskinen att gå i vila av sig själv efter den förinställda tiden jag ställt in i strömspararen.

Jag har nu ställt in följande:

Skärmsläckare - starta efter 5 minuter
Stäng av skärmen - efter 30 minuter
Gå i vila - efter 60 minuter

Efter 5 minuter startar skärmsläckaren och efter 30 minuter stängs skärmen av, men den går aldrig i vila efter 60 som den borde. Vad kan vara fel?

Det funkar prima att sätta burken i vila om jag gör det manuellt, via äpplemenyn, så jag vet att det inte är nåt fel på maskinen. Vad kan det vara som förhindrar att datorn går i vila automatiskt?

/M;

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-07-06 15:10

Antagligen att du har någon program som ligger och kör och därmed förhindrar din iMac från att gå i vila. Prova att stänga av alla program och vänta

Nej, det har jag redan testat. Bara Finder är igång. Och det går ju att sätta den i vila manuellt...

Har bara en macbook så jag är dålig på stationära macar men, hur märker man om en imac går i vila?
Jag vet det bara på grund av att locket är stängt, startar upp så snabbt

Ursprungligen av bisebusen:

Har bara en macbook så jag är dålig på stationära macar men, hur märker man om en imac går i vila?
Jag vet det bara på grund av att locket är stängt, startar upp så snabbt

På laptops (iaf på min iBook) kan man höra det, om man sätter örat till datorn. När den är i vila så låter den inte alls, annars brukar man höra hårddisken.

Ursprungligen av bisebusen:

Har bara en macbook så jag är dålig på stationära macar men, hur märker man om en imac går i vila?
Jag vet det bara på grund av att locket är stängt, startar upp så snabbt

Man ser det på att lampan på framsidan har ett sakta pulserande ljus (datorn snarkar )

Citat:

Efter 5 minuter startar skärmsläckaren och efter 30 minuter stängs skärmen av, men den går aldrig i vila efter 60 som den borde. Vad kan vara fel?

Hade samma fel på min mac mini för en tid sen. Hur jag än försökte stänga alla program och döda processer så gick den aldrig automatiskt i vila. Till sist tröttnade jag och lärde mig leva med att sätta den manuellt i vila.
Efter en tid började den fungera. Har ingen aning om vad som hände, om det var ngn uppdatering som fixade den eller vad det kan vara, men nu går den automatiskt i vila efter en timme.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-11 11:39

Det finns ett program som heter iWillQuit, det säger åt datorn att gå i vila eller stänga av efter en viss tid. Har själv inte använt det, bara hört talas om det. Här kommer en länk; iWillQuit

Kanske kan vara en lösning?

Prova att dra ur nätverkskabeln eller stänga av airport och se om datorn somnar efter 60 min. Om den somnar då så har du nåt på nätverket som håller datorn vaken.

1
Bevaka tråden